רפורמת חדלות הפירעון של שרת המשפטים איילת שקד עברה כעת בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. שרת המשפטים איילת שקד: "יסודות הרפורמה: שיקום עדיף על פירוק , צדק חלוקתי וצמצום בירוקרטיה"

כלים
חוק חדלות פירעון של שרת המשפטים איילת שקד עבר כעת במליאה בקריאה ראשונה
חוק חדלות פירעון של שרת המשפטים איילת שקד עבר כעת במליאה בקריאה ראשונה

טיוטת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי של שרת המשפטים, איילת שקד, עברה כעת במליאת הכנסת בקריאה ראשונה.

הצעת החוק מבקשת לבצע רפורמה מקיפה בדיני חדלות הפירעון. דיני חדלות הפירעון כיום מבוססים על פקודות מנדטוריות ישנות – פקודת פשיטת הרגל ופקודת החברות. פקודות אלו נכתבו לפני עשרות שנים ואינן מתאימות עוד לחיי הכלכלה המודרניים. הצעת החוק מבקשת לקבוע במקומן חוק ישראלי חדש ומודרני שיסדיר את כל דיני חדלות הפירעון בחוק אחד ולייעל את דרכי הטיפול בגופים או יחידים שנקלעו לקשיים ואינם מסוגלים כעת לפרוע את חובותיהם.

ישנם מקרים לא מעטים של יחידים וחברות אשר לא עמדו בהחזר חובותיהם ונקלעו למצב של חדלות פירעון ופשיטת רגל. הרפורמה שעברה היום במליאת הכנסת בקריאה ראשונה מבקשת להקל על מגוון הקשיים, כמו גם להיטיב עם המשק, החייבים הפרטיים והחברות, במספר דרכים: · יעילות מבנית- הכונס הרשמי, בתי המשפט ורשות האכיפה והגבייה יעבדו בתיאום.

כמו כן, יפוזרו תיקיהם של בעלי חוב בין שלוש הגופים, בהתאם לגובה החוב. ( כך למשל הליכי חדל"פ של יחידים יעברו לכונס הרשמי ולבימ"ש השלום מביהמ"ש המחוזי) נוסף על כך, ייפתח מסלול שאינו מצריך התערבות בית המשפט וכך תיחסך בירוקרטיה מיותרת. · הצעת החוק מתמקדת בשיקום החייב ובגביית החוב בצורה יעילה ולא בהפניית אצבע מאשימה לעברו ובמציאת אשמים .העיקרון הוא להביא לשיקומו הכלכלי של החייב.

לשיקום הכלכלי של החייב יתרונות כלכליים רבים ולצדם הגשמת עקרונות חברתיים של מתן הזדמנות נוספת. באופן זה למשל, החייב יהיה חשוף ומעודכן לגובה חובותיו ותותאם לו תכנית כלכלית מפורטת שאם ידבק בה, יזכה לצאת לדרך חדשה. התכנית הכלכלית אף תמנע מהחייב להיקלע למצב של חדלות פירעון פעם נוספת. חשוב לומר כי החוק שם דגש על הימנעות מקריסת חברות ומקדם הליכים המותאמים להסדרי חובות החברה. · הצעת החוק מבקשת להגדיל את פירעון החוב לנושים ,ולחלק את קופת הנשייה באופן שוויוני יותר בין הנושים החזקים לחלשים.

הצמצום המוצע בדיני הקדימה מכוון ברובו הגדול אל דין הקדימה של המדינה. הוא נועד להגדיל את השוויון ואת חלקם של הנושים הכלליים בקופת הנשייה, שהם במקרים רבים הנושים החלשים שאינם מוגנים. · הצעת החוק תאפשר התמודדות נכונה יותר עם חברות ויחידים בכלכלה מודרנית - גלובלית באמצעות מנגונים חדשים המותאמים למציאות הכלכלית המתחדשת.

שרת המשפטים איילת שקד: "המאה ה-21 נפרדת ללא היסוס ממערכות מסורבלות ולא יעילות של הליכי חדלות פירעון ופשיטת רגל. כשיד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל נוצר סרבול ועומס על בתי המשפט, חייבים אינם מצליחים לצאת ממעגל החובות והכלכלה הישראלית כולה נפגעת. אנו מפשילים שרוולים ומסירים את האבק ממנגנוני המערכות. הרפורמה בחדלות הפhרעון מביאה עמה משב רוח רענן של יעילות מבנית אשר שמה דגש על שיקומו הכלכלי של החייב וכן על החזרת הכספים לנושים, קטן כגדול. שיקום כלכלי זוקף את גבו של החייב ותורם במגוון מעגלים לחייב ולקרובים לו, לסביבתו האישית והכלכלית ולחברה כולה. פָּניה של ההצעה לחלשים בחברה מחד, ויש בה תרומה משמעותית פוטנציאלית לכלכלה הישראלית מאידך.