סגן נשיא נאס"א, דונלד ג'יימס, ריתק את תלמידי מרכז המדעים בהרצליה, כשביקר במקום ביום שישי האחרון. במהלך הביקור הציגו התלמידים את פרויקט הלוויין, דוכיפת 2 ואת התכנון של המערכות השונות שלו, וג'יימס סיפר על דרכו לתפקיד והאתגרים הטמונים בו

כלים
המפגש עם דונלד ג'יימס במרכז המדעים הרצליה. צילום: עופר עמרם
המפגש עם דונלד ג'יימס במרכז המדעים הרצליה. צילום: עופר עמרם

דוכיפת 2 הוא לוויין משוכלל וגדול יותר מדוכיפת 1, שנבנה ע"י תלמידי תיכון מהרצליה במרכז המדעים בעיר ושוגר לחלל ביוני 2014. כיום דוכיפת 1 הינו לוויין התלמידים הפעיל היחיד בעולם. דוכיפת 2 נבנה גם הוא בהרצליה, במסגרת תכנית של האיחוד האירופי בשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע. בסוף 2016 ישגר האיחוד האירופי את דוכיפת 2 למסלולו בחלל באמצעות זרוע רובוטית המותקנת בתחנת החלל הבינלאומית.

בפרויקט דוכיפת 2 שותפים גם מרכזי מחקר ופיתוח שהקים מרכז המדעים הרצליה בפריפריה: באופקים, בירוחם, בעפרה ובחורה (ביה"ס למצוינות של הפזורה הבדואית).

פעילותו של מרכז המדעים היא ביטוי לדרכו של ראש עיריית הרצליה משה פדלון, הרואה בהשקעה בחינוך בכלל ובחינוך המדעי והטכנולוגי בפרט מנוף לקידום דור העתיד. הביקור במרכז המדעים התקיים במעמד סגנית ראש עיריית הרצליה איה פרישקולניק, מנהל מרכז המדעים ד"ר מאיר אריאל, מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית אבי בלסברגר, יו"ר ועדת החלל הלאומית פרופ' חיים אשד ונציגים משגרירות ארה"ב בישראל.

סגנית ראש העיר איה פרישקולניק אמרה "אני שמחה שהישגיהם יוצאי הדופן של תלמידי הרצליה, במסגרת פעילות מרכז המדעים, מושכים את תשומת הלב של ראשי נאס"א, והם חוזרים ומגיעים למרכז המדעים שלנו".

מנכ"ל העירייה יהודה בן עזרא מסר כי "עיריית הרצליה פועלת ללא לאות ליצירת סביבה לימודית מאתגרת, אשר מטפחת ומעודדת את תלמידי העיר להצטיין ולהביא לביטוי את יכולותיהם וכישוריהם הגבוהים".