המשרד להגנת הסביבה ביקש את אישור ועדת הכלכלה של הכנסת ליטול תקציבים מקופת הקרן לשמירת נקיון, כדי לממן חלק מהתכנית להפחתת הזיהום במפרץ חיפה. ח"כ דב חנין: "אם הממשלה רוצה לשקם את מפרץ חיפה - אז שתעמיד תקציבים שיממנו זאת"

כלים

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה הבוקר דיון בבקשת המשרד להגנת הסביבה, ליטול 11 מיליון שקלים מעודפי הקרן לשמירת נקיון, ולהשקיע אותם ברכישת משאיות איסוף אשפה היברידיות עבור עיריית חיפה.

ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית של הכנסת, הביע בדיון ספקות כבדים לגבי בקשה זו: "הקרן לשמירת נקיון היא כלי משמעותי שבקופתו יש כספים רבים, וכשיש הרבה כסף על השולחן - אז בעיני הממשלה מדובר בפרס גדול, שכולם רוצים להושיט אליו את היד. יש לי ספקות כבדים לגבי המהלך הזה. אני מביע חשש שהמשרד להגנת הסביבה יאפשר למשרד האוצר לשחק בכספים האלה. משרד האוצר נמצא בניגוד עניינים מוסדי מובהק. משרד האוצר משך כל השנים רוצה להושיט את ידו ולהשתלט על כל הקרנות. יש לי אי-אמון עמוק ביותר במשרד האוצר בנושאי סביבה".

ח"כ חנין עמד בראש ועדת-המשנה לענייני תכנון וסביבה במפרץ חיפה, אשר הגישה ביולי 2014 דו"ח מקיף לוועדת הפנים של הכנסת, ובו שורת המלצות לטיפול בזיהום באזור חיפה. ח"כ חנין הציע למשרד להגנת הסביבה, "ללמוד מיריביי הפוליטיים, מהמתנחלים ומחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'. הוא לקח את הגוף הכי מתוקצב בישראל - את החטיבה להתיישבות, שברשותה מיליארדי שקלים עבור ההתנחלויות - ופעל להגדיל את התקציבים עבורה. יש לו כסף, אבל הוא כל הזמן רוצה עוד. אותה הגישה אמורה להנחות את המשרד להגנת הסביבה: יש לכם מעט כסף, לכן עליכם לדרוש עוד".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ויו"ר הקרן לשמירת נקיון, ישראל דנציגר, הזכיר בדבריו בדיון את התכנית הלאומית שהכינה הממשלה לשיקום מפרץ חיפה. בהקשר לכך, אמר ח"כ חנין, כי "הממשלה מאפשרת למשרד להגנת הסביבה לקדם תכנית למען מפרץ חיפה - אבל מצפה שהמשרד יממן אותה בעצמו, באמצעות מהלכים כמו לקיחת כספים מקופת הקרן לשמירת נקיון! אם הממשלה רוצה לשקם את מפרץ חיפה, אז אדרבא - שתעמיד תקציבים שיממנו את זה".