"לי זה לא יקרה". זאת האמונה המוטעית של רבים מרוכבי האופנועים. לצערנו, המציאות שונה! הסטטיסטיקה מלמדת כי, כמעט כל רוכב דו גלגלי מעורב מתישהו בתאונת דרכים ונגרם לו נזק גוף כתוצאה מכך. בנוסף, התופעה הנלווית לאמונה מוטעית זאת של רוכבי הדו גלגלי ( "לי זה לא יקרה") היא רכיבה, במודע, ללא ביטוח.

עו"ד קרן זיסו שותפה ,מנהלת מחלקת נזיקין במשרד עוה״ד BBS
עו"ד קרן זיסו שותפה ,מנהלת מחלקת נזיקין במשרד עוה״ד BBS

למען הסר ספק, ביטוח חובה כשמו כן הוא. רוכבי הדו גלגלי, כמו שאר הנהגים בכלי התחבורה השונים, מחויבים בביטוח חובה תקף. ביטוח זה מכסה את נהיגתם ומאפשר להם קבלת פיצויים מחברת הביטוח, במידה ונגרם להם נזק גוף מתאונת דרכים. עוד מאפשר ביטוח זה פיצוי של נוסע באופנוע או הולך רגל אשר נפגעו מאופנוע ונגרם להם נזק גוף.

נשאלת השאלה, מהן הסיבות לרכיבה ללא ביטוח?

קיימים רוכבים אשר מתרשלים ולא דואגים לבטח את הרכב שלהם. כמו כן, במקרים רבים שליחים רוכבים במסגרת עבודתם באופנועים שאינם מבוטחים. מקרה נוסף הוא, רכיבה על כלי רכב דו גלגלי לא מבוטח היות ופג תוקף הביטוח.

אם כך, מתי בכל זכאי רוכב כלי רכב דו גלגלי שאינו מבוטח לקבלת פיצויים?

אמנם ברוב המקרים בהם הרוכב נוהג ללא ביטוח תקף ובידיעתו, הוא אינו זכאי לקבלת פיצויים מחברת הביטוח. אולם, במקרה בו הוכרע כי האשמה בתאונה רובצת לפתחו של נהג צד ג' אשר נהג ברשלנות ופגע ברוכב הלא מבוטח, זכאי האחרון לקבלת פיצויים מחברת הביטוח המבטחת את הרכב הפוגע וזאת על אף היעדר ביטוח תקף לרכבו.

במקרים בהם רוכבים מעורבים בתאונות דרכים במסגרת עבודתם, תוך שימוש באופנוע לא מבוטח השייך למעסיק, הם זכאים לקבלת דמי פגיעה מביטוח לאומי ואף לתבוע מענק/ קצבת נכות מעבודה מביטוח לאומי, וזאת למרות היעדר ביטוח חובה תקף לרכבם.

אם כך, צריך לבחון בכל מקרה ומקרה בו רוכב לא מבוטח נפגע בתאונת דרכים, האם הוא זכאי לקבלת פיצויים מחברת ביטוח.

ולמרות שישנם מקרים של היעדר ביטוח חובה, בהם זכאים הרוכבים לקבלת פיצויים ממקור כלשהו, חשוב ורצוי כי הם יקפידו וירכשו לעצמם ביטוח חובה וימגנו את עצמם מיגון מלא על מנת למזער נזק גוף בעקבות תאונה.

לסיכום, על רוכב אופנוע/ רכב דו גלגלי לא מבוטח הנפגע בתאונת דרכים, לאסוף ראיות רלוונטיות, שמות עדים לתאונה, דו"ח משטרה, תיק התעבורה הפלילי נגד הנהג הפוגע, מסמכים רפואיים ועוד על מנת לבחון את האפשרות לקבלת פיצויים ממקור כלשהו והגשת תביעה מתאימה.

בנוסף, על מנת למקסם את אפשרות קבלת הפיצויים במקרים הנזכרים לעיל ולבחון הגשת תביעה מתאימה, יש להתייעץ עם עו"ד המתמחה בדיני נזיקין וביטוח.

אז אל תתעצלו, אם נפגעתם בתאונת דרכים שלא באשמתכם, פנו להתייעצות עם עו"ד, אשר תסייע לכם למצות את זכויותיכם וזכאותכם לקבלת פיצויים גם במקרים בהם רכבכם אינו מבוטח בביטוח חובה. התייעצות תעשה את ההבדל!

רכבו בזהירות.

*עו"ד קרן זיסו שותפה ,מנהלת מחלקת נזיקין במשרד עוה״ד BBS