"יום חשיבה בנושא אשכולות הדיור" כך נקרא מפגש יוצא דופן, שבו לקח חלק דר' אהרון כהן, ראש האגף לגריאטריה של משרד הבריאות וכן נציגים נוספים ממשרדי הבריאות, הרווחה וקרן הסיעוד של הביטוח הלאומי, מומחים בתחום הגריאטריה, הגרונטולוגיה והסיעוד. המפגש התקיים בניסיון ללמוד את המודל שבית האבות הספרדי בחיפה היה החלוץ בארץ להפעלתו, כדי להפיק לקחים ולבדוק את התאמתו לבתי אבות אחרים בישראל

כלים
צילום יח"צ- יובל פלג
צילום יח"צ- יובל פלג

עו"ד יוסף גילאור יו"ר ועד העדה הספרדית והנהלת בית האבות בחיפה צין בפני עשרות המשתתפים את חזון המקום "לשאת את דגל הזקנה" ולהיות "מובילים ופורצי דרך בחדשנות". הוא הזכיר את הקשרים הדוקים של בית האבות עם אוניברסיטת חיפה בתחומי המחקר והעבודה המשותפת ואת היוזמה של מנכ"ל בית האבות ירון רז למיזם "אשכולות הדיור".

אורנה בר, מנהלת קרן הסיעוד בביטוח הלאומי ציינה בדבריה כי המפגש נועד לחשוף את כולם למיזם החדשני ולחשוב כיצד ממשיכים הלאה.

אירית פישר, יועצת בביטוח הלאומי, הציגה את התפיסה המקובלת בארץ ובעולם ביחס לקשישים וציינה כי כיום אנו מבינים שהדייר רוצה בית ולא מוסד. הדייר רוצה עצמאות, פרטיות, כבוד, ומודל שמאתגר את יכולותיו ושומר על רמת תפקודו ואת זה הוא מקבל במודל האמריקאי שנקרא "גרין האוס".

מנכ"ל בית האבות הספרדי ירון רז, סיפר על ביקור באחד מהבתים בארה"ב המיישמים את מודל ה"גרין האוס" ואת הקשיים הקיימים במימוש מודל זה בישראל, דבר שהביא לשינוי בחשיבה וליצירת מודל "אשכולות הדיור" ששניים כאלה, המיועדים לתשושים כבר פועלים מזה כשנתיים בבית האבות בחיפה וכעת מקימים שני אשכולות דיור עבור סיעודיים.

ירון רז מנה את יתרונות המודל בין השאר "הדיירים שותפים לניהול האשכול, הדיירים יותר בוחרים מה לעשות והצוות מכתב פחות". האשכולות נבנו על פי תכנון חדש לפיו מרכז העשייה נמצא בחדר המרכזי שבו הדיירים מבשלים חלק מהארוחות, אוכלים , יוצרים ומפעילים פרויקטים שונים.

במפגש הוצגו תוצאות מחקר שמלווה את אשכולות הדיור בבית האבות ולפיו מתברר כי קיימת שביעות רצון מצד הדיירים, בני משפחותיהם והצוות מהמיזם החדשני. המשתתפים סיירו באשכולות הדיור עם האדריכל נתן קסלר שתכנן את המקום ושוחחו עם הדיירים. בסיום נערך דיון פתוח לגבי המשך הפרויקט. ירון רז הביע תקווה כי "בית האבות הספרדי יהיה מרכז ידע להפצת הרעיון וקידומו בישראל".

בין המשתתפים במפגש היו: ד"ר אהרון כהן, ראש האגף לגריאטריה במשרד הבריאות וצוות האגף, ד"ר שי בריל, יו"ר הוועדה הארצית לסיעוד, פרופ' צבי דוולצקי, מנהל השירות הגריאטרי ברמב"ם, ד"ר חיים טולידנו חבר הנהלת בית האבות הספרדי, יוסי אזרי חבר ועד העדה הספרדית בחיפה ועוד.