מסקר בנושא דפוסי שימוש וקניה באינטרנט של בני נוער עולה כי 86% מקרב הנוער בישראל בגילאי 14-18 משתמשים באינטרנט לעומת 68% מקרב המבוגרים (19+). שעורי השימוש הם דומים בין נשים וגברים צעירים, אך פער גבוה יחסית מתקיים בין אחוז המשתמשים הצעירים היהודים (92%) לבין ערבים ( 67%)

כלים

סקר שערך מנהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת מראה כי תדירות הגלישה של נוער בישראל היא גבוהה: כ- 75% מהמשיבים מדווחים על שימוש יומי באינטרנט. החיפוש באינטרנט של בני נוער מבוצע ברובו המכריע במנועי החיפוש (97%) אך גם במגוון אחר של אתרים: חנויות מקוונות (59%), אתרי השוואת מחירים (51%), לוחות מודעות אלקטרוניים (48%). מנועי החיפוש המובילים בקרב בני הנוער הם Google ו-וואלה.

המוצרים הנרכשים ביותר על ידי בני נוער באינטרנט הם: כרטיסי קולנוע, תיאטרון, מופעים (34%), מוצרי אלקטרוניקה בידורית (34%), שירותי נסיעה (22%), מחשב ועזרים נלווים (21%), מצלמה וציוד צילום (20%). רמת החדירה של האינטרנט בקרב בני נוער בישראל דומה לרמת החדירה בצפון אמריקה ובמערב אירופה, אךרמת הרכישה נמוכה כאן בהשוואה למקביליהם בצפון אמריקה ובאירופה.

הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 1,520 מרואיינים בגילאי 14+, בהם 309 בני נוער (בני 14-18). מראשית שנות ה-90 של המאה העשרים החלה חדירה משמעותית של האינטרנט לבתי האב בעולם המערבי. המבוגרים, ובמיוחד אלה שכיום מעל גיל 30, מצאו את עצמם לאחר מספר שנים בסביבה מרושתת לחלוטין. מבוגרים אלה זכו לכינוי "מהגרים דיגיטליים". לעומתם, הדור הצעיר, ובמיוחד בני הנוער כיום, נולדו לתוך הסביבה הזאת. מכאן הכינוי המרכזי לדור זה "ילידים דיגיטליים" (Palfrey and Gasser, 2008). אחת הפעילויות המקוונות שזוכות לצמיחה הגדולה ביותר באינטרנט היא הקניה המקוונת והחיפוש המקוון אחר מידע על מוצרים. המפגש שבין בני הנוער באינטרנט לבין הצרכנות הוא מעניין במיוחד, שכן בני הנוער עושים את צעדיהם הראשונים כצרכנים עצמאים, וכיום – האינטרנט הוא זירה חדשה שבה נעשים צעדים אלה.

לאור החשיבות של בני הנוער כאוכלוסייה באינטרנט ולאור הצמיחה בפעילות הפיננסית והצרכנית באינטרנט, מימצאי הסקר הנוכחי עוסקים בדפוסי שימוש של בני נוער ישראלים באינטרנט, תוך דגש על פעילויות פיננסיות וצרכניות באינטרנט.

תופעת ה Digital Natives קיימת גם בישראל, אבל נוכחותם הצרכנית עדיין צנועה . יחסית לעולם המערבי, יש בישראל גישה לאינטרנט ברמה דומה, אבל הרכישה בקרב בני נוער- מועטת יחסית.

עוד עולה מניתוח הסקר כי:

· מקום הגלישה העיקרי של בני נוער באינטרנט הוא הבית (99%), אחריו: בית של חברים (81%) ומקום הלימודים (46%).

· אמצעי הגלישה המועדף על ידי בני נוער הוא המחשב הנייח (93%), אולם כשליש מציינים את המחשב הנייד ושליש נוסף את הטלפון הנייד. היישומים הקבועים בהם בוחרים בני הנוער להשתמש נועדים לצפיה בקטעי וידאו (80%), הרחבת ידע כללי (79%) והורדת קבצים (73%). יוזכר שסקר זזה נערך בטרם הופעת דגמי טלפונים "חכמים" ניידים. לכן הרמה שנמדדה כאן, של שליש הגולשים בטלפון נייד, היא רמה גבוהה.

· בני נוער נוטים יותר ממבוגרים לחפש מידע אודות מוצרים בני קיימא או דיגיטליים באינטרנט. עם זאת, החיפוש המקוון מתרכז בעיקר בתחומים שבהם יש רמת פעילות כלכלית בינונית ונמוכה. בני נוער מבצעים בדרך כלל רכישות בהיקף קטן (לא קונים מכוניות או בתים, ורק מעטים סוחרים בבורסה).

· נוער שהוא Digital natives יודע מה הוא עושה: כשליש ממחפשי המידע מדווחים כי הם תמיד מצליחים באיתור המידע המבוקש באמצעות שימוש באינטרנט, וכמחצית- על הצלחה במרבית הפעמים. רק חמישית מבני הנוער מדווחים על הצלחה נמוכה באיתור המידע באמצעות האינטרנט.

· 29% מבני הנוער ביצעו רכישה מקוונת *אי פעם* בעבר. מקרב הרוכשים, 15% קונים כמעט מידי חודש או בתדירות גבוהה יותר, 47% בין פעם אחת לשלוש בשנה ו 29% פחות מפעם בשנה.

· חלק ניכר מבני הנוער (71% ) סבור כי יש מוצרים שלא כדאי לקנות באינטרנט, בהם: תכשיטים (37%), ביגוד או הנעלה (26%) וקוסמטיקה (13%).