מערכת החינוך בישראל נמצאת פעמים רבות בכותרות של אמצעי התקשורת בארץ. ברוב המקרים מדובר על כותרות לא מחמיאות במיוחד - צפיפות בכיתות, נתונים מאכזבים במבחנים בינלאומיים ועוד. כתוצאה מכך ובמקביל למערכת החינוך הפורמלית, התפתח בישראל שוק רחב של שיעורים פרטיים.

כלים
רועי נעים
רועי נעים

משנה לשנה, כפי שתראו מיד, מימדי השוק הולכים ומתעצמים. נכון לשנים האחרונות, היקף השוק מוערך בכמיליארד שקלים בשנה!

תפיסה שונה

אם בעבר, רק תלמידים חלשים היו לוקחים שיעורים פרטיים, היום המגמה שונה לחלוטין. בשנים האחרונות ניתן לראות שגם תלמידים שאינם מתקשים במיוחד בחומר נעזרים במורה פרטי. בהרבה מקרים מדובר על תלמידים (או הורים לילדים..) שרוצים לשפר ציונים, להעשיר את הידע מעבר לנלמד בכיתה, ולהצטיין.

מסקרים שונים של משרד החינוך עולה שלפחות 40% מתלמידי בית הספר בישראל נעזרים במורה פרטי במקצוע אחד או יותר.

מתי מתחילים?

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה מעניינת שמצביעה על עלייה משמעותית בביקוש למורים פרטיים להכנה לכיתה א'. יותר ויותר הורים מעדיפים שהילד שלהם יגיע לכיתה א' עם ידע מקדים בחשבון, כתיבה וקריאה.מנתוני אתר לימוד נעים לשיעורים פרטיים , המכיל מאגר של למעלה מ-9,000 מורים עולה, כי כ-4% מכל החיפושים של מורים בשנת 2015 היו עבור שיעורים פרטיים להכנה לכיתה א'. 3 שנים לפני כן, רק אחוז מהחיפושים היו עבור מטרה זו.

באיזה מקצוע לוקחים הכי הרבה שיעורים פרטיים?

החיפוש הנפוץ ביותר, בפער די גדול מהשאר, הינו עבור שיעורים פרטיים במתמטיקה - 34% מכל החיפושים.

במקום השני, שיעורים פרטיים באנגלית עם 23% מהחיפושים, לשון עם 9.5%, פיסיקה ומחשבים עם 5% כל אחד.

כמה עולה שיעור פרטי?

הדבר שהכי משפיע על המחיר הוא המיקום הגאוגרפי. שיעורים פרטיים במרכז הארץ יקרים משמעותית משיעורים פרטיים בפריפריה.

גם לשאלה היכן מתקיים השיעור יש חשיבות - על שיעור פרטי בביתכם תצטרכו להוסיף תשלום.

תל אביב היא שיאנית המחירים מבין הערים בארץ. שיעור פרטי בבית התלמיד בתל אביב עולה 122.1 ש"ח בממוצע. לשם השוואה, על אותו שיעור בבאר שבע תצטרכו לשלם 95.2 ש"ח בממוצע, הבדל של כמעט 30%!

עם התקדמות הטכנולוגיה, התווספה בשנים האחרונות אפשרות נוספת לשיעורים פרטיים אונליין דרך המחשב. המחיר של שיעור כזה נמוך בכ-10%-15% ממחיר של שיעור פרטי פרונטלי.

מגמות וכיוונים עתידיים

השינוי הגדול ביותר בשנים האחרונות הינו בתפיסת התפקיד של המורה הפרטי. אם בעבר, המורה היה נפגש עם התלמיד רק בשיעורים הפרונטליים, היום התמונה שונה לחלוטין.

מורים רבים נותנים תמיכה בין השיעורים לשאלות ותשובות - אם באמצעות הטלפון ואם באמצעות כלי אונליין (סקייפ או תוכנות יעודיות).למה זה חשוב?במקום שהתלמיד "יתקע" עם שאלה או נושא לא מובנים, הוא יכול לקבל הסבר מיידי מהמורה ולחסוך זמן יקר בשיעור הפרטי הבא.

יש מורים שאפילו מעלים הרצאות מוקלטות או מבחנים לדוגמא כדי שהתלמידים שלהם יוכלו ללמוד ולתרגל בין השיעורים.

איך מוצאים את המורה הפרטי המתאים ביותר?

הדרך הטובה ביותר היא לבקש המלצה מהסביבה הקרובה - חברים, משפחה או הורים לתלמידים. חשוב לוודא שהמורה אכן הביא לשיפור משמעותי בהישגים.

אם לא מצאתם מורה פרטי בדרך זו, ניתן להשתמש באינטרנט למציאת מורה. חשוב להבין שבמידה ובחרתם בדרך זו, תצטרכו לבדוק יותר את פרטי המורה.

● חפשו בפרופיל המורה המלצות של תלמידים או הורים - חשוב שהתגובות תהיינה ענייניות וכוללות תיאור של שיפור בהבנה ובהישגים.

● ניסיון קודם - האם למורה יש ניסיון בקבוצת הגיל שילדכם משתייך אליה. גישת ההוראה שונה לחלוטין בין הגילאים.

● מהלך השיעור - איך השיעור מתנהל, האם המורה מלמד אסטרטגיות למידה שיעזרו במקצועות אחרים.

● תוכנית עבודה וזמינות בין השיעורים - ודאו שהמורה עובד עם תוכנית עבודה מסודרת וזמין לשאלות ובעיות שעולות בין השיעורים.

● המחיר - כמובן שהמחיר הוא פקטור משמעותי בבחירה. מומלץ לא לפסול על הסף מורים קצת יותר יקרים - יתכן שילדכם יצטרך פחות שיעורים ויגיע לשיפור משמעותי בפחות זמן.

בשיעורים הפרטיים הראשונים מומלץ לעקוב מקרוב אחר מהלך השיעור והתקדמות תוכנית העבודה. בידקו עם ילדכם האם הוא מתחבר למורה ולגישת ההוראה של המורה הפרטי.

אם אתם מרגישים שאין שיפור ממשי בהבנה, באסטרטגיות הלמידה ובהישגים - אל תהססו להחליף מורה!