אין כמו החגים כדי לבקר באגמון חפר - במקום בוצעו עבודות פיתוח על בסיס בריכות הדגים של קיבוץ עין החורש וכן בוצעו עבודות לשימור בתי הגידול בשיפוץ מאגר לתפיסת מי שיטפונות לניצול מיטבי של הגשמים.

כלים
אגמון חפר(צילום:רשות מקרקעי ישראל)
אגמון חפר(צילום:רשות מקרקעי ישראל)

4 מיליוני שקלים הושקעו על ידי  הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל, לפיתוח  "פארק הטבע והציפורים - אגמון חפר"  בעמק חפר במטרה להשיב בתי גידול לחי ולצומח בעמק חפר וליצור אתר בילוי מהנה ואיכותי.

פיתוח אגמון חפר  הוא חלק מפרויקט שיקום נחל אלכסנדר והוא עוסק  בשימור ובהעשרת בתי הגידול בעמק חפר שיפוץ מאגר תפיסת מי שיטפונות והבטחת קיומו של ממשק אקולוגי בין השניים.

הפרויקט התבצע במועצה האזורית עמק חפר, בצמוד לנחל אלכסנדר, דרומית לקיבוץ עין החורש ממערב לכביש 6 וממזרח לכביש 4, על שטח של כ-335 דונם הוא פרי שיתוף פעולה בין רשות ניקוז ונחלים שרון, המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, המועצה האזורית עמק חפר, יחד עם רשות מקרקעי ישראל והקרן לשמירה על שטחים פתוחים.

במסגרת הפרויקט הוקצו כאמור 4 מיליון ש"ח לטובת  הכשרת שביל היקפי הכולל 6 עמדות מסתור ותצפית, לרווחת המבקרים, שימור והעשרת בתי הגידול אשר יסייעו בשמירה והגנה על השטחים הפתוחים והמערכות האקולוגיות, תוך שילוב ואיזון בין צרכי התושבים, המטיילים והסביבה בדרך של ממשק אקולוגי שתאפשר שמירה על אופיו הייחודי של האזור גם לדורות הבאים.

באגמון חפר מקננות אלפי ציפורי שיר ומעט עופות מים, הוא אתר חנייה בנדידה לעשרות אלפי ציפורים, בעיקר אלו החובבות סבך צמחיה וביצה ואך לפני כשבוע הופיעה בתחנת הטיבוע שבאגמון חפר, קנית קטנה, ציפור שיר עם טבעת מהונגריה. בחורף האגמון הוא בית-חם ועשיר במזון לברווזים, אנפות ועופות דורסים. בסתיו ניתן לראות באגמון חפר, אנפה אפורה ואנפית סוף, מגלן חום וביצניות, טבלן גמדי וקרקירים (ברווזים) ובסבך הצמחייה מקפצות קניות, סבכיים ובשולי הבריכות נחליאלים צהובים. עופות דורסים, שקנאים וחסידות חולפים מעל האגמון החל ממחצית הסתיו ואז ניתן לשבת בגבעת התצפית וליהנות מעוצמתה של נדידת הציפורים.

כחלק מהפרויקט משוקם מאגר לתפיסת מי שיטפונות האפשר ניצול כמות מי הגשמים במקום לטובת הנחל, לצרכי הפארק ולבתי הגידול שבו. המיזם משלב ראיה עתידית וחשיבה סביבתית המשלבת בין צרכי הטבע בעלי החיים, הצמחייה והמערכות האקולוגיות הייחודיות של המקום אשר יזכו לשיפור משמעותי לבין ההזדמנות הניתנת לציבור הרחב ליהנות ממסלול ייחודי סביב בריכות עין החורש ונקודות תצפית על מהמגוון הביולוגי הקיים במקום.

פארק אגמון חפר פתוח מהשעה 08:00 בבוקר ועד חצי שעה לפני שקיעה.

אודות הקרן

הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל,  אשר חוגגת חמש שנים להיווסדה, פועלת מכוח חוק לשמירה על השטחים הירוקים במדינה. הקרן פועלת אל מול משרדי ממשלה, רשויות סטטוטוריות, גופים מוניציפליים, חברות ממשלתיות וגופים נוספים לתמיכה בפרויקטים בשטחים הפתוחים ולשימורם. במסגרת פעילותה הקרן מקצה מידי שנה, עשרות מיליוני שקלים לסיוע במימון פרויקטים העוסקים בשמירה, פיתוח סביבתי וטיפוח של השטחים הפתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים.