בימים האחרונים נחשפה לאור-יום העובדה שכולם מודעים אליה אולם מעדיפים להתעלם ממנה: "ישראל הפכה לבית-חרושת להמתת כלבים וחתולים"

כלים
טל שלוש (צילום:טל קולטון)
טל שלוש (צילום:טל קולטון)

ח"כ איציק שמולי חשף בתקשורת ב'יום בעלי החיים' שצוין בכנסת: "60 אלף כלבים וחתולים מומתים בישראל בשנה, ובקרוב יעלה המספר ל-100 אלף"

מקור הסאגה הוותיקה של המתות כלבים נעוץ בהחזרתם לעמותות על-ידי מאמצים ובנטישתם על-ידי בעליהם, בעיקר עקב בעיות התנהגות והסתגלות הדדית – של הכלב למשפחתו ושל בני המשפחה לחבר החדש. 90% מכלל הכלבים פוגשים את גורלם המר בשל סיטואציות חברתיות אלו, ולא בשל בעיות רפואיות המביאות את המטפלים להחלטה על המתת חסד של בעל החיים.

התסריט הנפוץ הוא זה בו גומלת בכם ההחלטה על אימוץ כלב, מרצונכם או מתוך כניעה ל'נדנודים' הבלתי-פוסקים מצד הילדים, והשלב הבא הוא התקשרות עם אחת העמותות והגעה לימי האימוץ הפתוחים, תהליך שבסופו מתייצב בפתח הבית גור מקסים, בו כולכם מתאהבים מיידית. השבוע הראשון עובר בשמחה וצהלה, הכלב מתאקלם בטריטוריה החדשה שלו – ואז, אסון ושוד ושבר - אט-אט צצות הבעיות: הכלב נוגס ומעצב מחדש את הספה שעלתה 10,000 שקל; הגור החמוד מכרסם את הידיים, הרגליים וכל חפץ או גוף חי בטווח ראייתו; הכלב הענק מביע את שמחתו הגדולה על שובכם הביתה בקפיצות מרהיבות המפילות אתכם לרצפה; הגור מיילל בלילות ממיטתו החדשה; הכלב הבוגר נובח כל הלילה ולא מאפשר לעצום עין; השכנים מתלוננים; מישהו צריך להוציא את הכלב 3 פעמים ביום לטיול ולתת לו אוכל; מישהו מגלה פתאום שהוא בעצם אלרגי לשיער כלבים/חתולים; קרציות ופרעושים קופצים לבקר את החבר החדש; כל העניין של איסוף הצרכים מהמדרכה מתגלה כפעולה דוחה במיוחד – ולקינוח הגור עושה את צרכיו על הדק או על הפרקט או עך השטיח הפרסי היקר.

או-אז מגיע השלב בו אתם מתחילים לדון באפשרות להחזיר את הכלב לעמותה ממנה הבאתם אותו, ואפילו לכעוס עליהם ששידכו לכם גור/כלב כל-כך לא ממושמע ובעייתי.

החזרת הכלב לעמותה היא בעיה בפני עצמה, מעבר למשבר הפרידה: לאחר שהתרגל לבית והוחזר לעמותה, הבית הבא שיקבל אותו יסבול מכפל בעיות - אלו אותן כבר פיתח בבית הראשון, ובנוסף העמקת חוסר אמונו בבני-אדם ופיתוח מערך התנהגויות חרדתיות.

לכן, הדרך הנכונה לאימוץ כלב היא בראש ובראשונה להביא עמכם איש מקצוע מומחה בתחום הכלבנות (מאלף), אשר ייעץ לכם ויתאים עבורכם את הכלב/הגור הנכון והמתאים ביותר, ויסקור בפניכם את הדרך בה עליכם לנקוט ואת שלבי השינוי שיחול בחיי המשפחה. המאלף יערוך למועמד לאימוץ מבחן-אופי, ויעזור לכם לקבל את ההחלטה הראויה – וגם אם בסופו של התדריך תחליטו שלא להמשיך באימוץ – יהיה זה עדיף על-פני אימוץ ספקני והססני, שיוביל לנטישה או להחזרת הכלב.

איש המקצוע גם יעמוד לרשותכם בהמשך הדרך, ויסייע לכם לעבור את המשברים בשלום – מבלי לגרום לנזק הדדי, למשפחה ולמאומץ.

כך, בדרך של אימוץ מתוך שיקול דעת ולא מתוך דחף רגעי, נוכל כחברה לצמצם באורח משמעותי ביותר את המתות הכלבים, ולאפשר לאלפי כלבים מחד ולאלפי משפחות מאידך, לחוות את האושר של חיים מועשרים במחיצת חיות המחמד שלנו.

אנו אמורים להיות ידידיהם הטובים ביותר – כשם שהם שלנו – בואו נתנהג בהתאם!!!

הכותב הוא טל שלוש, מנכ"ל מרכז הכלב והאדם