ארגון "אג'יק – מכון הנגב" פתח השבוע תוכנית קדם-אקדמית יוקרתית ראשונה מסוגה לשילוב בדואים בתעשיית ההי טק, תחת השם Bridgetech . משתתפי התוכנית, שכולם בדואים תושבי הנגב בוגרי י"ב מצטיינים, יעברו מסלול של לימודים והכשרה אישית, שתכלול התלמדות בחברות הייטק והתנדבות בכפרים הבדואים, ויקבלו ליווי צמוד גם בזמן לימודיהם האקדמיים וגם עם השתלבותם כאנשי מקצוע בחברות היי-טק ישראליות ובינ"ל מובילות. השבוע נפתח המחזור הראשון של התוכנית ובו 10 בנים ו- 10 בנות

כלים
ארגון אג'יק, החברה למתנסים, מרכזי ראין וחברת It-works פתחו השבוע את תוכנית Bridgetech (ברידג'טק) – התוכנית הראשונה בישראל להכנה של תלמידים מצטיינים מהחברה הבדואית ללימודים אקדמיים בהייטק
ארגון אג'יק, החברה למתנסים, מרכזי ראין וחברת It-works פתחו השבוע את תוכנית Bridgetech (ברידג'טק) – התוכנית הראשונה בישראל להכנה של תלמידים מצטיינים מהחברה הבדואית ללימודים אקדמיים בהייטק

ארגון אג'יק, החברה למתנסים, מרכזי ראין וחברת It-works פתחו השבוע את תוכנית Bridgetech (ברידג'טק) – התוכנית הראשונה בישראל להכנה של תלמידים מצטיינים מהחברה הבדואית ללימודים אקדמיים בהייטק.

במסגרת התוכנית, אותרו תלמידים בדואים בוגרי י"ב מצטיינים שעברו תהליך של מיונים ובחינות. הצעירים שהתקבלו לתוכנית ייהנו מליווי צמוד לכל אורך התוכנית, החל משלב המכינה הקדם-אקדמית, שנפתחה השבוע בבאר שבע, דרך הלימודים האקדמאים באוניברסיטה או במכללה ועד לקליטתם בעבודה בחברת היי-טק, כולל ליווי ראשוני באותה עבודה עד להתאקלמותם.

"בסוף השנה שעברה אותרו כ-150 מועמדים מצטיינים מתאימים לתוכנית, כולם עברו תהליך של מיונים, מתוכם 60 הגיעו לשלב הראיונות והמבחנים, ובסופו של דבר 22 נמצאו מתאימים לתוכנית. שניים מהם התקבלו למוסדות אקדמאיים ומתחילים עתה ללמוד שם, ו-20 נוספים, עשרה בנים ועשר בנות, החלו איתנו השבוע את המחזור הראשון של התוכנית", מסבירה אורית וינוגרד, מנהלת פרויקט ברידג'טק של אג'יק.

התוכנית תתקיים במשך 12 חודשים מלאים, שישה ימים מרוכזים בשבוע.העמיתים ילמדו 4 ימים בשבוע קורסים שונים ביניהם: קורס יעודי הכנה לפסיכומטרי עם מרצה מביה"ס יואל גבע, לימודי מתמטיקה ברמה של 5 יחידות, חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי, עברית מדוברת, אנגלית אקדמית, חינוך פיננסי, וקורסי מחשבים בינהם html5 ו Java.

בנוסף יתחייבו החניכים לפעול פעמיים בשבוע בפרוייקטים של מחוייבות אישית בהם הם ישמשו כמתלמדים ועוזרים בחברות היי-טק מובילות, ובמקביל ילמדו בקורסי הכרת המחשב לילדים ומבוגרים במתנ"סים ביישוביהם.

המוסד לביטוח לאומי מכיר אף הוא בתוכנית החדשה וכל משתתפיה נהנים מקצבת ביטוח לאומי חודשית בכל משך התוכנית.

"אנחנו באג'יק הצבנו לעצמנו למטרה ארוכת טווח לגשר בין האוכלוסייה הבדואית לעולם ההייי טק ולהעניק נקודת פתיחה מוצלחת עבור אותם צעירים מוכשרים. מדובר במשימה קשה ומסובכת", אומר אריאל דלומי, מנכ"ל משותף של אג'יק – מכון הנגב, ארגון הפועל לקידום השותפות הערבית-יהודית בנגב.

לדברי ח'יר אלבז, מנכ"ל משותף של אג'יק מכון הנגב: "חלק מהבדואים צריכים לנסוע נסיעות ארוכות מאוד כדי להגיע למשרדי חברות ההיי טק ולאוניברסיטה. ישנם גם פערים תרבותיים וחברתיים גדולים שקשה לגשר עליהם. השפה מקשה, וגם הפסיכומטרי שהוא מבחן מוטה תרבות. לכן היה חשוב לנו לבנות תוכנית איכותית שתגשר על כל הפערים".

"רוצה לשנות את העולם"

רק כ-5,000 ילדים בשנה מכלל הבדואים בנגב מסיימים בגרות, מתוכם רק כמה מאות מגיעים ללימודים אקדמאים. אחוזים בודדים בלבד מאותם סטודנטים הולכים לפקולטות להנדסה.

במקביל, מרבית הסטודנטים הבדואים באקדמיה נושרים במהלך התואר, כאשר זמן הלימודים הממוצע של סטודנט בדואי לסיום התואר הוא 6 שנים.

מוחמד יוסף, תלמיד מצטיין מבית ספר משגב שלום, החל בימים אלו בפרוייקט: "אני אוהב את הפרויקט במסגרתו אני מדריך מחשבים בכפר, כי אני רוצה לתת דוגמה אישית. ילד קטן יותר יכול בזכותי להתחבר בקלות רבה יותר להיי-טק ואני רוצה להגיד לו שאם אני הצלחתי, גם אתה יכול להצליח". לגבי החלום שלו, כסיף מספר "אני רוצה למצוא תפקיד בהייטק ואח"כ נראה..."

איסראא אבו קווידר מכפר לא מוכר, למדה בחורה בביה"ס למצטיינים והחלה בימים אלו בפרוייקט: "אני אוהבת הייטק ויש לי בגרות גבוהה 5 יחידות, אני רוצה להתקבל להייטק, אבל נכשלתי פעמיים בפסיכומטרי". החלום של אבוגד'ר הוא "לפתוח חברה שתשתלב בכל העולם ותשנה את כל העולם".

באסל אבו חגא'ג' מכסייפה שהחל אף הוא בפרוייקט: "אני בן למשפחה בדואית פשוטה, יש לי אח רופא, אחות רוקחת ואחות אחות רפואית. אין בדואים בהיי-טק, כולם מתעסקים בלהיות רופא או רוקח או מורה ולא בתחומים שנדרשים בשוק. הדרך הנכונה להתקדם היא ללמוד משהו מבוקש בשוק אבל באוניברסיטה לא מקבלים את מי שאנחנו כדי שנוכל להתקבל".

ג'יהאד אל שאפי – רכז פרויקט בברידג'טק, תושב רהט: "אני מכיר טוב את הקשיים של כל סטודנט ערבי: מחסום השפה, אחוזי נשירה מחרידים, מנטליות שונה. היעדים של הפרויקט תפורים לצרכים שלהם ואני רוצה לאפשר להם לקבל את מה שאני הייתי כל כך צריך".

ארגון אג'יק – מכון הנגב הוא מרכז ערבי-יהודי לשוויון, העצמה ושיתוף. אג'יק הינו הארגון הגדול ביותר העוסק בפיתוח תכניות חברתיות וכלכליות בקרב החברה הבדואית בנגב ובקידום השותפות הערבית-יהודית בנגב: פיתוח כלכלי ועסקים חברתיים, תכניות לגיל הרך, פיתוח מנהיגות צעירה, הפעלת ארגון נוער וקידום הבריאות.

בתאריך ה-17.11 יערוך ארגון אג'יק את כנס רהט-אג'יק להזדמנויות שוות בנגב בשיתוף עם עיריית רהט והמועצה האזורית בני שמעון. הכנס ייערך באזור התעשייה המשותף עידן הנגב לרגל חנוכתו.