סקר של עמותת נגישות ישראל חושף: 50% מהאנשים עם מוגבלות לא יודעים למי לפנות בתקופת הקורונה, על מנת לבקש סיוע במזון, תרופות וציוד רפואי. בישראל חיים כ-1.5 מיליון אנשים עם מוגבלות, מהם כ-600 אלף עם מוגבלות קשה ו-200 אלף מהם מתגוררים לבד. סקר של עמותת נגישות ישראל בשיתוף מכון המחקר אינסייט מגלה כי 29% מאוכלוסיה זו חוששים שלא יקבלו לביתם אוכל בתקופת הקורונה, ו- 38% חוששים שלא יקבלו תרופות. יובל וגנר, מייסד ויו"ר עמותת נגישות ישראל: " יש עשרות אלפי אנשים עם מוגבלות שהרשויות והרווחה אינן מכירות ואליהם לא פונים והם לבד וללא עזרה. המערכות ממוקדות בקשישים, אך אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות סובלת מאותם קשיים".

כלים
יובל וגנר, מייסד ויו"ר עמותת נגישות ישראל
יובל וגנר, מייסד ויו"ר עמותת נגישות ישראל

 

בעקבות משבר הקורונה קיימה עמותת נגישות ישראל סקר בקרב אוכלוסיית אנשים עם מוגבלות בישראל בשיתוף ד"ר רקפת שטראוס ממכון המחקר אינסייט, ממנו עולה כי 50% מאוכלוסייה זו לא יודעים למי לפנות על מנת לבקש סיוע כלשהו בתקופת הקורונה.

אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בישראל מונה כ-1.5 מיליון, מהם כ-600 אלף עם מוגבלות קשה ו-200 אלף מהם מתגוררים לבד. על פי ממצאי הסקר, בו השתתפו 466 אנשים עם מוגבלויות (מדגם מייצג), קבוצה זו סובלת מאוד מחששות וחרדות סביב שאלות קיומיות כמו מי יעזור להם בקניית מזון, תרופות, ציוד רפואי ועוד.

40% ממשתתפי הסקר הביעו חשש מבדידות, 29% חוששים שלא יקבלו אוכל,  38% שלא יקבלו תרופות, 33% חוששים מאי קבלת ציוד רפואי, 55% מאי קבלת טיפולים, 64% מאשפוז ללא מלווה, 59% הביעו חשש מבידוד ללא מלווה, 50% חוששים מחוסר בטיפולי פיזיותרפיה,  34% מחוסר הידע של הצוות הרפואי לתקשר איתם, 42% מחוסר ידע מקצועי לטפל בהם כאנשים עם מוגבלות, 7% חוששים מה יקרה לכלב נחייה שלהם במידה ויוכנסו לבידוד, 16% דואגים איך יתקשרו איתם כשהצוות עוטה מסיכות, 21% חוששים איך יקבלו מידע חדשותי ועדכונים נגישים, ו- 31% הביעו חשש מאיך להעביר את הזמן.

לדברי יובל וגנר, מייסד ויו"ר עמותת נגישות ישראל, יש עשרות אלפי אנשים עם מוגבלות מתחת לגיל 55 שהרשויות והרווחה אינן מכירות ואליהם לא פונים והם לבד וללא עזרה. "מה שקורה בשטח הוא שהמערכות (משרד הרווחה, המשרד לשוויון חברתי, פיקוד העורף) כולן ממוקדות בקשישים – שהם אכן אוכלוסייה חשובה, ראויה ובסיכון. אך אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות סובלת מאותם קשיים (בדידות, מזון, ציוד רפואי ותרופות), ומדובר באוכלוסייה גדולה יותר כמותית ולמרות זאת היא מוזנחת", מבהיר וגנר. "אנחנו מבקשים להרחיב את הטיפול שניתן היום בעקבות הקורונה לאוכלוסייה הקשישה גם לאנשים עם מוגבלות. הפלטפורמה כבר קיימת, רק נדרשת החלטה מצילת חיים. הכתובת על הקיר, אם הנושא לא יטופל עכשיו ומייד אנשים עם מוגבלות יפגעו אנושות".

וגנר קורא למשרד האוצר להזדרז עם אישור מימון הטיפול שנדרש לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות ומבקש ממשרד הרווחה להנחות את פיקוד העורף לקחת אחריות על הטיפול באוכלוסייה זו מיד לאחר אישור המימון. "חשוב שההנחיה תתייחס גם אנשים מוגבלות קשה מתחת לגיל 55 .כרגע ניתן להגדיר שהאוכלוסיות המוזנחות ביותר הם אנשים עם מוגבלות קשה מתחת לגיל 55 ואנשים עם מוגבלויות נפשיות", אומר וגנר. "מעבר לכך אנו דורשים קידום שירותי טל-רפואה מרחוק לאנשים עם מוגבלות וקמפיין הסברה תקשורתי שינחה את האנשים עם מוגבלות למי לפנות לקבלת סיוע חיוני".

עמותת נגישות ישראל פועלת מזה 20 שנה לקידום הנגישות והשילוב של אנשים עם מוגבלות בדגש על כל סוגי המוגבלויות ובכל תחומי החיים. בתקופת משבר הקורונה העמותה פועלת לקידום ההערכות והטיפול באנשים עם מוגבלות ברשויות המקומיות, מערכת הבריאות, נגישות החינוך ועוד