פילאטיס זאת שיטת אימון דינאמית, שמחזקת את השריר ועוזרת לגמישות היציבה, תוך כדי שהיא מפעילה את כל מערכת השרירים בגוף, כולל השרירים הפנימיים שנקראים - שרירי היציבה. בשיטות אמון אחרות עובדים בנפרד על כל חלק, בעוד שבפילאטיס השיטה מתבססת על הפעלה של כמה חלקים בו זמנית, תוך כדי התנועה של הגוף. התנועות בפילאטיס מאוד דומות לתנועות היומיומיות שלנו, אך הן מלוות באיזון נכון עם כוח, גמישות ונשימות נכונות. 

כלים

 שיטה שמשלבת תנועה ונשימות

שיטת האימון פילאטיס משלבת בתוכה שיטות אימון מערביות יחד עם שיטות מזרחיות כמו יוגה, טאי צי ופלדנקרייז שהמאפיינים שלהם הם תנועות הרמוניות של הגוף, הנפש והמודעות. אימון פילאטיס מתאים לכל גיל ולכל מצב גופני, מבוגרים, נערים וילדים. בפילאטיס יש לפחות 500 תנועות מדויקות שמתמקדות בכל שרירי הליבה בגוף, כמו הבטן, שרירי החזה והגב, כשכל תנועה מתבצעת בהקפדה על זרימה והקנייה של רגלי נשימה נכונים. מדובר בטכניקה שמבוססת על איזון בין הנשימה לבין השליטה על כל מרכז הגוף כשהדגש הוא היציבה. בשיטת אימון פילאטיס התוצאות ממהרות להגיע, הגוף הופך להיות מאוזן, אסוף וחטוב.

שתי צורות לתרגול פילאטיס

 בסטודיו לפילאטיס יש כאמור שתי צורות תרגול - פילאטיס רצפה/ מזרן או פילאטיס מכשירים.

פילאטיס מכשירים - באימון של פילאטיס מכשירים נעשה שימוש במכשירים, אותם פיתח ג'וזף פילאטיס. את המכשירים הוא יצר באופן הזה שהם מעניקים לכל מי שמתאמן כוח נגדי רב וזאת על מנת לבצע כל תרגיל ביעילות ועם תוצאות. ההתנגדות תעשה על ידי קפיצים בזמן שהמתאמן יבצע את התרגילים על המכשיר ויפעיל כוח נגדי. אחד ממכשירי הפילאטיס המוכרים בכל סטודיו לפילאטיס הוא פילאטיס על הרפרומר (המתקן). מטרתו של הרפורמר הוא ל "סדר" מגוון בעיות יציבה ודפוסי תנועה לקויים. על הרפורמר מבצעים סדרת תרגילים כנגד התנגדות של קפיצים שמטרתם להקנות למתאמן יציבה טובה, גמישות, קואורדינציה ואיזון.

פילאטיס מזרן - לעומת זאת יש את אימוני הפילאטיס מזרן/ רצפה, שהם כוללים תרגילים שנעשים בשכיבה או כשהמתרגל יושב, ללא כל שימוש במכשיר. פעולת ההתנגדות הרצויה של התרגיל נעשית על ידי תנועה נכונה, שאותה עושה המתאמן לבד או יחד עם אדם נוסף. בפילאטיס מזרן נעשה גם שימוש באביזרים שונים כמו גומיות לידיים או לרגליים, אביזרים שמעניקים התנגדות ומסייעים לבצע את התרגילים בצורה נכונה ואפקטיבית ביותר.

עקרונות הפילאטיס 

השיטה היא לא רק אוסף של תנועות אלה הבנה ומודעות עמוקה לכל אברי הגוף, בזמן שמבצעים את התנועה ובארגון שלה. השיטה מתבססת על חמישה עקרונות:

שליטה - שליטה בשריר מאפשר ביצוע של תנועה מדויקת. שליטה נכונה מונעת פציעות ונזקים בכל אברי הגוף.

נשימה - היא העיקרון הראשוני שמרכיב למעשה את התנועה. הנשימה תסייע להספקת הדם להגיע לכל אבר ואבר בגוף וכך תמנע מהשריר להתעייף מהר.

מרכוז - החלק בין הסרעפת לאגן, שם נמצאים שרירים מאוד חשובים שעוזרים ליציבה ושרובנו נמנעים לעשות בהם שימוש. בפילאטיס לומדים כיצד להפעיל אותם נכון ומבינים כיצד כל תרגיל מגיע למעשה ממרכז הגוף, מה שיוצר חיזוק ומשפר משמעותית את התנועה.

דיוק – כמו בכל דבר, גם בתנועה חשוב מאוד לדייק ובמקביל גם להפעיל מחשבה. מומלץ להתרכז ולהקשיב לכל תגובה שמגיעה מהגוף ולנסות כמה שיותר לדייק כל תנועה - זה המפתח ליעילות התנועה.

תנועה זורמת - זה מתייחס לקצב של התנועה, לזרימה של האנרגיה ולהפעלה של כל השרירים, שליטה בתנועה בעזרת נשימה נכונה ומרכז הגוף.

המאמר נכתב באדיבות סטודיו פיור- המרכז המוביל לשיעורי מחול ופיטנס