קופת גמל או קרן השתלמות בניהול אישי הם ככל הנראה המכשירים המשתלמים ביותר לחיסכון פנסיוני לטווחים שונים. היתרונות העיקריים באים לידי ביטוי בבחירה עצמאית של אפיקי השקעה, בדמי ניהול נמוכים, במיצוי זכויות מיסוי ובאפשרות להעביר את הכספים בקלות ובהתאם לתקנות

המונח IRA מייצג את האפשרות של קופת גמל אישית וקרן השתלמות אישית, או במילים אחרות - Individual Retirement Account. כפי שניתן להסיק מהשם הלועזי, אלו מכשירים פיננסיים שמטרתם לאפשר למשקיע האישי לחסוך לטווח בינוני וארוך. בניהול כזה החוסך קובע במה להשקיע, מתי, איך ובאיזו תדירות. עם זאת, הוא לא מנהל בשוטף את הקרן ובמקביל נהנה מעוד שורה ארוכה של יתרונות. חשוב לציין שתי דרכים להחזיק בקופת גמל בניהול אישי. הדרך הראשונה היא לבחור לנהל את ההשקעות לבד לגמרי, כאשר היתרון הוא צמצום מעורבות של גורם חיצוני והחיסרון הוא צורך בהבנה מעמיקה בשוק ההון. הדרך השנייה היא לבחור מנהל תיקים שמציע שירות של ניהול השקעות. ברחבי העולם מקובלות שתי השיטות, בעוד המדינות שבהן הקופות האישיות הן הפופולאריות ביותר הן ארצות הברית ובריטניה. קופות הגמל האישיות וקרנות ההשתלמות האישיות הופיעו בצורה בולטת בישראל קצת אחרי 2008, והיום כבר ברורים היתרונות שלהם בהשוואה למכשירים פיננסיים אחרים.

עצמאות בבחירת השקעות ודמי ניהול נמוכים

היתרון הגדול ביותר של IRA- קופת גמל בניהול אישי הוא עצמאות בבחירת אפיקי השקעות. אם עד היום התרגלו בציבור החוסכים להעביר את המושכות לידיהם של חברות ניהול בלי לבצע בדיקה יסודית של יכולות והספקים, הרי שכעת ישנה חלופה אטרקטיבית. חוסך שבוחר באופן עצמאי את אפיקי ההשקעה שלו יכול להוביל את עצמו בשוק ההון ולמנוע כפיפות למנהל השקעות שמקבל במקומו את ההחלטות החשובות. מעבר לכך, אי אפשר להתעלם מדמי הניהול הנמוכים שמלווים ניהול אישי של קופת גמל. החיסכון בדמי הניהול עשוי לבוא לידי ביטוי במאות אלפי שקלים בשנה עבור משקיעים גדולים, או באלפי שקלים למשקיעים ממוצעים. דמי הניהול בקופת גמל בניהול אישי עומדים על כמה עשיריות אחוז בלבד, לעומת 1%-2% שנגבים על ידי בתי ההשקעות.

מיצוי זכויות מיסוי והעברת כספים בהתאם לתקנות

יתרון נוסף של קופת גמל בניהול אישי הוא מיצוי אופטימאלי של זכויות מיסוי. המשקיע העצמאי יכול להעביר את הכספים בין חשבונותיו השונים כדי לזכות בכל הטבות המיסוי הקיימות, תוך שהוא שומר על מיסוי איכותי. הדוגמא הכי טובה לזה היא קופת גמל בניהול אישי לקבלת פטור ממיסוי על רווחי הון. כמו כן, ניהול עצמאי מאפשר לחוסך להעביר את הכספים בין קופות גמל רגילות ואישיות. הוא יכול לעשות זאת בהתאם לתקנות ולנצל את התחרות בין הקופות הקיימות בישראל. העניין נעשה בצורה שקופה לחלוטין והוא גמיש במיוחד.