בלטות התריס היא בלוטה דמויית פרפר הממוקמת בצוואר. היא מפרישה הורמון מיוחד אשר נועד לווסת את חילוף החומרים בגופו של האדם. בלוטה זו נקראת גם בלוטת התירואיד או בלוטת המגן. על מנת לבחון את תפקודה של בלוטת התריס, יש צורך לבצע בדיקת דם – TSH. רופא המשפחה עשוי לשלוח לבצע בדיקה כזו במקרה כאשר עולה חשד לפגיעה בתפקוד הבלוטה.

כלים

 

בדיקת FNA מהי ומתי מבצעים אותה?

בלוטת התריס עשויה לפתח קשריות לאורך השנים. קשריות אלה מצויות במצב שפיר, אך לפעמים הן עשויות להיות במצב ממאיר. כאשר קיים חשש כזה מבצעים בדיקת FNA (Fine Needle Aspiration). הרופא יכול לשלוח את החולה לבדיקה אם מתגלים גושים בעת מישוש הצוואר או כשהצורה של הגושים האלה עלולה להעיד על ממאירות.

איך מתבצעת הבדיקה?

בדיקת בלוטת התריס FNA נחשבת לבדיקה פולשנית למחצה. במהלכה המטופל שוכב על מיטת טיפולים, כאשר מחט דקיקה מוחדרת אל צווארו, במטרה לשאוב את הרקמות. בדיקה זו מתבצעת ללא הרדמה על פי רוב, אורכת כרבע שעה והמטופל אינו נדרש בהכנה מוקדמת לשם כך.

מה עוד כדאי לדעת על קשריות בבלוטת התריס?

שלחו אתכם לבדיקת FNA? אלה כמה דברים שכדאי לדעת על קשריות בבלוטה:

מרבית הקשריות מתגלות כשפירות בבדיקה. הסיכוי שלנשים יימצאו קשריות בבלוטת התריס גבוה יותר מאלה של הגברים. חשיפה לקרינה עלולה להגביר את הסיכוי לחלות בסרטן בלוטת התריס. בסיום בדיקת FNA יכולות להינתן 3 תשובות למטופל: הגידול אינו ממאיר – קשרית שפירה, גידול ממאיר – סרטני, לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי. במצב שבו התשובה אינה ברורה, ישקול הרופא ניתוח להוצאת הקשרית. לפני שפותחה בדיקת FNA, מרבית המטופלים שבהם התגלו קשריות נשלחו לניתוח.

מבצעים בדיקת בלוטת תריס בדרך הבטוחה ביותר

כאשר הרופא שולח אתכם לבצע בדיקת FNA, אתם רוצים לדעת שאתם נמצאים בידיים טובות. גם אם מדובר בבדיקה שהיא רק פולשנית למחצה, תמיד יש סיכונים וחשוב לוודא שאתם נמצאים בידיים בטוחות. במרפאה הפרטית של ד"ר איריס יעיש תקבלו יחס אישי ואת כל ההסבר המפורט על הבדיקה שאתם הולכים לעבור. לד"ר יעיש ניסיון רב בתחום האנדוקרינולוגיה, ובמרפאתה היא מטפלת במגוון רחב של מקרים – מחלות התאירואיד, יתר לחץ דם, סוכרת, בעיות במטבוליזם ועוד.

אם אתם מעוניינים בטוב ביותר עבור עצמכם ועבור בני המשפחה שלכם, מומלץ לבדוק לעומק את משמעות הבדיקות שאתם עומדים לבצע והעיקר – מי עומד לבצע את הבדיקה. במרפאה של ד"ר יעיש המקצועיות היא מעל לכול.