עיריית תל אביב- יפו ורשות מקרקעי ישראל קבעו הסדר לשיווק משותף של כ- 1,600 יחידות הדיור הכלולות במסגרת תכנית "מכבי יפו"- תכנית להקמה ופיתוח של שכונה חדשה בעיר. ההסדר נעשה לאור החשיבות הציבורית הרבה שהעירייה והרשות רואות בפיתוח הקרקע כחלק מהתחדשות יפו והגדלת היצע הדיור המוזל בעיר.

הדמיה
הדמיה

ההסכם קובע כי כלל יחידות הדיור הזמינות לשיווק מיידי, ישווקו במחיר מסובסד במסגרת תכנית מחיר למשתכן, זאת לראשונה בתל אביב-יפו, וכן יוצעו דירות להשכרה בהנחה לזכאים בשיתוף עם החברה הממשלתית "דירה להשכיר". בפרויקטים אלה תינתן העדפה לטובת תושבי תל אביב-יפו, כאשר חלק מיחידות הדיור יעמדו לשיווק לטובת תושבי יפו בלבד. כמו כן, התכנית תכלול לראשונה בישראל, מגרש מיוחד של כ-120 דירות לטובת דיור שיתופי חברתי.

ההסכם אושר אתמול (יום ב') בועדת הכספים העירונית והוא טעון אישור הועדה המקומית הצפוי ב-20/12 וכן אישור מועצת העירייה.

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי: "אנו רואים בשכונת ״מכבי יפו״ עתודת קרקע חשובה להתפתחותה של יפו. לכן אנו עושים מאמץ גדול לתכנן שכונה באיכות עירונית גבוהה במיוחד. במסגרת זו השקענו מאמץ והגענו להסכמות תקדימיות עם רשות מקרקעי ישראל אותן אנו מאשרים היום.  הסכמות חשובות אלו יאפשרו הוזלה והטבות שונות שתאפשרנה לקהילה צעירה, בדגש על תושבי תל אביב יפו בני מעמד הביניים, למצוא במקום את ביתה. כמו כן ניישם בשכונה פתרונות חדשניים ומתקדמים בתחום הדיור ונקצה כ- 120 דירות שייבנו במודל שיתופי- המאפשר להוזיל עוד יותר את מחירי הדיור.   מדובר בבשורה חשובה לדרום העיר ויפו. בשעה טובה.

תמהיל הדיור המוצע לשכונת המגורים מכבי יפו כולל מספר פתרונות לדיור מוזל לשיווק מיידי:

מתחמי מחיר למשתכן:

מתחם א' – 527 יחידות דיור מהן 336 במחיר למשתכן

מתחם ב'  - 412 יחידות דיור מהן 329 במחיר למשתכן

השכרה בהנחה לזכאים: 180 מיחידות הדיור ישווקו להשכרה ובשיתוף עם חברת דירה להשכיר, כאשר רבע מהדירות יושכרו בהנחה לזכאים.העדפה לתושבי תל אביב-יפו: במסגרת הפרויקטים תינתן העדפה לשיווק לטובת תושבי תל אביב-יפו, כאשר חלק מיחידות הדיור יעמדו לשיווק לטובת תושבי יפו בלבד. בנוסף כוללת דיור שיתופי חברתי: לראשונה בישראל יוקצה מגרש מיוחד של כ- 120 יחידות דיור לטובת דיור שיתופי חברתי. כחלק ממגמה עולמית של כלכלה שיתופית, ובהמשך למערך האופניים השיתופי "תל אופן" ומערך הרכבים השיתופי "אוטותל" שמפעילה העירייה, מקדמת העירייה הקמת פרוייקטי מגורים הכוללים חללים משותפים לדיירים. הדבר נעשה בדומה למודלים של חללי עבודה משותפים (we work) כך שבסמוך לדירות המגורים יוקמו חללים משותפים לכלל הדיירים כדוגמת סלון, מטבח או חדר משחקים משותפים ועל ידי כך ניתן יהיה להקטין את שטח דירות המגורים ולהוזיל אותן ולהרחיב את הקהילתיות.

תכנית מכבי יפו כוללת שטח של כ-150 דונם המשתרע בין הרחובות נס לגויים מצפון, היינריך היינה (שלבים) ממזרח, רחוב עזה ובאר שבע ממערב ונחל שורק מדרום. על הקרקע חלה תכנית מאושרת, אשר במסגרתה ניתן לבנות שכונת מגורים לכ-1,600 יחידות דיור וכן שטחי מסחר ומבני ציבור. הקרקע הינה בבעלות מינהל מקרקעי ישראל ועיריית תל אביב-יפו וכן עוד מספר בעלים פרטיים, כאשר בחלקו הצפוני של המתחם שטח פתוח במקום בו היה קיים בעבר אצטדיון מכבי יפו. התכנית משלימה את פיתוח רצף השטחים העירוניים ביפו, מזרחית לשדרות ירושלים, באמצעות הקמת שכונת מגורים חדשה המשתלבת במרקם העירוני הקיים ומייצרת הזדמנות לשיפור דיור לתושבי השכונה וכן כניסת אוכלוסייה נוספת לאזור. לצורך מימוש התכנית יש לפנות את המבנים הקיימים המאוכלסים על ידי דיירים מוגנים. עם מחציתם הגיעו להסכמי פינוי.

במסגרת התכנית יורחבו שטחי בית הספר בדרום התכנית וכן שטח המרכז הקהילתי בית צ'רנר, נקבעו שטחים ציבוריים פתוחים הכוללים את החורשה הקיימת ונקבעו שני מגרשים לגני ילדים בתחום התכנית.  התכנית כוללת צירים ירוקים אשר יחברו בין השטחים הירוקים הציבוריים בשכונה וישמשו לתנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים. בנוסף, ציר תנועה ירוק רחב חוצה את השכונה ממזרח למערב ומהווה גישה עיקרית להולכי רגל משדרות ירושלים ועד רחוב שלבים ונווה עופר. בנוסף, יפונו מהמתחם דיירים מוגנים ושימושים מטרדיים כגון מוסכים ובתי מלאכה ויבוצע שיפור ופיתוח של המרחב הציבורי באזור. כמו כן כוללת התכנית שימור של חורש טבעי קיים בשטח ושימור שני בתי באר הקיימים במתחם, בשילוב עם השכונה המתוכננת. 

עורכי התכנית ומתכנניה: ברעלי לויצקי כסיף אדריכלים.