התארכות תוחלת החיים מצד אחד ושינויים תרבותיים מצד שני, הביאו לצורך בפתרונות דיור ייעודיים, לאוכלוסייה המתבגרת. כך, באו לעולם בתי הדיור המוגן. הם שונים תכלית השינוי ממה שבעבר נקרא "בית אבות". נבין כעת מהו בדיוק הדיור המוגן ומתי השלב הנכון לשקול מעבר אליו.

כלים
(מקור : pixabay)
(מקור : pixabay)

דיור מוגן

בראש ובראשונה הדיור המוגן הינו מסגרת קהילתית המתוכננת בהתאם לצרכים של קהל יעד זה: בני הגיל השלישי שרוצים לשלב איכות חיים עם מגורים בסביבה מוגנת. הדיירים הינם אנשים מתפקדים, שיכולים לדאוג לענייניהם באופן עצמאי, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית ורגשית וקוגניטיבית. לרוב, תפעול הדיור נעשה על פי מודל כלכלי מקובל – כלומר המימון איננו ממשלתי או ציבורי. הדיירים ולעיתים בני המשפחה משלמים עבור השהות במקום וכלל השירותים הניתנים.

במרבית בתי הדיור הללו ניתן למצוא סוגים שונים של יחידות דיור (גדלים שונים לבחירה). שלא כמו בבתי אבות, המגורים אינם משותפים למספר אנשים בכל חדר שינה או מגורים. לכל יחיד או זוג (לרוב, בני זוג ידועים בציבור או נשואים) דירה בגודל שבחרו. יחידת דיור עשויה לכלול לא רק חדר שינה או חדר מגורים אלא גם מטבחון, לעיתים חדר מגורים, חדר רחצה, שירותים ועוד. שירותים נוספים כוללים חדר אוכל ובו מקבלים ארוחות מלאות ומזינות. פעילות חברתית הכוללת מגוון רחב של חוגים, הרצאות, אומנים המגיעים לערבי שירה, הופעות. נהוג לערוך ימי הולדת לדיירים או פעילויות מיוחדות בחגים.

די מקובל כיום שיהיו במקום גם חדרי כושר או חוגי פעילות למבוגרים, עם מדריכים מיומנים, לעיתים טיולים משותפים. כמו כן, ניתנים שירותים נוספים למשל מרפאה, אחיות, רופא, שירותי בית מרקחת, אולם קולנוע, לפעמים בריכת שחיה, ספריה, סידור וניקיון החדרים, תחזוקה ועוד. כלומר, מדובר בעצם במתחם שמאפשר חיים מלאים, חיי חברה ותחושת ביטחון של תפקוד בקהילה. למעשה, גם מבחינת הזכויות שמול ביטוח לאומי, דיור מוגן נחשב כמגורים בקהילה, בניגוד לבתי אבות סיעודיים (או תקופת אשפוז בבית חולים).

דיור מוגן, איך מממנים ומתי הרגע לעבור?

מימון המגורים והמחיה בדיור המוגן נעשה מאמצעיהם הפרטיים של הדיירים. כלומר, המדינה איננה מממנת וכן גם לא חברות הביטוח השונות או ביטוח לאומי. נהוג לשלם פיקדון בכניסה בנוסף להוצאות אחזקה ומגורים חודשיות. במידת הצורך, מקובל כי הדיירים משכירים את הדירה שבבעלותם או לוקחים משכנתא הפוכה.

מתי הרגע הנכון לעבור? השיקולים מגוונים. ישנם דיירים המחליטים להגיע לאחר שבן או בת הזוג מזה שנים הלך או הלכה לעולמם. זהו פתרון לאנשים שמחליטים שדווקא כאשר הבריאות איתנה, רוצים ליהנות מרווחה, שירותים מלאים ותחושת קהילה. הרגע הנכון לעבור הוא לאחר שמבקרים במקום, מתרשמים מהצוות, מהדיירים, מהסביבה. כשמרגישים כמו בבית ומתרשמים שהאווירה אכן מתאימה, אז מומלץ לעבור על חוזה הכניסה בעיון. ניתן גם לשוחח עם עובדת סוציאלית במקום, שיכולה לסייע בהתאקלמות.