בעלי חיות מחמד ותיקים יודעים: כלבים יאכלו כמעט כל מה שניתן להם, בין אם מדובר באוכל של בני אדם ובין אם מדובר באוכל לכלבים, אוגרים או נמרים. בניגוד גמור לכלבים, חתולים הם הרבה יותר בררניים. הם לא יצללו כעיוורים לתוך צלחת ויחסלו אותה כהרף עין, החתולים ייקחו את הזמן להריח את האוכל, לאמוד את הטמפרטורה שלו ואפילו את הצורה שלו. למה?

כלים
אוכל לכלבים
אוכל לכלבים

 

כלבים וחתולים שייכים לאותה משפחה גדולה – משפחת הטורפים, הכוללת בין היתר גם חיות כמו דובים, צבועים, כלבי ים וסמורים. בתוך המשפחה הגדולה הזו יש חיות כגון הדובים שהם אומניבורים (= אוכלי כל), כלומר ניזונים מחיות אחרות אך גם מצמחים. חיות אחרות במשפחה דוגמת החתולים וכלבי הים – חייבות לקבל את המזון שלהן מן החי אחרת הן לא ישרדו. על הציר הזה ששרטטנו כאן הכלבים נמצאים במקום טוב באמצע.

כיצד כלבים אוכלים?

לכלבים יש לסתות ושיניים שאמנם מתאימות ללעיסה וטריפת חיות אך בו זמנית הן גם מתאימות ללעיסה ממושכת של עשבים וצמחים וכן של עצמות. בלוטות הטעם של כלבים מגיבות היטב לחומצות האמינו ולתרכובות אחרות שמאפיינות בשרים ובמקביל הן גם מגיבות יפה לתרכובות פירותיות או מתוקות המצויות בצמחים.

כמה אוכל כלבים צורכים?

ממש בדומה לזאבים, כלבים אוכלים מנות גדולות בכל ארוחה נתונה. חוקרים חושבים שהסיבה לכך היא שכלבים ואחיהם הזאבים, שנוהגים להסתובב בלהקות, אוכלים מנות גדולות ברגע שניתנת להם הזדמנות כי הם כל הזמן נמצאים בתחרות על מקורות מזון עם שאר חברי הלהקה. גם היום ישנם גזעי כלבים מודרניים שאוהבים מאוד לאכול והרבה, גזעים אלו נמצאים גם בסכנת השמנה מתמדת.

אם יש לכם לברדור, קוקר ספיינל, כלב רועים שלטי או כלב 'בייגלה' (תחש), אתם בוודאי יודעים על מה אנחנו מדברים. במידה ואתם בעלים של אחד או יותר מהגזעים שהזכרנו כאן, אתם חייבים להיות מאוד זהירים עם המזון שאתם נותנים להם. אתם צריכים להיות עם היד על הדופק בכל מה שנוגע לכמויות ותדירות מתן האוכל על מנת להימנע מהשמנת יתר.

ההיסטוריה הארוכה של ביות כלבים הובילה למגוון רחב של הרגלי אכילה בין הגזעים השונים ויש עוד גזעים כגון גרייהאונד, פוקס טרייר, בוקסרים וסלוקי שעבורם אוכל הוא לא חזות הכל, לכן התפריט שלהם הרבה יותר קל לשליטה ופיקוח.

סקרנות קולינרית

על פי רוב, כלבים נכונים לנסות סוגים חדשים ושונים של מזון וזאת בשונה מחיות רבות אחרות, לרבות – החתולים. יתרה מכך ושלא בטובתם, כלבים גם לא מפתחים סלידה ממזון שהזיק להם בעבר. בעיקרון כלבים מתוכננים לאכול מגוון די נרחב של מזונות אך הם גם שמחים לאכול את אותו האוכל בכל יום. זה בסדר גמור ואפילו מקובל להאכיל את הכלב באותו סוג של מזון שבחרנו - בתנאי שהקפדנו על מזון שלם ומאוזן ב- 100% מאיכות טובה ומחברה מוכרת (לנוכח ריבוי המותגים הלא ידועים שקיים היום בארץ), אשר מספק לגופו של הכלב את כל מה שהוא צריך.

אם אתם רוצים לגוון לחבר האהוב שלכם מדי פעם זה גם בסדר. אם אתם מחליטים להחליף את סוג המזון, הקפידו להרגיל את הכלב בהדרגה לשינויים התזונתיים שאתם מבצעים ולא להחליף בבת אחת, כי זה עשוי לגרום לבעיות בעיכול האוכל החדש (ערבבו בין שני סוגי המזון למשך מספר ימים).
ואם בא לכם, אתם יכולים גם לתת פינוקים ייעודים לכלבים כמו חטיפים שאפשר לרכוש בחנויות המקצועיות, רק חשוב מאוד שלא להגזים עם הפינוקים.

כיצד בוחרים את סוג המזון המתאים ביותר לגור הכלבים שלי?