התערוכה המקיפה "סיד וזפת" תפרוס את ארבעים שנות יצירתה של נתן העוסקת רבות באתוס החלוצי, ראשית הציונות ההוויה הקיבוצית כמו גם באמנות הגוף ואירועי השעה בארץ. גג תל אביבי שזופת בחורף וסוייד לקראת הקיץ, היה המצע למיצב פורץ הדרך שערכה אפרת נתן לקראת ליל הסדר בשנת 1979. המיצב הפך לשמועה בשדה האמנות הישראלית שסיפרה כיצד הפכה נתן חפצים כגון מגבים, גופיות, חבית תקליטים ואומגה, לדימויים של מערך חיים שלם מלידה ועד מוות. במיוחד לתערוכה זו, משחזרת נתן את המיצב "עבודה על הגג" אותו יצרה על גג דירתה השכורה ברחוב שלמה המלך בת"א וחושפת עבודות חדשות שטרם הוצגו

כלים
מוזיאון ישראל מציג תערוכה רטרוספקטיבית לאחת האמניות המוערכות בישראל: אפרת נתן: סיד וזפת.
מוזיאון ישראל מציג תערוכה רטרוספקטיבית לאחת האמניות המוערכות בישראל: אפרת נתן: סיד וזפת.

מוזיאון ישראל יציג תערוכה רטרוספקטיבית של האמנית אפרת נתן. נתן, אמנית מוערכת ומשפיעה, בעלת יצירה רבת פנים תציג בתערוכה עבודות מרכזיות שפורשות יותר מ-40 שנות יצירה. אפרת נתן מחלוצות האמנות המושגית ואמנות הגוף בישראל, נולדה בשנת 1947 בקיבוץ כפר רופין שבעמק בית שאן. העבודות שיצרה לאורך השנים טמונות באוטוביוגרפיה שלה ובאירועי השעה בארץ.

בלב התערוכה ניצב מבנה גדול בצורת האות T המייצג את בית הילדים בו גדלה האמנית. המבנה מזמין את המבקרים להיכנס ולחוות שלושה מיצבי ווידאו המתייחסים ללינה המשותפת בקיבוץ. בעבודת הווידאו "פניקס" (2007) מוצגת מיטת פעוטות העולה באש פעם אחר פעם - הד לאירוע טראומטי שנתן חוותה בילדותה כאשר שומרת הלילה של בית הילדים הצילה ילד ממיטה שעלתה בלהבות.

אותו T, בגרסה קטנה ומוקדמת יותר, הופיע על ראשה של האמנית, כמו מטוס או מצלמה גדולה, במיצג "פסל ראש" (1973), בו צעדה באמצע רחוב פרישמן בת"א, יום אחרי מצעד צה"ל וחמישה חודשים לפני מלחמת יום כיפור. המבקרים בתערוכה יוכלו להציב את ראשם בתוך הפסל ולשחזר בדמיונם את ההליכה.

אחד המוטיבים הבולטים ביצירתה של נתן לאורך השנים הוא הגופיה. כשהייתה בת 14 ולאחר שזכתה בתואר אלופת ישראל לילדות בקפיצה לגובה, נפצעה נתן בגב ונזקקה לטיפול רפואי - גבס בצורת גופיה. בכך קיבעו הרופאים את אחד המוטיבים המרכזיים של נתן. בתערוכה תוצג הגופייה, המזוהה כלבושם של החלוצים, במגוון מופעים שיצרה האמנית לאורך השנים ובהן עבודתה האייקונית משנת 1995 – "גופיה בחלון לזכר אבי".

בתערוכה ייחשף גם "החלון הגדול" (2015), יצירה חדשה המורכבת מ-24 חלקים ובהם גופיות קרועות, מרוטשות ומתפוררות שאיבדו כליל את צורת הגוף. הקרעים נראים ככוכבים בשמי הלילה או כיצורים דמיוניים בחלון של מבנה ציבורי ומרמזים על התפוררות החברה.

במיוחד לרגל התערוכה במוזיאון, שיחזרה נתן את המיצב החשוב "עבודה על הגג" שהיה אחד מהעבודות תלויות המקום (site-specific) הראשונות בישראל. העבודה מחיה את המיצב משנת 1979 שנערך על גג ביתה דאז בשדרות שלמה המלך 91 בת"א וכלל אובייקטים כמו גופיות תלויות על מגבים, מגדל של תקליטי ויניל ועוד. גם במיצב זה מופיעות גופיות בשלל תפקידים, ותמיד כממלאות מקום של גוף.

לרגל שחזורו של המיצב במיוחד לתערוכה, יצאה האמנית לחפש חפצים שיוכלו להחליף את מרכיביו של המיצב המקורי. נתן, שלאורך השנים יצרה עם כל כך הרבה גופיות, גילתה שכבר לא מייצרים גופיות מהסוג בו השתמשה בשנות השבעים. כמו מלבישה בסרט תקופתי, היא תפרה גופיות חדשות במקומן.

תערוכה זו מצטרפת לשורת תערוכות רטרוספקטיביות של אמנים ישראליים שהציג מוזיאון ישראל בשנים האחרונות.

אוצרת: איה מירון