במסגרת הנגשת האתר למטיילים, בהשקעה של 1.4 מיליון ₪  ע"י הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל, בוצעו עבודות שיקום והסדרה של שביל מאגר השקמה,  פיתוח נקודות עצירה לאורך השביל ומבצע נקיון של המרחב תוך שמירה על משאבי הפארק לרבות היבטים אקולוגיים-סביבתיים

כלים
נחל שקמה (צילום: אורטל צבר)
נחל שקמה (צילום: אורטל צבר)

פעולות השיקום וההנגשה של נחל שקמה בצפון הנגב  הפכו את האתר לאטרקטיבי למטיילים.

מדובר בפרויקט סביבתי חשוב  הממוקם  בדרום  הארץ. במסגרת הפרויקט, הונגש האתר לציבור באמצעות שיקום והסדרת דרך נופית לאורך פארק שקמה והקמה של נקודות עצירה המאפשרות ליהנות מהפיתוח. בתכנון הושקעו ראיה עתידית וחשיבה סביבתית מתקדמת לטובת בעלי החיים, הצמחייה והמערכות האקולוגיות הייחודיות של המקום וכן לטובת הדורות הבאים שייהנו מפירות הפרויקט ושיקום הסביבה. 

פארק שקמה מתאפיין במגוון רחב של בתי גידול ייחודיים הדורשים את שימורם והגנתם וזאת משום שנחל שקמה מהווה אזור מפגש בין אקלים ים תיכוני בצפון לאקלים מדברי בדרום. אזור הנחל כולל בתוכו חלק ניכר מרכסי הכורכר החופיים הפנימיים שנותרו לא מופרים ומהווים בית גידול למינים ים תיכוניים, מדבריים וחופיים יחודיים. במסגרת הפרויקט אשר קודם ע"י מנהלת פארק נחל שקמה באמצעות רשות הניקוז שקמה בשור יחד עם הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל, הוקצו כאמור  כ- 1.4 מיליון ₪, לטובת פיתוח נקודות העצירה לאורך שביל השקמה, לניקיון חד פעמי של המרחב אשר יסייעו בשמירה והגנה על השטחים הפתוחים והמערכות האקולוגיות,  ולמחקר במסגרתו יילמדו ההשפעות הסביבתיות על אותם בתי גידול, שמירה על הסביבה, מניעת זיהום בערוץ הנחל ופיתוח מוקדי נופש ופנאי. כמו כן תבוצע הנגשת האזור לציבור תוך שמירה על הסביבה, בדרך של קיימות, שתאפשר שמירה על אופיו היחודי של האזור לדורות הבאים.

הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל, החוגגת חמש שנים להיווסדה, פועלת מכוח חוק לשמירה על השטחים הירוקים במדינה. הקרן פועלת אל מול משרדי ממשלה, רשויות סטטוטוריות, גופים מוניציפליים, חברות ממשלתיות וגופים נוספים לתמיכה בפרויקטים בשטחים הפתוחים ולשימורם. במסגרת פעילותה הקרן מקצה מידי שנה, עשרות מיליוני שקלים לסיוע במימון פרויקטים העוסקים בשמירה, פיתוח סביבתי וטיפוח של השטחים הפתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים.