תחבורה לפי ביקוש היא סוג תחבורה שנתמך באמצעים טכנולוגים שמאפשרים תכנון ותזמון יעיל של שימוש במשאבים כמו זמן ודלק על מנת לספק שירות למספר רב יותר של אנשים בצורה אופטימלית. במילים פשוטות – לנהל את היצע התחבורה בהתאם לביקוש. תחבורה שיתופית נועדה להשיג לכמה מטרות:

 

הפחתת מספר כלי הרכב על הכביש

כשכלי הרכב הקיימים לא ממקסמים את מספר האנשים שהם משרתים, יותר אנשים נאלצים לעשות שימוש ברכב פרטי כדי להגיע ממקום למקום וכידוע רכב על הכביש הוא גורם מזהם שעושה שימוש בדלק רב, על אחת כמה וכמה כשיש עומסי תנועה - שנוצרים בין היתר מאותו חוסר יעילות. הדרך העיקרית להפחתת כלי הרכב על הכביש היא באמצעות המאמץ הבא:

ייעול השימוש בכלי הרכב הקיימים

פרטיים וציבוריים כך שישרתו מספר רב יותר של אנשים. זה נעשה בעיקר באמצעים טכנולוגיים: אפליקציות שמחברות בין אנשים לשימוש משותף ברכב פרטי – Carpool, ולאחרונה התחילו לפעול גם שירותי תחבורה ציבורית לפי דרישה, הבולט ביניהם הוא שירות bubble dan. מדובר במוניות שירות שפועלות בתיאום עם אפליקציה ייעודית שמתכננת את מסלול הנסיעה היעיל ביותר בהתאם לצורך שעולה מהנוסעים שהזמינו נסיעה. ניתן לקרוא עוד על השירות ולהוריד את האפליקציה הייעודית באתר של bubble dan.

מניעת עומס יתר בתחבורה ציבורית

ניטור הביקוש לתחבורה בזמן אמת מאפשר הקצאת רכבים נוספים כדי לתת מענה לצורך מוגבר בשעות השיא. הדבר משפר את חוויית השימוש בתחבורה ציבורית ועושה שימוש מושכל במשאבים, ובכך עשוי לעודד משתמשי רכב פרטי לעשות שימוש בתחבורה הציבורית, אם הם מוצאים שהיא עונה על צרכיהם ומספקת חווית נסיעה חיובית ויעילה.

מניעת בזבוז כספי ציבור על קווי תחבורה ציבורית ריקים

ברגע שאפשר לדעת מהו הביקוש לתחבורה בכל רגע נתון ניתן פוטנציאלית לנתב את המשאבים שמושקעים בתחבורה הציבורית כך שישרתו את צרכי הלקוחות כפי שהם באמת, ולא כפי שהוגדרו בתוכניות קשיחות שהוגדרו מראש ולא בהכרח משרתות את מי שבאמת צריך.

לסיכום

תחבורה מבוססת דלק היא גורם מזהם שפוגע באיכות הסביבה. עד שיכנסו לפעילות נרחבת כלי רחב ידידותיים לסביבה, הדרך הטובה ביותר לסביבה היא ניסיון לייעל את השימוש ברכבים שכבר נמצאים על הכביש על מנת לעודד משתמשי רכב פרטי לוותר על השימוש בו כשמוצגת לפניהם אלטרנטיבה נוחה ויעילה.