עו"ד דפנה פישר, מומחית בתחום הנזיקין מסבירה על דרכי הפעולה שלנו כצרכנים בעקבות החשיפה בדבר זיהום בקורנפלקס של תלמה וניסיון הסתרתו על ידי החברה לכאורה

כלים

שאלה: רכשתי קופסת קורנפלקס של חברת יוניליבר ולאור הפרסומים זרקתי אותה לפח. האם אני זכאי לפיצוי?

תשובה: אם יוכח כי הקופסא שנרכשה הנה מהסדרה הפגומה הרי שמגיע לצרכן פיצוי מהיצרן בשני רכיבים : נזק ממוני שהנו החזר כספי של עלות המוצר וכן נזק לא ממוני בגין עגמת נפש.

שאלה: האם על רקע הודעת יוניליוור בדבר הזיהום ובעקבותיה ההודעה כי כל המוצרים המצויים על המדפים כעת בטוחים לשימוש אני יכול לדרוש פיצוי?

תשובה: על מנת להיות זכאי לקבלת פיצוי על הצרכן להוכיח כי עצם הרכישה של הקופסא ואכילת המוצר גרמה לו לנזק. עצם הפרסום אינו מהווה עילה לתביעה.

שאלה: אני צרכן של קורנפלקס של חברת יוניליבר ואני חושש שלקיתי בזיהום – מהן זכויותיי האישיות?

תשובה: אם לאחר האכילה הופיעו אצל הצרכן סימני חום, הקאות וחולשות והוא חלילה פונה לבית החולים אזי ככל שיוכח שהוא לקה בקלקול קיבה כתוצאה ישירה מאכילת הקורנפלקס תקום לו עילת תביעה אישית (שלא במסגרת תביעה ייצוגית) על פי עוולת הרשלנות והוא יהא זכאי לפיצוי כספי לרבות החזר בגין הוצאות רפואיות, בגין אובדן ימי עבודה ועוגמת נפש. תקופת ההתיישנות הנה 7 שנים.

שאלה: האם בפעולת ההסתרה לכאורה קיימת הצדקה לפיצוי ללא הוכחת נזק?

תשובה: בתביעה ייצוגית אין צורך להוכיח נזק בפועל. די בכך שהצרכן יוכיח שהוא רכש את המוצר הפגום וצרך אותו. בפסק דין בעניין תנובה לא נגרם נזק לצרכנים ועדיין הם היו זכאים לקבלת פיצוי בגין הפגיעה באוטונומיה, תחושת הגועל ועגמת הנפש על כך שצרכו מוצר עם סיליקון שלא רצו לצרוך אך נצרך רק כי החברה הטעתה אותם.

שאלה: מהן ההשלכות של התנהלות חברת יוניליבר כלפי כצרכן בכך שהסתירו ממני את המידע במשך מספר ימים? – האם ניתן לצפות לתביעה יצוגית?

תשובה: אם וככל שיתברר שחלק מהסחורה הפגומה בכל זאת נמכרה לצרכנים והצרכנים צרכו אותה, אזי, אף אם לא נגרם לצרכנים נזק, בהתאם לפד תנובה, הם יהיו זכאים לפיצוי בגובה של כמה מאות ש"ח לצרכן וככל שמספר הצרכנים יהא גבוה, אזי הסכום הכולל יתכן ויהא משמעותי. על פי הפרסומים עדין לא ברור אם המוצרים הפגומים שווקו על ידי חברת יוניליבר לרשתות ולכן עדיין מוקדם לצפות הליכים משפטיים עד שתובהרנה העובדות לאשורו.

שאלה: ובכל זאת, אילו הגנות עומדות לזכות היצרן?

תשובה: ככל שיתברר שהחברה, חרף פרסומיה, שיווקה קופסאות קורנפלקס מזוהמות והן נצרכו על ידי הצרכנים, אזי לא תהא לחברה כל הגנה משפטית.