ח"כ דב חנין: "הנהלת כימיקלים לישראל מסתירה נתוני תחלואה בסרטן בקרב עובדיה"; שר הבריאות: "שדה בריר מסוכן". בשאילתא דחופה שיזם היום במליאת הכנסת, חשף ח"כ דב חנין, יו"ר שדולת הבריאות הציבורית, כי הנהלת חברת כי"ל מסתירה מהכנסת נתונים על תחלואה בסרטן בקרב עובדי מפעל רותם-אמפרט בנגב

כלים
ח"כ דב חנין: "הנהלת כימיקלים לישראל מסתירה נתוני תחלואה בסרטן בקרב עובדיה"
ח"כ דב חנין: "הנהלת כימיקלים לישראל מסתירה נתוני תחלואה בסרטן בקרב עובדיה"

לדברי ח"כ חנין: "ב26 ביוני 2015 נדרשה הנהלת חברת כי"ל להעביר לידי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת נתונים על תחלואת סרטן בקרב עובדי מפעל רותם-אמפרט, היא טרם עשתה זאת, גם לאחר פניות חוזרות ונשנות של הוועדה".

עוד אמר ח"כ חנין, כי "ישנה סכנה גדולה לבריאותם של 55,000 אנשים, יהודים וערבים, בסביבות ערד, כתוצאה מהקמת מכרה פוספטים. לכן הנתונים על אודות תחלואה בסרטן בקרב עובדים בעקבות חשיפה לפוספטים הם כל כך חשובים. מנתונים שהוצגו בפני הוועדה עולה, כי בארה"ב יש בקרב עובדי מכרות פוספטים פי 2.5 תחלואת סרטן בהשוואה לאנשים אחרים. אנחנו מכירים נתוני תחלואת סרטן בקרב עובדים גם ממקומות אחרים בארץ, למשל - במתקן התפזורת בנמל אשדוד - שם חלו עובדים כתוצאה מחשיפה לפוספטים, וקיבלו בעקבות כך פיצויים גדולים. לכן, העובדה שחברת כי"ל נמנעת מלספק תשובות לוועדה, למרות דרישות חוזרות, מעוררת הרבה הרבה סימני שאלה. אי אפשר להגיד שכריית פוספטים היא טובה ובריאה אם לא מספקים את הנתונים המינימליים".

השאילתא הוגשה לשר הבריאות, אך הועברה משום מה לשר הכלכלה. מחזיק תיק הכלכלה הוא ראש הממשלה נתניהו, ומי שהשיב מטעמו בדיון היה ח"כ יריב לוין, המשמש כשר המקשר בין הממשלה לבין הכנסת. הן ח"כ חנין, הן השר לוין והן שר הבריאות יעקב ליצמן - הביעו בדיון תמיהה על כך.

השר לוין אמר בדיון כי: "אני קיבלתי את השאילתא, ושאלתי עצמי - למה לא שאלת את שר הבריאות? על פי החוק חובה על רופאים ומעבידים לדווח על מחלות תעסוקתיות, שנובעות מגורמי סיכון במקום העבודה. אין דיווח על תחלואת סרטן ברישומי משרד הכלכלה, אבל בהחלט יכול להיות שהנתונים מצויים בידי משרד הבריאות".

שר הבריאות ליצמן ביקש גם הוא להשיב ואמר כי: "לא יעלה על הדעת שבעיר בה יש חוק עזר נגד נטיעת צמחים אלרגניים כדי להגן על חולי אסטמה, 3 קילומטר משם יקימו משהו מזהם פי 10".