בהליך המינוי נפלו פגמים רבים הן בדרך התנהלותה של ועדת האיתור, והן בדרך קבלתן של החלטות מנהליות על ידי שרת המשפטים איילת שקד: " המלצותיה של ועדת האיתור ניתנו תוך שהיא חורגת מהמנדט אשר ניתן לה, ותוך שהיא פוגעת בתכליות קיומה וכובלת את שיקול דעתה של הממשלה; המלצות פגומות אלו הועברו לידי שרת המשפטים אשר בתורה בחרה לקבל החלטה מנהלית בחוסר סמכות, תוך שעולה החשש כי היא מסתמכת על שיקולים זרים ופרסונאליים"

כלים

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום, יום ד' בבקשה למתן צווים על תנאי וצו ביניים כנגד שרת המשפטים, ממשלת ישראל, היועמ"ש, נציב שירות המדינה, וועדת האיתור. כן צורפו לעתירה עשרת המועמדים לתפקיד היועמ"ש כפי שהובאו בהמלצת הוועדה.

התנועה מבקשת מתן צווים על תנאי להורות לוועדת איתור היועמ"ש לחזור מההחלטה להמליץ על מועמד אחד בלבד נוכח העובדה כי החלטה זו התקבלה בחוסר סמכות ובחוסר סבירות קיצוני בהיותה פרסונאלית ונשענת על שיקולים זרים, וכן לאור הפגיעה הקשה באמון הציבור בהליך המינוי ובמערכות השלטוניות.

עוד מבקשת התנועה מבית המשפט מתן צו על תנאי כנגד שרת המשפטים לחזור מההמלצה על מועמד אחד מאחר שכתב המינוי הורה לה להמליץ על שלשה מועמדים, וזאת לנוכח הגשת המלצה זו בחריגה מסמכות, תוך פגיעה חמורה בתכליות הוועדה, וכן תוך כבילת שיקול דעתה של הממשלה ופגיעה בהליך מינויו של היועץ המשפטי לממשלה.

התנועה לאיכות השלטון מבקשת מבית המשפט מתן צו על תנאי כנגד שרת המשפטים, מאחר ששינתה את הנחיותיה וצמצמה אותן מבחירת שלושה מועמדים לאחר בלבד, רק לאחר שידעה את זהותו של המומלץ היחידי,ותוך שהיא נוטלת לעצמה דה פקטו את הסמכות להמליץ על מועמד מבלי שסמכות זו ניתנה לה על ידי הממשלה (כפי שניתנה לשר המשפטים נאמן בעת מינוי היועמ"ש הקודם).

כן בקשה התנועה מבית המשפט כי יוציא צו ביניים כנגד ממשלת ישראל לדחות את ישיבת הממשלה המיועדת לאישור המלצות ועדת האיתור נוכח השגה שהגישה התנועה על המלצות וועדת האיתור לנוכח הנחיות נציב שירות המדינה, נוהל עבודת הוועדה לאיתור מועמדים, אשר אוסרות על העברת המלצות וועדת האיתור לאישור הממשלה כל עוד לא דן בהשגה שהוגשה עליהן נציב שירות המדינה, או קיבל החלטה אחרת.

מתוך העתירה: "כשני עשורים מאז פרשת בר-און חברון, והנה דומה כי שוב מבקשים המשיבים לאפשר לשיקולים פוליטיים עלומים וזרים להכתיב את הליך מינויו של היועץ המשפטי לממשלה, תוך שהם מתעלמים מחובותיהם המנהליות, ומהסמכויות המצויות בידיהם."