כלים

46% מבכירי עולם הנדל"ן מאמינים כי צפויה ירידה במחירי הדירות לקראת השנה הבאה, גם אם כן הכוונה לאזורי פריפריה כך קראתי לאחרונה כותרת בעיתונות, אבל אני דווקא משתייך ל-54% האחרים שרואים לנגד עיניהם את העלייה הזוחלת במחירי הדיור בשנת 2012, בעיקר באיזור המרכז, בחיפה ובירושלים. עלייה שתתפשט בכל רחבי הארץ, גם בערים שעד עתה לא נחשבו מבוקשות

היצע וביקוש תמיד היו שם המשחק ובשנה הבאה יותר מתמיד יורגש המחסור. מחסור בדירות החל מהרבעון הרביעי של 2012, מחסור בידיים עובדות והאפקט הנלווה, כאמור, עליית מחירים קטנה אבל משמעותית של 2%-4%.

אחת הסיבות לייקור הנכסים בשנה הבאה נעוצה בחסמים בירוקראטיים. להערכתי מדובר בייקור של 8% לכל הפחות רק בגלל מדיניות שלטונית לא יעילה. ביטול הבירוקרטיה יוריד את מחירי הדיור בכ-5% מבלי לפגוע בהכנסות המדינה. אך אוטופיה זאת לא צפויה להתממש.

אם 2010-2011 סימנו את עלייתן הגדולה של הערים הנמצאות במעגל הראשון סביב תל אביב ובראשן נס ציונה, רחובות, ראשון לציון, פתח תקווה, נתניה ובאר יעקב, שנת 2012 תחזיר את המרכזים העירוניים לתמונה: ירושלים וחיפה אטרקטיביות מתמיד, חולון ובת-ים שכבר התגלו כערים מועדפות על הישראלים מוסיפות לצבור תאוצה ולהרחיב את היצע הבנייה החדשה והיוקרתית, דרום תל-אביב מתעוררת לחיים ומהווה השקעה בטוחה לטווח רחוק וההימור האישי שלי יהיה על הוד השרון ונס ציונה כיעדים נדל"ניים שמסמלים את תפיסת הביקוש של העתיד: עיר וכפר משולבים יחד, איכות חיים קרובה למרכז הארץ. אידיאלי.

שוק הנדל"ן עתיד להגיע למצב חירום בכל הנוגע למחסור בעובדים זרים בענף. המחסור הנוכחי כבר מוביל לעיכובים משמעותיים בהשלמת פרויקטים, וככל שיגדל הלחץ לבנות כך יגדל מספר הפרויקטים המעוכבים. בניין שבעבר נבנה בטווח של שנתיים לכל היותר, ייבנה בטווח של שלוש שנים לכל הפחות.

אסור לשכוח כי הבנקים סגרו את כל הברזים ואין יותר מימון לפרויקטים חדשים. המחסור כבר יורגש ברבעון השני של 2012, והמחירים הזוחלים מעלה הינם תגובה טבעית ובכל זאת יש דרך טובה לשנות את תמונת המצב. להוסיף תקנים לעובדים זרים, להפשיר קרקעות ולהוריד חסמים בירוקרטיים, לעודד את הקבלנים לבנות הרבה ולכולם ולקרב בין הפריפריה למרכז, כי הריבוי הטבעי ייצור קירבה שכזו, חבל שהמדינה תיישר קו עם הציבור ולא להפך.

הכותב הוא רוני מזרחי, מנכ"ל קבוצת מזרחי