בעוד תלונה של חברת ונקו כנגד מפכ"ל המשטרה, נמצאת בביקור במשרדי מבקר המדינה, עכשיו מהדקת חברת ונקו את הלחץ סביב המפכ"ל ומייצרת שת"פ עם הבלוגר שעומד מאחורי מאה ימים של שקיפות, תומר אביטל, אשר הגיש אמש פנייה ליחידה לחופש המידע במשרד המשפטים.

פעילות של חברת ונקו
פעילות של חברת ונקו

הסיפור החל לפני מספר חודשים, אז פנו בחברת ונקו, עסק חברתי לקידום לגליזציה של קנאביס, למפכ"ל המשטרה אלשיך במטרה להבין את מדיניות המשטרה בנוגע לרדיפת צרכני קנאביס ואף דרשו לדעת מה הן תוצאותיה של הוועדה אותה הקים דנינו. מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, החליט להתעלם מן הפניות.

בונקו התריעו בעבר כי יפנו למבקר המדינה במידה ולא תתקבל תשובה ואף כתבו לפני מספר שבועות פוסט המכוון גם למפכ"ל אלשיך וגם לשר הממונה עליו, גלעד ארדן, שגם הוא טרם השיב לפניית הציבור מטעמם וספג תלונה אצל מבקר המדינה.

הסיבה לפנייה היא הפרת סעיף 2 בחוק לתיקון סדרי המנהל. עפ"י החוק, על מפכ"ל המשטרה, כעובד ציבור, חובת הנמקה כלפי פניית ציבור אליה הוא מחויב להשיב בתוך 45 ימים. מכיוון שהמפכ"ל בחר להתעלם מהפנייה והשאלות שהופנו על תפקוד המשאב ובזבוז משאביה על רדיפת צרכני הקנאביס, הגישה חברת ונקו תלונה למבקר המדינה.

אמש, בעוד התלונה של ונקו עדיין בבירור, הצטרף גם תומר אביטל, הבלוגר מאחורי 100 ימים של שקיפות, אל המאבק והגיש בקשה על פי חוק חופש המידע במשרד המשפטים במטרה לדרוש את תשובות המפכ"ל לשאלות הציבוריות.

במכתב למבקר המדינה כתב מנכ"ל ונקו, אייל אקרמן: "אני מבקש להסב את תשומת ליבך לכך שמפכ"ל המשטרה בחר להתעלם מהחוק, על אף היותו האדם הממונה על שמירתו".

השאלות עליהם סירב אלשיך לתת תשובה ובגינן הוגשה נגדו התלונה הן: האם בעיניך יש לשקול מחדש את מדיניות האכיפה כלפי צרכני הקנאביס בישראל? באיזה מידה, אם בכלל, יש לצמצם את כדי הפסקה של רדיפת צרכני הקנאביס? האם המשטרה בוחנת צעדים בנושא? המפכ"ל לשעבר, יוחנן דנינו, ציין כי על המשטרה לשקול מחדש את רדיפת צרכני הקנאביס, האם אתה מצטרף לדעת והאם המשטרה אכן שוקלת מחדש?

מנכ"ל חברת ונקו אייל אקרמן מסר: "נראה כי שיטות השב"כ של רוני אלשיך מלוות אותו גם בתפקידו במשטרה ואכן, בכל הקשור לרדיפת צרכני קנאביס. שיטת השושו והכוח היא מאפיין בולט במיוחד. לא ייתכן שמידי יום נחשף למעצרים אלימים, פריצות לבתים ובזבוז כוחות מיותר על אנשים שאינם פגעו באיש והמפכ"ל יסרב להתייחס לזה. החלטתו של המפכ"ל להתעלם מהמציאות בשטח היא זריעת חול בפני מליון צרכני קנאביס ישראלים וכל בני משפחותיהם, אשר נאלצים לסייע להם מול המערכת המסואבת".

"אנחנו נותנים אמון מלא במבקר המדינה והמערכת המשפטית על מנת שיעשו עבודתם נאמנה ולא יבחינו בין אזרחים מן השורה ובין ח"כים, שרים ובכירים אחרים בשירות הציבורי".