בעקבות החלטת משרד החקלאות על פתיחת השוק ליבוא ירקות מהרשות הפלסטינית, ירדן וטורקיה, מחיר הירקות יורד לשפל אשר מוביל לקריסת החקלאות הישראלית. בשבועיים האחרונים חקלאים מרחבי הארץ מדווחים על מסירת התוצרת בחינם ועל השמדת יבולים, וזאת משום שעלויות הקטיף וההפצה עולות על הרווח שהם יקבלו בעבור התוצרת החקלאית אותה גידלו בעמל ויזע

כלים
ברק אומגה חקלאי (צילום: הברית הישראלית)
ברק אומגה חקלאי (צילום: הברית הישראלית)

חקלאים קוראים "לא יתכן שיעדיפו תוצרת חקלאית זרה, שבכלל לא עומדת בסטנדרטים הבריאותיים הנדרשים, על פני תוצרת ישראלית שגודלה בעמל ויזע רב והיא איכותית בהרבה ועם זאת עדיין במחירי שוק הוגנים". ברק אומגה, ממובילי המאבק למען עתיד החקלאות בישראל אומר "מדובר על חלק מהאסטרטגיה של רשתות השיווק לשבור את החקלאים כדי להגדיל את הרווחיות שלהן על חשבון הצרכן שיקבל סחורה לא איכותית מירדן ומעזה. איפה שומרי הסף שאמורים להגן עלינו?".

לאחרונה בעקבות פתיחת שוק הירקות ליבוא, מתרבים המקרים בהם חקלאים נאלצים להשמיד או למסור יבול שהושקע בו המון כסף ועמל משום שערך היבול ירד לרמות של 0 ש"ח. ק"ג עגבניות נמכר כיום במחיר של 1.5 ש"ח, קולורבי נמכר ב-80 אגורות, כרוב ב-60 אגורות, עגבניות שרי נמכרות ב-2 ש"ח וחציל נמכר ב1.3 ש"ח לק"ג. במקביל, מוצרי בסיס אחרים כגון לחמים ומוצרי חלב נמכרים במחיר פחות או יותר קבוע.

נועה שחק חקלאית מחצבה שבערבה, אשר מגדלת עגבניות בחממות, צילמה בסוף השבוע סרטון בו היא מדווחת כי מחיר העגבניות שהיא טרחה וגידלה במיוחד לקראת חג הפסח עומד על שקל וחצי, מחיר נמוך מעלות הגידול, ההשקיה, הקטיף ומשלוח התוצרת והיא נמצאת במצב בו היא מוסרת 4 טון עגבניות שגידלה במסירות בחינם, כדי שלציבור הישראלי תהיה תוצרת טובה לחג. "המצב כל כך אבסורדי", אומרים החקלאים "עולה השאלה באותו זמן מה לשחק ולשאר החקלאים יהיה לשים על שולחן החג?".

גם החקלאי מידן קלופ מהישוב עידן מפרסם סרטון בפייסבוק בו הוא מציע 40 טון עגבניות לתרומה וקטיף עצמי. ברק אומגה, ממובילי המאבק למען עתיד החקלאות ולמען צרכנות הוגנת בישראל, שפרסם את הסרטונים בדף הפייסבוק שלו וקורא לשרי החקלאות והאוצר לעצור את היבוא, אומר "במושב חצב תוצרת של 100 דונם קולורבי הושמדה, במושב אחיטוב במשק של משפחת ניסים הושמדו 80 טון עגבניות ו-100 טון מלפפונים, כל יום אנחנו שומעים על עוד חקלאי שנמצא בדרך לפשיטת רגל בגלל שמשרד החקלאות משרת את האינטרסים של רשתות השיווק. האסטרטגיה של רשתות השיווק היא להכניס לשוק סחורה לא איכותית ולא מפוקחת שמגיעה לכאן מירדן ומעזה כדי לשבור את החקלאים ולהגדיל את הרווח שלהן, זה בא על חשבון הצרכן ועל חשבון החקלאי ועל חשבון החוסן הלאומי של ישראל ומשום מה משרד החקלאות משתף עם זה פעולה בכל זאת."

בעקבות המחאה שמוביל אומגה, שלשום בשעות הצהריים, הוסר מקבוצת הוואטסאפ של מנהיגי החקלאים בה חבר גם השר אורי אריאל, קבוצה שמונה כ-200 חברים. בעקבות זאת אומגה פרסם פוסט בו הוא אמר לעמיתיו החקלאים "לפני כשעה הוסרתי  מקבוצת ואטסאפ של החקלאים וזאת בשל העובדה כי אני תוקף את השר בגלל מדיניות היבוא שלו וחלקו בהרס החקלאות. צר לי  שהחלטה זו נבעה מתוך שיקולים אינטרסנטים שאינם מתיישבים עם האינטרס של כלל ציבור החקלאים והצרכנים. חשוב לציין כי לעולם לא קללתי את השר או השתמשתי בלשון זו. הביקורת שלי תמיד היתה עניינית.  אינני מתכוון להתנהג באותה דרך. אני מאמין בשיח מגוון גם אם שונה מדעתי. הרצון להשתיק אותי כי אני שם מראה את פרצופם של אלו האשמים במצב החקלאות. אמשיך לפעול כפי שאני מאמין. מאמין בחקלאות, מאמין באחדות, מאמין בשקיפות. לפני כשבועיים הסרתי בעצמי את השר מהקבוצה לאור מחאה על התנהלותו כלפי החקלאים. השר הוחזר ועזב על דעת עצמו לאחר כשבוע. זאת בעקבות הביקורת אותה אני מטיח בפניו של השר." אמר אומגה.

ברק אומגה הוא חקלאי ממושב פארן, ממובילי מחאת הפלפלים ומי שנמצא בחזית המאבק למען עתיד החקלאות ולמען צרכנות הוגנת בישראל בארבע השנים האחרונות. ברק אומגה משתתף בתוכנית יוזמים שינוי של ארגון הברית הישראלית - רשת אזרחית הפועלת למען ישראל טובה יותר וקוראת לפעילים אזרחיים, קהילות ומגזרים לפעול בשיתוף פעולה כדי להחזיר את הכוח לידי האזרחים. באמצעות מגוון כלי תמיכה, אנושיים וטכנולוגיים, יחד עם מסלול הכשרה מנהיגותי, הברית הישראלית תומכת במנהיגים אזרחיים הנאבקים למען סביבתם ויוצרים ברית אזרחית משותפת. מטרת הברית הישראלית היא לרתום את רוח המחאה החברתית ליצירת גל השפעה שישנה את המציאות בישראל - למען חברה יותר דמוקרטית, שיוויונית וצודקת, ברוח מגילת העצמאות.

לינק לעצומה: https://www.drove.com/action/5a981b62931e510008ee900f

לצפיה בסרטונים בדף הפייסבוק הפרטי של ברק אומגה: https://www.facebook.com/barak.omega.7/videos/pcb.10216030557586000/10216030547105738/?type=3&theater

https://www.facebook.com/barak.omega/?hc_ref=ARR6VcKMpL4_AowoGXzM1xv5KInIzzG7iMW_aqkOjkKqtIrRIX8XHExhvypYOiggVCY&fref=nf