צופים בהצגה בקאמרי מבלי לראות: לראשונה בישראל עיוורים וכבדי ראייה נהנים מהצגות ומופעים באמצעות קריינות שמתארת להם את המתרחש על הבמה. הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה יזמה הנגשת הצגות תיאטרון בקריינות "חיה" לעיוורים וכבדי ראייה, באמצעות תיאור קולי.

כלים

ביום רביעי ה-23.12.15 בשעה 20:30, תוצג בתיאטרון הקאמרי הצגה חגיגית של "קזבלן" במעמד שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב ומנכ"ל הביטוח הלאומי פרופ' שלמה מור יוסף, שתכלול סיור מגע מאחורי הקלעים, קבלת פנים לאורחי הכבוד ושחקני ההצגה.

הפקת התיאור הקולי מבוצעת על ידי הספריה המרכזית לעיוורים, שהיא כיום הגוף המתמחה בנושא הנגשה חזותית ומובילת תחום הנגשת התרבות בישראל. הפעילות נערכת בסיוע הקרן לפיתוח שירותים לנכים של הביטוח הלאומי, שיחד עם הספריה הכשירה קריינים מקצועיים בתחום ("מתארים קוליים"), שעברו קורס מקיף בהדרכתם של מומחים עולמיים, וכעת הן פועלות יחד להטמעת השירות בתיאטראות שונים ברחבי הארץ.

כיום, כאשר אדם עיוור או לקויי ראייה מבקש ליהנות מהצגת תיאטרון, הוא יכול לעשות זאת רק באופן חלקי שכן הוא אינו רואה את ההצגה אלא רק שומע אותה. כדי לפתור בעיה זו ולאפשר לצופה העיוור לעבור חוויה דומה לזו של הצופה הרואה, מתבצעת הנגשה בזמן אמת ("live"), כאשר הקריין מתאר את המתרחש על הבמה, ומשלים לצופה העיוור ששומע אותו באזניות, את הממד החזותי החסר.

בנוסף לתיאור הקולי וכדי להיטיב את חווית ההנגשה, נערך לפני תחילת ההצגה "סיור מגע" מאחורי הקלעים ומטרתו לאפשר לאדם העיוור להכיר את התפאורה, האביזרים ולהתוודע לקולם של השחקנים.

הנגשת תיאטרון ומופעי תרבות מאפשרת לציבור העיוורים וכבדי הראייה לקחת חלק במגוון פעילויות תרבותיות לצד בני משפחותיהם ומכריהם הרואים, ולהיות שותפים מלאים בשיח התרבותי והחברתי, דבר שנבצר מהם עד כה. תחום זה פועל במדינות מערביות בעולם כדוגמת בריטניה וארצות הברית מזה 20 שנה, ולכן מדובר בצעד משמעותי בשילוב ראוי של אנשים עם לקויות ראייה בחברה הישראלית.

במהלך השנה האחרונה וכחלק מתהליך הטמעת ההנגשה בתיאטראות, הונגשו מספר הצגות וביניהן: "חולה אהבה בשיכון ג'", "גורדיש" ו"אופרה בגרוש" של התיאטרון הקאמרי, "המוגבלים" ו"המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" של בית לסין ובקרוב גם "בילי שוורץ" של תיאטרון חיפה.

בנוסף לתיאור הקולי הצטיידו לאחרונה תיאטרון הקאמרי ותיאטראות נוספים במשקפות עבור לקויי ראיה אותם ניתן להשאיל בחינם בעמדה ייעודית לפני כל הצגה.