העונה הקרה כבר פה, הימים מתקצרים והמעלות יורדות. כולנו מסתגרים בבתים במטרה להתחמם. בניגוד לדעה הרווחת שבחורף יש פחות שריפות, העונה הקרה דווקא מהווה את עונת השיא מבחינת שרפות בדירות ובתי מגורים. בכל שנה עשרות בתים ניזוקים עקב שימוש תדיר ולא בטוח במוצרי חשמל. לצורך מניעה ומיגור התופעה הינה מספר דרכים והרגלים שחשוב שנקפיד עליהם שיעזרו לכולנו למנוע את השריפה הבאה כדי שנעבור את העונה הזאת בחמימות ובטיחות .

כלים

 

מזגנים נקיים ובטוחים

המזגן הוא האמצעי היעיל ביותר לחימום הבית בחורף – הוא מחמם במהירות של עד פי שניים או שלושה יותר ממכשירי החימום האחרים, אך תחזוקה לא נכונה של המזגן עלולה להיות הרסנית ואף קטלנית. המזגן, הוא גם אחד הגורמים לדלקות, שאולי פחות מדברים. כדי שהמזגן שלנו יפעל באופן בטוח ומקסימלי חשוב מאוד להקפיד ולנקות את מסנני המזגן לפחות פעמיים בשנה. רוב מקרי השריפות שנגרמות עקב מסננים חסומים אשר עלולים לגרום להתפתחות דלקה. מעבר לכך, ששמירה על מסננים נקיים לא רק ממזערת את הסיכוי לשריפה אלא גם מיעלת ומצמצמת את צריכת החשמל, כך שמהפעולה מהפשוטה הזאת אנחנו יוצאים מורווחים מכל הכיוונים.

מוצרי חשמל דולקים/ מחוברים לחשמל

הצלחנו לשכנע את עצמנו לצאת מהבית, חשוב מאוד שנזכור לנתק מהחשמל את כל מכשירי החשמל. בכל עונה ובעיקר בחורף כשיישנם גשמים וסופות בחוץ חשוב להקפיד על ניתוק מכשירי חשמל כשאנחנו לא בבית ובכך לצמצם את האפשרות לפריצתה של שריפה כתוצאה מקצרים חשמליים.

אמצעי חימום דולקים ללא השגחה

כבכל חורף חוזרת ההנחיה לא להשאיר אמצעי חימום דולקים ללא השגחה, בגלל החשיבות הגדולה שלה נחזור עליה שוב. אין להשאיר אמצעי חימום כדוגמת תנור סלילים, רדיאטורים ומפזרי חום ללא השגחת מבוגר הנמצא פיזית באותה העת בחדר. גם אם השארנו את הילד בחדר לכמה רגעים, ללא השגחת מבוגר, נכבה את אמצעי החימום. ילד הנמצא בחדר לא יוכל לצפות או להגיב בצורה מספיק מהירה וטובה במידה של התלקחות שריפה דבר העלול להיגמר באסון, מפציעות וכוויות ועד לנזק לרכוש ופגיעה בנפש. גם אם עזיבת החדר היא למספר רגעים בודדים, לא ניקח את הסיכון. רוב השריפות קורות מרגע אחד של חוסר תשומת לב, לכן נקפיד לא להשאיר חימום דולק בחדר ריק ללא השגחה. עוד הנחייה ש אחד מאמצעי החימום המסוכנים ביותר הוא הסדין החשמלי אשר נמצא מידי חורף בראש הרשימה השחורה של גורמי השריפות בבית מגורים. יש להקפיד ולוודא שהסדין קשור למזרון ומתוח היטב כדי למנוע כל קיפול אפשרי היות ובנקודות הקיפול מתפתח חום גבוה.

שימוש מוגבר במוצרי חשמל

כמו רוב הדברים בחיים, גם בשימוש בחשמל חשוב שלא להגזים ולהימנע מלהפעיל מספר מכשירים זוללי חשמל בו-זמנית. במידה ונדרש מאתנו להפעיל כמה מכשירי חשמל שכאלו, חשוב שננהל את הפעלתם בחוכמה. חשוב שנזכור- הפעלה מרובה של מוצרי חשמל עלולה לגרום לעומס על המערכת החשמל דבר העלול לגרום לקצר שבעקבותיו עלולה להתפרץ דלקה. לכן, עלינו לנהל את אופן וזמני השימוש שלנו בצורה יעילה ונכונה. במידה ואנחנו מעוניינים להפעיל מוצרי חשמל זוללי אנרגיה כמו מכונת כביסה, תנור, קומקום חשמלי, מזגן ועוד כדאי לכבות בינתיים את האחרים כך גם לא נעמיס על מערכת החשמל הביתית וגם נחסוך בחשמל. עוד דרך שבעזרתה אנחנו יכולים לנהל את השימוש שלנו במכשירי חשמל-במידה ויש בביתכם דוד חשמלי מומלץ להתקין לו טיימר שיפעיל אותו לפני שעות העומס בך גם תדאגו לכם למים חמים וגם נקל על מערכת החשמל הביתית.

גלאי עשן בבתים

שריפות קורות ללא כוונה והתראה מהירה בגין אירוע עשן היא קריטית ויכולה להציל חיים. כיום אין חוק המחייב התקנת מערכות גילוי אש וגלאי עשן בבתים פרטיים כפי שיש במבנים ציבוריים. לכן, רצוי להתקין גלאי עשן עצמאי בבית, התקנתו פשוטה ותקנה לכם שקט נפשי ותוכלו להיות בטוחים שחייכם וחיי היקרים לכם מוגנים עד כמה שאפשר מפני פריצת שריפות. בנוסף, במידה ועברתם להתגורר בבניין דירות, אחד הדברים הראשונים שחשוב שתבדקו טרם כניסתכם לדירה הוא הימצאותה של מערכת גילוי וכיבוי אש ולוודא שהיא אכן מתוחזקת לפי התקן על ידי אנשי מקצוע. כך אתם מבטיחים לכם חורף שקט בפרט וחיים בטוחים לאורך השנה ככלל.

החורף טומן בחובו סכנות רבות, חשוב לזכור ככל שנסגל לעצמנו הרגלים חשובים אלה, נפחית משמעותית את הסיכוי לשריפה בביתנו ולנזק ברכוש או חלילה בנפש.

נכתב ע"י שלי גרויסמן-טוב, מנהלת השיווק בחברת טלפייר המייצרת מערכות לגילוי וכיבוי אש.