הרשות למלחמה בסמים הציגה בפני הוועדה עמדה מפתיעה וחדשה ובה היא מאמצת ותומכת במודל הפורטוגלי, אי הפללה מלאה והעברת הכספים לטיפול בהתמכרות. הדברים הוצגו גם בפני הוועדה הפנימית של המשרד לביטחון פנים. וועדת הסמים של הכנסת בראשות ח"כ זנדברג הביעה תמיכה: "ישראל הולכת ומתקדמת לעידן חדש ונראה כי לגליזציה היא רק של עניין זמן". איתן גורני, מנכ"ל הרשות: "כל מי שמחזיק רואה בעיה בתור מסמר ולא קח הדבר, אנחנו סבורים היום גם בעקבות התפתחויות בעולם שהמרכז והבעיה של שימוש בקנאביס היא בעיה חברתית ובעיה רפואית ורק בשוליים היא בעיה פלילית ואנחנו כאן במהלך הדיון הזה סחבנו את השוליים ושמנו אותם באמצע. אני רוצה שתכירו את העמדה שלנו כפי שהוצגה למשרד לביטחון פנים ואת המודל הפורטוגלי אותו הצגנו".

יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג: "טוב לראות שגם ברשות למלחמה בסמים מבינים סוף סוף שהדרך היא טיפול בהתמכרות ולא מאבק בצרכני קנאביס והפיכתם לעבריינים.
יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג: "טוב לראות שגם ברשות למלחמה בסמים מבינים סוף סוף שהדרך היא טיפול בהתמכרות ולא מאבק בצרכני קנאביס והפיכתם לעבריינים.

יוסי פיש, המדען הראשי של הרשות למלחמה בסמים: "את המודל הזה קיבלתי מעמיתי ברשות הפורטוגלית ולמדנו המון מהמודל הזה והעקרונות שלהם ואנחנו חושבים שכדאי לאמץ אותה. פורטוגל היא מדינה עם 10 וחצי מיליון בני אדם והייתה בה בשנות ה-70 מכת סמים קשה והאסטרטגיה הלאומית שהם פיתחו היייתה המודל הזה. בעיית הסמים הוכרה כבעיה בריאותית ולא כבעיה פלילית. הגישה הזו תורגמה למאמצים לחבר את המשתמשים בחזרה לחברה. הענישה היא אדמיניסטריבית אבל לא פלילית. הסמים אמנם ימשיכו להיות מוגדרים מחוץ לחוק אבל משתמשים עד 25 גרם לא יטופלו בפלילים.

האכיפה מתבצעת רק במקומות ציבוריים ולא בשטח פרטי. השוטר הולך עם משקל ואם המשקל גדול מ-25 גרם הוא נשלח לטיפול פלילי, אם המשקל שווה או קטן הוא צריך רק להתייצב בפני וועדה לטיפול שכפופות למשרד הבריאות, לא למשטרה. שימו לב שבפורטוגל כיום יש 7% בני נוער שמשתמשים בקנאביס אל מול 17% בספרד השכנה. גם ההמשך בפורטוגל מקנאביס לסמים קשים יותר היא מזערית ואפסית בעקבות המודל הפורטוגלי".

יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג: "טוב לראות שגם ברשות למלחמה בסמים מבינים סוף סוף שהדרך היא טיפול בהתמכרות ולא מאבק בצרכני קנאביס והפיכתם לעבריינים.

ישראל הולכת ומתקדמת לעידן חדש ונראה כי לגליזציה היא רק של עניין זמן. כיושבת ראש הוועדה אני גאה שוועדת הסמים של הכנסת תומכת לראשונה במודל של אי הפללה והעברת המוקד לטיפול בהתמכרות במקום להפללת חפים מפשע. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי המעבר של ישראל למגמה בכל העולם והיא ההכרזה שהמלחמה בסמים נכשלה וצריך לעבור לטיפול מצד אחד ואי-הפללת השימוש מצד שני״.

מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, רותם פלג, התייחס לוועדה הפנימית של המשרד בנושא: "כולנו בוועדה הסכמנו ששימוש בקנאביס הוא לא דבר חיובי ומטרתנו היא לצמצם את השימוש בחומר בכלים שניתן למצוא אותם. המדיניות הקיימת כיום היא לא מדיניות מחמירה כלפי משתמשי קנאביס. עד הרשעה פלילית יש תהליך מאד ארוך של הרבה שלבים ונדיר שזה מבשיל לידי כתב אישום פלילי. הסתכלנו על מה קורה בעולם וגם אנשי מקצוע בחנו שיטות כמו המודל הפורטוגלי. הדיון הזה הוא חלק מהתהליך של הוועדה, עוד לא גיבשנו מסקנות. ההפללה היא פטיש חמש קילו, אנחנו מודעים ולא באנו לאמץ את המדיניות הקיימת אלא לאמץ שינויים".

רותי שטרית, ס' רח"ט תביעות: "עלייה של 71% בתיקי גידול קנאביס. ב-2010 היו 33 תיקים, ב-2013 כבר היו 83 וב-2015 כבר למעלה מ-180 תיקים נפתחו על גידול.

בנושא שימוש עצמי בין 2010 ל-2015 נרשמה ירידה של 35% בתיקים על שימוש עצמי כאשר ב-2015 נפתחו למעלה מ-3000 תיקים. כלומר, מתוך 20,000 תיקים פליליים רק 3450 הם שימוש עצמי בקנאביס. ב-5 השנים האחרונות הוגשו כ-400 כתבי אישום כנגד בגירים ללא שום עבר פלילי בכלל, לעומת זאת בכל שאר סוגי הסם הוגשו כ-52 תיקים לנעדרי עבר פלילי".

ח"כ מירב בן ארי: "אנחנו חייבים לשנות את ההתייחסות שלנו. אם נמשיך להשתמש בכלים של משטרה לא נצא מזה, אני תומכת במודל הפורטוגלי. אנחנו מבזבזים זמן. גם המשטרה מבזבזת זמן, גם אנחנו לא עוזרים לצאת מהמשתמשים לצאת מהמקום בו הם נמצאים".