לראשונה: השקעות המדינה בהפחתת זיהום אוויר חוצות את ה-1.4 מיליארד שקל עם תוכנית חדשה בהובלת המשרד להגנת הסביבה לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בהיקף 260 מיליון שקל. הערב אושר תקציב לתוכנית ראשונה מסוגה, הכוללת צמצום זיהום אוויר מרכבי דיזל מזהמים, מתן מענקים לעידוד גריטה מוקדמת וסבסוד ממשלתי להתקנת מסנני חלקיקים • יישום התוכנית צפוי למנוע מאות מקרי מוות מוקדם בשנה, להקטין את התחלואה לייצר חיסכון למשק ולעודד צמיחה •

כלים
זאב אלקין, השר להגנת הסביבה
זאב אלקין, השר להגנת הסביבה

זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "זיהום האוויר הוא אחת מהבעיות הסביבתיות הקשות בישראל. מגיע לאזרחי מדינת ישראל לנשום אוויר נקי. אני מודה לשר האוצר על הנכונות לתת כתף שתאפשר לנו ליישם, לראשונה בתולדות מדינת ישראל, תוכנית מהפכנית להפחתה משמעותית בזיהום האוויר מתחבורה, המביאה את השקעת המדינה בתחום הפחתת זיהום האוויר בשנים הקרובות לסכום חסר תקדים של 1.4 מיליארד שקל. נמשיך לפעול למען הפחתת זיהומים וסיכונים לתושבי המדינה"

תוכנית חדשה וראשונה מסוגה לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בישראל יוצאת לדרך: במסגרת הצעת התקציב לשנים 2017-2018 משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה סיכמו על תקציב עבור התוכנית בהיקף 260 מיליון שקל למשך שנתיים, אשר יקדם משמעותית את הטיפול בזיהום אוויר מרכבי דיזל ישנים – בעיקר רכבי משא קלים, משאיות, אוטובוסים. בכך מסתכמות השקעות המדינה בהפחתת זיהום אוויר בתוכניות השונות בכ-1.4 מיליארד שקל במצטבר.

הזיהום החלקיקי מדיזל נמצא כמסרטן ודאי לאדם על ידי ארגון הבריאות העולמי וכגורם למגוון מחלות לב, כלי דם וריאה. יישום התוכנית במלואה צפוי למנוע מאות מקרי מוות מוקדם בשנה ולחסוך למשק כחצי מיליארד שקל בשנה בעלויות אשפוז, הפסד ימי עבודה ועוד.בתקופה הקרובה תגובש התוכנית הלאומית במלואה, ולאחר מכן תיושם בהדרגה. התוכנית מיועדת בעיקר לצמצם את זיהום אוויר מ-80 אלף רכבי דיזל ישנים ומזהמים במיוחד, שבעליהם יוכלו למסור את רכבם לגריטה ולקבל מענק ממשלתי בתמורה.

בנוסף, המדינה תציע סבסוד ממשלתי להתקנת מסנני חלקיקים שיפחיתו כ-97% מהזיהום הנפלט מרכבי דיזל. טיפול בכלל רכבי הדיזל המזהמים צפוי להפחית כ-50% מחלקיקי הפיח הנפלטים מתחבורה.

התקציב יסייע לערים בישראל לקבוע בתחומן "אזורי אוויר נקי", אליהם תוגבל כניסת כלי רכב מזהמים. אזור אוויר נקי ראשון צפוי לפעול בינואר 2017 בעיר חיפה - כמקובל ביותר מ-200 ערים באירופה.

איכות האוויר בסמוך לצירי תחבורה במרכזים העירוניים בישראל אינה טובה מספיק. תחנות ניטור האוויר במטרופולינים גוש דן, ירושלים וחיפה מודדות דרך קבע חריגות מתקני איכות האוויר הקבועים בחוק. המקור העיקרי לזיהום האוויר הוא רכבי דיזל - כגון משאיות, טנדרים ואוטובוסים.

רכבי הדיזל אחראיים רק ל-20% מהנסועה (הקילומטראז'), אך ליותר מ-80% מהזיהום. הזיהום הגבוה ביותר נפלט מאותם 80 אלף רכבי דיזל ישנים המזהמים במיוחד, שיטופלו כעת במסגרת התוכנית הלאומית - רכבים מתקן זיהום אוויר הנמוך מיורו 4 (שנות ייצור עד 2006/7).

במקביל לתוכנית, המשרד להגנת הסביבה יחמיר את הפיקוח והאכיפה כלפי רכבי דיזל מזהמים באמצעות סיורים בציי רכב והגברת אכיפת הבדיקות בטסט השנתי.

פירוט השקעות המדינה בהפחתת זיהום אוויר, בהובלת המשרד להגנת הסביבה:

800 מיליון שקל – תוכנית לאומית להפחתת פליטות גזי חממה והתייעלות אנרגטית. הקצאה של 500 מיליון שקל כערבויות מדינה וכן 300 מיליון שקל כמענקים260 מיליון שקל – תוכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה (אושרה הערב)220 מיליון שקל – תוכניות באמצעות קק"ל הכוללים התייעלות אנרגטית, בנייה ירוקה, מימון מוניות היברידיות, מימון אוטובוסים חשמליים וכן פרויקטים של שיתוף רכב110 מיליון שקל – תוכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר במפרץ חיפה12 מיליון שקל –תמיכה בהפעלת אזורי אוויר נקי בחיפה ובירושלים וכן הפעלת שאטלים להסעת עובדים והרחבה של מערכי השכרת אופניים ברשויות המקומיותסה"כ: 1.402 מיליארד שקל