הצוות הרפואי בבית החולים אסף הרופא שיחרר תינוקת בת ארבעה חודשים לביתה, למרות שעברה הרפואי הרצוף ניתוחי מעיים - חייב אישפוז – כך נטען בתביעה אותה הגישו הוריה באמצעות עו"ד רן שפירא ממשרד עורכי הדין אלמוג-שפירא. בתביעה נטען שכעבור כמה שעות משחרור הפעוטה לביתה, מצבה החמיר והיא הכחילה, וההורים הבהילו אותה לבית החולים אסף הרופא, שם נדרשה להחייאה ארוכה וקשה, שהותירה אותה עם נזק מוחי קשה.

כלים

עו"ד רן שפירא (צילום: נועם מושקוביץ)הילדה נותרה עם נזקים פיזיים ומוחיים קשים, היא אינה מדברת ואינה הולכת, ותלויה לחלוטין בעזרת הזולת.

ד"ר לאונרדו סיפלוביץ', מומחה לכירורגיה כללית וילדים, שחוות דעתו המקצועית צורפה לכתב התביעה, קבע כי "נזקיה הנוירולוגיים הקשים של הקטינה, מקורם ללא ספק בהחייאה הקשה והמורכבת שעברה, שהיתה יכולה להימנע אילו היתה מאושפזת כבר בבוקר אותו יום".

תביעת המיליונים הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות משרד עורכי הדין אלמוג-שפירא נגד משרד הבריאות, המפעיל את בית החולים אסף הרופא.

מהרישומים הרפואיים שצורפו לתביעה עולה כי הילדה נולדה בשבוע ה-27 להריון, כשהיא במשקל 1007 גרם ונושמת באופן עצמאי. אחרי מספר ימים בפגיה הוחלט לנתחה בדחיפות בשל התנקבות המעי. כעבור כחודשיים התינוקת נותחה בשנית בשל חסימת מעיים, וכעבור שבועיים נותחה בשלישית.

כחודשיים לאחר מכן, הגיעה התינוקת עם הוריה לבית החולים בשל בטן נפוחה והרגשה רעה. לדברי עו"ד רן שפירא, הרופא שבדק את הפעוטה לא התרשם מסימני חסימה או התנקבות המעי, והחליט לשחררה לביתה. אך מששבה הפעוטה לביתה, חלה התדרדרות במצבה, והוריה הבהילו אותה למיון אסף הרופא במצב קריטי, כשהיא כחולה וסובלת מקשיי נשימה, מאי שקט ומבטן נפוחה. הצוות הרפואי ביצע בה פעולות החייאה, ובשל תפיחות הבטן הוחלט על הרדמה והנשמה. במהלך הטיפול בה, נדרשו הרופאים לבצע בתינוקת פעולות החייאה שנמשכו כשעה.

"הרופא מסר להורים כי בתם לא תחיה עד הבוקר"

לדברי עו"ד שפירא, ביומיים שלאחר הניתוח, החליטו הרופאים שלא לבצע ניתוח נוסף, אלא אם תירשם הידרדרות נוספת במצבה של התינוקת. ואולם, למרות שהתינוקת הראתה סימני מצוקה, ולמרות הידרדרות במצב הנשימתי שלה - טוען עו"ד שפירא שהרופאים החליטו שלא לנתחה. רק בלילה השלישי לאישפוז הוגדר מצבה "קטסטרופה בטנית" והוחלט בכל זאת לנתחה.

לדברי ההורים, בתום הניתוח שבוצע, מסר להם הצוות הרפואי, כי בתם לא תחיה עד הבוקר. ואולם, הילדה החלימה מהניתוח ואושפזה בבית החולים במשך 9 חודשים נוספים.

חוות דעתו של ד"ר לאונרדו סיפלוביץ', מומחה בכירורגיה כללית וברפואת ילדים, צורפה לתביעה. ד"ר ספילוביץ' קובע בה כי הצוות הרפואי בבית החולים 'אסף הרופא' חרג באופן משמעותי מסטנדרט הרפואה הסביר. לדבריו, הרופא שבדק את התינוקת עם הגיעה לבית החולים בפעם הראשונה היה חייב לדעת את ההיסטוריה הרפואית שלה, לאשפזה להשגחה ולמעקב צמודים, ובוודאי שלא לשחררה כפי שעשה. "אשפוזה היה מונע את האפיזודה של ההחמרה, בעטיה הגיעה הקטינה שוב למיון, במצב קריטי שחייב החייאה נמרצת וקשה", קבע.

לטענת ד"ר סיפלוביץ', התנהלות נכונה, אשפוז, מעקב וטיפול היו מונעים בסבירות גבוהה את ההתדרדרות הקשה במצבה. עוד קבע המומחה, כי הצוות הרפואי התמהמה שלושה ימים בשאלה האם לנתח את התינוקת שוב, וכי "מן הראוי היה לפתוח את הבטן תוך 24 שעות מהניתוח הראשון, כפי שמלמדת הספרות הרפואית", דברי המומחה.

הילדה לא יכולה לדבר, ללכת ולבצע שאר פעולות יומיומיות

ד"ר שי מנשקו, מומחה לרפואת ילדים, נוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, בדק את הילדה במסגרת חוות דעת נוספת שצורפה לתביעה. ד"ר מנשקו קובע בחוות הדעת כי הילדה סובלת כיום (בגיל 17) מהיעדר יכולת לבצע פעולות יומיומיות בסיסיות, הבנה לקויה, היעדר יכולת לדבר, ללכת, ונזקים רבים וקשים נוספים. לדבריו, כל נזקיה הנוירולוגים הקשים נובעים מהיעדר אספקת דם למוח בזמן ההחייאה שבוצעה בה בעת היותה פעוטה.

בימים אלה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, תביעה לפיצוי הילדה ומשפחתה במיליוני שקלים נגד משרד הבריאות (המפעיל את ביה"ח אסף הרופא). בתביעה דורש עו"ד רן שפירא, בשם ההורים והילדה, החזר הוצאות רפואיות לעבר ולעתיד להן נצרכו ויוצרכו ההורים בשל מצבה של בתם, מימון הוצאות נסיעה, אביזרי עזר, התאמת דירה וחדרים, שיעורי עזר וחינוך מיוחד, וכן הפסדי שכר והוצאות עתידיות להורים ולילדה, והפסד זכויות סוציאליות.