מחקר שביצע פרופ' דויד נאט, לשעבר יועץ הממשלה הבריטית למדיניות הסמים , חושף נתונים שקשה להישאר אליהם אדישים. האלכוהול והטבק החוקיים מזיקים לפרט ולחברה יותר מהקנאביס. האלכוהול עוקף אפילו את הקראק וההירואין.

לאחר פיטוריו מתפקידו הרישמי כיועץ למדיניות הסמים של הממשלה הבריטית, פרופסור דויד נאט לא נטש את מאבקו לחשיפת האמת על הסמים, הוא הקים את הוועדה המדעית העצמאית לחקר הסמים, שמטרתה כהגדרתו: "לחקור את הסמים ללא התערבות פוליטית". בוועדה של פרופ נאט יושבים מומחים כמו פרופ לס קינג, מומחה אשר פרש מתפקידו הרישמי כיועץ לממשלה, בעקבות פיטוריו של פרופ נאט ופרופ פיליפס לורנס ממכללת "LSE -מחקר והתמחות", מכללה לכלכלה ולמדעי המדינה.

שלושת הפרופסורים, כינסו קבוצת מומחים, אשר התבקשו לדרג 20 סוגי סמים שונים על פני תשע קטגוריות, שבעזרתן ניתן יהיה לשקף את הערכה הכוללת של הנזקים לפרט ולחברה. המדענים: "מערך סיווג הסמים בבריטניה אינו מתאים לצרכים, ויש להשליכו אל פח האשפה".

על פי דירוג שעשו המומחים, הרואין, קראק וקריסטל הם הסמים המזיקים ביותר לפרט, אלכוהול, הרואין וקראק הם הסמים המזיקים ביותר לחברה, האלכוהול הוא הסם המזיק ביותר לפרט ולחברה. החוקרים בדקו ודרגו 16 קריטריונים, כולל השפעת הסמים על הבריאות הפיזית והנפשית של המשתמשים, הנזקים החברתיים כולל פשע, "מצוקה משפחתית", נזקים סביבתיים, עלויות כלכליות "והנזק הלאומי".

פרופ' נאט ושותפיוהפרופ לס קינג ופרופ פיליפס לורנס ריכזו את הממצאים החדשים בדוח המכונה דוח לנצט - "The Lancet paper". הממצאים עומדים בסתירה למערך סיווג הסמים הישן של הממשלה, חברי הוועדה מבטיחים שהמערך שהם יצרו - מבוסס על קונצנזוס של מומחים - והוא יכול לספק "הערכה מדויקת של הנזקים" לקובעי המדיניות. "הממצאים שלנו תומכים במחקרים קודמים שנערכו בבריטניה ובהולנד, המאשרים, כי במערך הקיים, אין התייחסות למידת הנזק הפוטנציאלי של כל סם לפרט או לחברה". "הממצאים שלנו עולים בקנה אחד עם ממצאיהם של מומחים שהסיקו את אותה המסקנה בעבר: התמקדות בנזקי האלכוהול, היא אסטרטגיה נחוצה והכרחית למען שלומו של הציבור." על פי הדירוג החדש, האלכוהול מזיק פי 3 יותר מטבק וקוקאין, לעומת זאת הנזק של האקסטזי ביחס לנזקי האלכוהול הוערך בכ-1/8.

פרופ נאט: "קראק ממכר יותר מאלכוהול, אלא שהאלכוהול חוקי והוא נמצא בשימוש הרבה יותר נרחב, מאות אלפי אנשים שותים אלכוהול כל יום, והם יעשו הכל כדי להשיג את הלגימה הבאה. מאוד חשוב לעשות את ההפרדה בין הנזקים הפוטנציאליים לפרט לבין הנזקים הפוטנציאלים לחברה." פרופ נאט, פרופ קינג ופרופ לורנס פיליפס, לא בחנו את הנזק הפוטנציאלי שנגרם לאנשים אשר משתמשים ביותר מסם אחד בו זמנית.

גאווין פרטינגטון, דובר האיגוד לסחר ביין "Wine and Spirit Trade Association", אשר מייצג יותר מ-340 חברות לייצור יינות יצא להגנת האלכוהול ואמר כי יש רק מיעוט שעושה שימוש לרעה באלכוהול וכי הדרך לטפל בכך היא "חינוך, טיפול ואכיפה".

פרטינגטון הוסיף כי "מיליוני אנשים בעולם נהנים מהאלכוהול כמשקה חברתי מהנה". לדברי החוקרים, מערך הדירוג הקיים שרירותי מדי, והוא כשל בהעברת האינפורמציה הספציפית הנחוצה על מנת שהציבור יהיה ער לסיכונים היחסיים של כל סם וסם. פרופ נאט: "הטבק והקוקאין מזיקים באותה המידה פחות או יותר ואילו האקסטזי וה-LSD מזיקים הרבה פחות". המערכת הקיימת מנצלת מקרים חריגים ומייחסת חשיבות יתרה לתגובות יוצאות דופן, אשר באות לידי ביטוי אצל מספר קטן של משתמשים.

פרופ נאט הדגיש כי תעמולת ההפחדה אינה מרתיעה את הציבור, היא רק מערערת את אמון הציבור בממסד ובאזהרות שלו מפני השימוש בסמים ומסכנת את שלומו כתוצאה מדיסאינפורמציה. "המדיניות הנוכחית אינה ממלאת את ייעודה. בואו נתייחס לציבור כמו אל מבוגרים. התשובה על השאלה, כיצד אנו מתמודדים עם סמים מסוכנים צריכה להיות הרבה יותר שקולה", כך פרופ נאט. נקודה נוספת שההפרופסור ביקש להדגיש היא, שבבריטניה בכל שבוע מת אדם מהרעלת אלכוהול, בעוד שמקרי המוות הקשורים לאקסטזי מסתכמים בפחות מ-10 מקרים בשנה. פרופ 'בלקמור:"כמובן שמדיניות הסמים הקיימת לא עובדת...ניצבת בפנינו בעיה קשה: חומרים בלתי חוקיים מעולם לא היו זמינים וקלים כל כך להשגה, ולשימוש לרעה..." מה שיפה במערכת החדשה, בניגוד לגרסה הקיימת, הוא שאפשר יהיה לעדכן אותה בקלות ולשקף באמצעותה מחקרים חדשים.

הפרופסור לסלי איברסן, חבר בקבוצה של האקדמיה למדעי הרפואה אשר דנה במדיניות הסמים בממלכה הבריטית, צידד במחקר ואמר שהמערכת דירוג הסמים החדשה מהווה "ציון דרך וצעד אמיתי לקראת סיווג המבוסס על ראיות מדעיות". פרופ איברסן: "כ- 500 אלף צעירים צורכים אקסטזי באופן שיגרתי בכל סוף שבוע, זאת עובדה שמוכיחה כי מדיניות הסמים הנוכחית מחייבת רפורמה".

המחקר תורגם על ידי "אמהות בעד קנאביס" והופץ על ידי חברת ונקו, עסק חברתי לקידום לגליזציה של קנאביס

עדכונים אחרונים

קרדיט תמונה FREEPIK

אולמות האירועים והגנים הטובים ביותר בחיפה וסביבתה

כאשר מדובר בחגיגת הרגעים החשובים ביותר בחיים, למקום יש תפקיד מכריע ביצירת חוויה בלתי…
קרדיט תמונה FREEPIK

פתרונות חדשניים לאוורור ונידוף עשן

בעודנו עוברים תקופה מהפכנית המאופיינת בהתקדמות חסרת תקדים בפתרונות אוורור ונידוף עשן,…
קרדיט תמונה FREEPIK

אילו סוגי בריכות כדאי להכיר לפני שמקימים בריכה ביתית?

תחילת תהליך הקמת בריכה ובחירת בריכה ביתית היא מאמץ מרגש, אך הוא מגיע עם חלק גדול של…
קרדיט תמונה FREEPIK

השכרת אוהלים לאירועים השונים

בעת תכנון אירוע חיצוני, אחת ההחלטות המרכזיות שתצטרכו לקבל היא בחירת המקום הנכון שיתאים לא…
קרדיט לתמונות PIXABAY

כסאות לפינת אוכל

פינת האוכל היא לב הבית. אנחנו יושבים בה כאשר אנחנו מארחים, מתארחים, בזמן איכות משפחתי או…
קרדיט תמונה FREEPIK

פילאטיס מכשירים בירושלים - Inspire Studio

התחילי את מסע הכושר שלך עם שיעורי פילאטיס מכשירים ב Inspire studio בירושלים