כלים

2011 היא השנה המוזרה והבעייתית ביותר שהייתה אי פעם בשוק הנדל"ן. שנה שהחלה בעליות מטורפות עד כדי 40% ויותר והסתיימה בהקפאה מוחלטת. הרבעון האחרון של 2011 נע בין קצוות. הוא נפתח בתום המחאה החברתית שטלטלה את המדינה ומסתיים מול דעיכתן של המלצות טרכטנברג והרושם שנוצר כאילו מה שהיה הוא שיהיה. בצד כל אלה דווקא ברבעון האחרון הסתמנה יציבות במחירי הדירות

עליזה-כהן(יח"צ)מוכרי הדירות שכבר התחייבו לרכישה אחרת או להתחייבות כלכלית כזו או אחרת, נאלצו להוריד את מחירי הדירות במטרה לסגור עסקה וזאת בצל הקפאת המכירות הכללית שבעקבות המחאה. מוכרים אחרים, כאמור, בחרו להקפיא את התהליך עד התבהרות.

מול כל הקיפאון הזה והירידה של 35% בכמות הדירות הנמכרות, החלו היזמים לנוע באי נוחות ולשאוף להניע מחדש את התהליכים.

אחת הדרכים הטובות שאימצו הקבלנים הגדולים היא מבצעים למועדוני צרכנות דוגמת "חבר", "אשמורת", "הוט" ו"בהצדעה". זו מגמה שתלך ותגבר במהלך 2012 בעיקר על רקע שקיעתה של מגמת קבוצות הרכישה.

שנת 2012 תסתמן ביציבות מחירים לעומת השנה שחולפת, אבל עד שלא יוזרמו לשוק הדירות בישראל מלאי גדול של פרויקטים באזורי הביקוש ובמחירים נמוכים (דבר לא נראה באופק) אין צפי לירידת מחירים.

להערכתי, חיפה, יבנה וחדרה תהיינה הערים האטרקטיביות ביותר השנה כיוון שמחירי הדיור שם עדיין סבירים (דירות יד 2 בפחות מחצי מיליון שקלים, דירות חדשות בפחות ממיליון), פתרונות הדיור נאותים, הקרבה למרכז ונוחות ההגעה תורמות והעלייה העתידית במחירים מהווה הזדמנות למשקיעים.

שוק השכירות כמעט ולא נפגע מהמחאה החברתית ובפרט לא ברבעון האחרון של 2011. תרומתה היחידה של המחאה לשוק השכירות הוא בכך שלמשך תקופה מסוימת נוצר היצע סביר בשוק השכירות ולא תור בלתי נסבל לאור ריבוי הביקוש. המגמה הזו הסתיימה ושוב חוזרות התמונות של תורים ארוכים בכניסה לדירה העומדת להשכרה. ההיצע שאינו מספיק תורם לעלייה של מחירי השכירות, מגמה שתמשך גם ב-2012 ותגבר לקראת 2013 בשל תקנות המס החדשות שהממשלה נוקטת. מי שירצה להינות מהפטור ממס במכירת דירה שנייה ימהר למכור אותה ובמרבית המקרים הרוכשים יעדיפו לעשות שימוש עצמי בדירה ולא להשכיר אותה. שכר הדירה, באופן לא מפתיע, יישאר גבוה גם במרכז וגם בפריפריה.

מכה קשה ספגו השנה חברות המתמחות בהשקעה בחו"ל, אלה הפסידו סכומים גבוהים באירופה ובארה"ב. במהלך 2012 תרד כמות ההשקעות בצורה משמעותית לאור כישלונות ההשקעה, קשיים בהשגת מימון והמצב הכלכלי המורכב בארה"ב ובאירופה. השנה, אם רוצים להשקיע – מוטב קרוב לבית.

ומי שבכל זאת מחפש מציאות או שינויים – שיחכה ל-2013.

הכותבת, עליזה כהן, הינה מנכ"ל ובעלי "רשף נכסים" מחברות התיווך הגדולות בישראל