משחקים בחצר העירונית: לונדון, ניו-יורק, ברלין, ובית הגפן בחיפה בפרויקט אורבני בינלאומי ״עיר משחק / PLAY Haifa״ שיושק לראשונה בפסטיבל ״החג של החגים״ דמיינו טיול ברחובות ואדי ניסנאס בחיפה במהלכו תכירו את הוואדי דרך עיני התושבים באמצעות אפליקציית מציאות מדומה.

כלים
עיר משחק (קרדיט: מידול, אנימציה ועיבוד תמונה: פבל וילנסקי).
עיר משחק (קרדיט: מידול, אנימציה ועיבוד תמונה: פבל וילנסקי).

זהו פרויקט אורבני בינלאומי, ראשון מסוגו, בהובלה משותפת של יוצרים מקומיים ובינלאומיים ותושבי וואדי ניסנאס השקת הפרוייקט ב - 9 לדצמבר בשעה 12:00 בגלריית בית הגפן, לאחריו יתקיים סיור בפרויקטים נוספים בואדי ניסנאס במרכז הפסטיבל יוצג השנה פרויקט אורבני בינלאומי בשם PLAY Haifa – עיר משחק. פרוייקט חדשני העוסק ביכולתה של תרבות עירונית להגיב באופן פרקטי ויצירתי לאתגרים והזדמנויות בזירות אורבניות משותפות בהן תרבויות ונרטיבים שונים. 'עיר משחק' עוסק במעמדה האסטרטגי של חשיבה עירונית משחקית בתהליך עשיית-ערים עתידיות כמו גם בביסוס חוסנן האזרחי והצמחת סביבות חיים דמוקרטיות. זהו פרויקט חלוצי, המצטרף לשדה עשייה גועש וחובק-עולם בשנים האחרונות (לונדון, ניו-יורק, ברלין) סביב פרקטיקות עירוניות משחקיות (Urban Play), תרבות עירונית משחקית (Urban Playabilty) ו״ערים משחקיות״ Playable Cities)).

ייחודיותו של הפרויקט בכך שהוא מעמיד במרכזו לא רק את הרעיון הגלובלי של ״ערים משחקיות״, אלא מציע לחקור את כוחה המחולל של חשיבה משחקית במציאות החיים במרחב הציבורי הישראלי בכלל ובדרמות גדולות וקטנות בחייה של שכונת ואדי ניסנאס החיפאית וגבולותיה בפרט.

במסגרת אירועי החג של החגים, תושק תכנית "עיר משחק" ב-4 פרויקטים במרחב הציבורי בואדי ניסנאס ובגלריית בית הגפן בהובלת יוצרים מקומיים ואורחים שיחברו קהלים מקומיים לחזית העשייה האמנותית, האורבנית והטכנולוגית: 1. עין בעין - פרויקט VR (מציאות מדומה) ״מתחפש״ ל-AR (מציאות רבודה). האמנים דוד חקי ונרדין סרוג׳י קיימו שיחות אינטימיות עם תושבי הוואדי שדמיינו את חייהם בעתיד. השניים יצרו, בשיתוף צוות מתכנתים ואנימטור תלת-מימד, שכבת ״מציאות״ חדשה בוואדי. המבקרים מוזמנים לקחת משקפת cardboard ולראות את הוואדי דרך עיניהם של התושבים.

2. 1.20 מ׳ - הפרוייקט מבוסס על תהליך עבודה מתמשך עם קבוצה ילדים מהוואדי בהובלת היוצר מישאל קראוס, בחשיבה מחודשת על המרחב הציבורי של השכונה עם ילדים. המשחק פועל כספרי פופ-אפ מתקפלים - נפתח ו״קופץ״ מתוך לוחות העץ כשיש מי שרוצה לשחק, נסגר ונרדם כשאין בו צורך.

3. תזמורת-רגל - הפרויקט, בשיתוף קבוצת כדורגל הנוער של המרכז הקהילתי ״אחווה״ בוואדי ומתבסס על תוכנת AI אינטראקטיבית וייחודית, הפך את עקרון הבעיטה לפעולת נגינה ואת האינטראקציה הקבוצתית לסימפוניה מוזיקלית. הפרויקט מורכב משני חלקים הפועלים בו-זמנית. המגרש בשכונה פועל כאתר ״הלחנה״ קבוצתי, שבו משחקים הילדים בכדורים מצוידים בחיישני תנועה ואור וויוצרים קומפוזיציות. הצלילים ישודרו בזמן אמת לחלל הגלריה, בו יוכלו המבקרים להאזין להם ולהשתלב בתנועות. המיצב יגיב לתנועות באמצעות סאונד ותאורה וייצור מלודיה משותפת חדשה.

4. עבודת בלון :מחסה-קומולוס | פרויקט בינלאומי מקורי, פולין של אמנית מפולין kamila szejnoch. בלון הקומולוס בואדי ניסנאס, עשוי מאותם חומרים מהם מיוצר בלון המשנה את ייעודו - מבקש להיטמע כ״שירות״ אלטרנטיבי, ומאולתר, בחיי היומיום האזרחיים, היכן שכל אדם זקוק למחסה מפני גשם ושמש. בלון המחסה, שצורתו צורת ענן קומולוס, יפעל כגג-נייד, כמטריית-רכבל, לעוברים ושבים במרחב השכונה.

עוד יוצגו בגלריה: ״חם/קר״ - פרויקט בינלאומי מקורי (ארה״ב-ישראל) מאת היוצרת והאדריכלית רונית אייזנבך.

״לאן מכאן?״ - שיתוף פעולה של היוצרים דפנה מנור, גבי וסרמן ולוסי איוב.

בצילומים 1. עבודת-בלון - הוצב הבוקר בוואדי 2. "עין בעין" פרויקט מציאות מדומה - אפליקציית VR המאפשרת לכל אחד ואחד לראות במרחב הציבורי של השכונה את העתיד על פי דמיונם של תושבי המקום.

אחד מהמיצגים יהיה המספרה של וואליד – מצ"ב צילום של המספרה בוואדי ניסנאס והדימוי שייווצר דרך משקפי המציאות המדומה.