משבר הקורונה מטלטל את שווקי העולם ושוק הרכב הישראלי לא שונה מהם. מצד שני, יש כמה נקודות אור ועושה רושם שאם רק ישכילו קברניטי הענף לנצל כמה הזדמנויות, נהיה במקום טוב

 

מאת: יובל בנר

שווקי העולם עדיין מחפשים את הדרכים החוצה מהנפילה שהביאה עימה התפרצות הקורונה. בכך שוק הרכב אינו שונה, שוק עולמי מושפע מגורמים רבים כך שבהתאם הוא גם מתוכנן עתידית בקפידה רבה. כאשר שינוי משמעותי בהרגלי צריכה מתקיים בכל העולם כמעט, נאלצים הנוגעים בתחום לחשב מסלול מחדש. בנוסף, אומנם אנו עדיין תחת מעטה של חוסר בהירות, אך אם בתחילת המשבר היה נדמה כי מדובר בפגיעה נקודתית בכושר היצור של סין, כעת כבר ברור כי גם אירופה וארה"ב נפגעו מהמשבר ומראות סימני מיתון, מחירי הדלק צונחים ושווקים פיננסים ברחבי העולם מאותתים על קריסה. מצד שני, במידה והכלכלה הישראלית תדע להתמודד עם האתגרים שניצבים בפניה, דווקא יכולים להיות מצבים בהם שוק הרכב יוכל לצאת כשידו על העליונה עם מלאי חדש של רכבים למכירה, אפשרויות השכרה וחכירה חדשות ואפילו שינויים בתמחור חלפים ודלק. שנתחיל?

חברות הליסינג

ככלל, מסתמכות חברות הליסינג על יבואני הרכב בנוגע למלאי הרכבים שלהן, עם חלק הולך וגודל של יבוא מקביל שמבוצע לגבי מותגים מסויימים. כרגע, אירופה, סין ודרום קוריאה אשר מהוות יחד כ-80% משוק הרכב בישראל נמצאות בעצירת יצור כמעט מוחלטת למעט טורקיה שעדיין משדרת עסקים כרגיל. דווקא בנקודת זמן זו יכולה לבוא לידי ביטוי הוורסטיליות של חברות הליסינג. אם יצליחו לשים את ידיהם על מלאים גדולים של רכבים ללא דורש מרחבי אירופה לפני שיחטפו, נוכל למצוא את עצמנו עם מלאי מעניין של כלים שכלל לא יועדו אלינו.

שעתם של הירוקים

בשנים האחרונות חלה התקדמות אדירה בכל הנוגע להפחתת הזיהום מכלי רכב. רכבים היברידיים כמו אלה הנעים באלפים על כבישי ארץ ישראל הם כבר ממש לא חוד החנית ולצערנו עקב שיקולים כלכליים הנובעים מגודל השוק ותקנות מקומיות, אנחנו ממשיכים לרכוש רכבים מזהמים בזמן שאירופה וארצות הברית הן אלו שמקבלות את רוב כלי הרכב ההיברידיים הנטענים או החשמליים. בתסריט חיובי של העניין, ישנה דרך לצאת נשכרים מהעניין עם תצלח אפשרות לרכוש כלים שאינם מזהמים ושלא היו מתוכננים לעשות עלייה ארצה אך יגיעו בכל זאת כי לא יהיו להם קונים באירופה.

השכרת רכב

השכרת רכב היא תעשייה שמבוססת בחלקה משוק שברירי של תיירות חוץ וחלקה מהשכרה לגופים בתוך הארץ. בתוך המצב הקיים יאלצו חברות השכרת הרכב לעשות שימוש מושכל בצי שברשותן, יחד עם העובדה כי צפוי מחסור במזומנים אצל חלק גדול מהאוכלוסיה, מה שעשוי למנוע מהם את היכולת לרכוש רכב או להתחייב לעסקה ארוכת טווח בסגנון ליסינג. האפשרות העולה מנתונים אלה היא שוק מעניין של השכרת רכב בזול לטווח ארוך או קצר שעשוי אף לכלול מגוון מעניין של כלי רכב שלא היו בנמצא עבור מחפשי ההשכרה הזולה בעבר.

כל אוקטן מלמיליאן

אפשרות מעניינת שתשמח רבים שמחזיקים בכלי רכב צמוד וקונים את הדלק שלו, היא שצירוף מעניין של ירידה חדה במחיר הנפט הגולמי יחד עם ירידה בערך הדולר וכח הקניה של הצרכן בישראל, יכולים להביא למהלך נדיר של הורדת המס על הדלק, שהוא כרגע מהגבוהים בעולם והניב לקופת המדינה סכום אדיר של 19 מיליארד שקלים ב-2019. כמובן, זהו לא מהלך שיכול לקרות מהיום למחר אלא מצריך תוכנית מקיפה להבראת המשק שתכלול מהלך שכזה בתוכה.

לסיכום, עדיין מוקדם לנבא כיצד יפתר המשבר אותו חווה העולם כרגע. ברגעים כאלה נדמה העולם דווקא לכפר גלובלי קטן אשר כולו מתגייס למען מטרה אחת, לנצח את הנגיף. יחד עם זאת, דווקא כאשר מנסים להישיר מבט קדימה, מתגלות אפשרויות רבות מהן אפשר לצמוח, ומי יודע, אולי דווקא מכאן תצא ברכה.