במסגרת הועידה המדעית לתזונה בישראל ב 4.1.17 במלון דויד אינטקונטיננטל בת"א: דיאטות אופנתיות בתעשיית ההרזיה - התמודדות עם טרנדים עכשוויים בתזונה תוך שילוב הרזיה ושמירה על הבריאות. פרופ' מונה בועז ראש המחלקה למדעי התזונה באוני' אריאל: על דיאטת כרוב, דיאטת הורמון ההיריון, דיאטת האשכוליות ועוד - חסרונותיהן וחשיבות הייעוץ המקצועי.

כלים
דיאטות אופנתיות מרזות בעיקר את תכולת הארנק
דיאטות אופנתיות מרזות בעיקר את תכולת הארנק

"דיאטות אופנתיות מרזות בעיקר את תכולת הארנק והן מבוססות על הבטחות לירידה במשקל או תועלת רפואית משנית ללא בסיס מדעי או עדות מוכחת ליעילותן, מסבירה פרופ' מונה בועז ראש המחלקה למדעי התזונה בפקולטה למדעי הבריאות באוני' אריאל."

דיאטות מסוג זה החלו כבר באמצע המאה ה -19, התפתחות התעשייה שינתה את דפוסי התזונה המסורתיים והפך אותם לחלק מהתעשייה בה מתחרים על הצרכנים. אנשים שעוקבים אחר הטרנדים האופנתיים בדיאטות הופכים ל"מאמינים הדוקים" בדומה לאמונה דתית של ממש. ישנן דוגמאות רבות לדיאטות אופנתיות פופולריות שאינן מומלצות - למשל:

דיאטת אשכוליות: חצי אשכולית בכל ארוחה, סך הקלוריות 800 ליום - האמונה היא שקיים אנזים באשכולית ששורף שומן, אמונה שלא נמצאו לה שום הוכחות מדעיות.

דיאטת מרק כרוב: אוכלים מרק כרוב ועוד חלבונים, סך הקלוריות – 800 ליום

דיאטת הלב הקדוש: גרסה של דיאטת מרק כרוב המכילה יותר חלבון ושומן ומגיע לכ-1000 קלוריות ליום

דיאטת HCG : מבוססת על 800 קלוריות ליום. רב חלבון מופחת פחמימות מלווה בזריקות של HCG או טיפות HCG צמחוני. מחקרים מעידים על כך ש HCG לא מוסיף יתרון על פני הפחתה בקלוריות

דיאטת בברלי הילס: שילובי מזון שאינם מבוססים על מדע, מספקת 500-800 קלוריות ליום, ושמפניה ללא הגבלה

דיאטת תולעת סרט: כשמה כן היא. בולעים ציסטה (גולם) של תולעת סרט וממתינים שהיא תתפתח במעיים בתקוה שהיא תתחרה בקלוריות עם האדם. כמובן דיאטה זו לא מומלצת

המשותף לכל סוגי הדיאטות הללו הוא שהן מציעות דפוסי תזונה מאד מוגבלים וייחודים ובנוסף הגבלת קלוריות מחמירה. יש חשיבות גדולה בכך שאנשי המקצוע התזונאים והתזונאיות יכירו את סוגי הדיאטות האופנתיות והגבלותיהן, היות וחלק ניכר מהלקוחות שלהם משתמשים בהן לעיתים קרובות. וחשוב שמי שבוחר לנסות דיאטות מסוג זה, יפנה ליעוץ מקצועי כנדרש, למניעת סיכונים.

מהי דיאטה מוצלחת? דיאטה מוצלחת מוגדרת כאשר:

מתאפשרת ירידה במשקל של 13.6 ק"ג

ירידה זו נשמרת במשך שנה ויותר

כאשר יש פיקוח של מרשם המשקל הלאומי בארה"ב

קיים דיווח על שימוש בדיאטה מסחרית ודיאטה אופנתית ללא השגחה מקצועית ורפואית.

מידע והיכרות עם הדיאטות האופנתיות יכול להיות לעזר עבור התזונאים המקצועיים כדי להעביר מטופלים לדפוסי תזונה בריאים יותר. לחילופין, הם יכולים לספק "מקפצה" קצרה ביותר, אשר ממנה מתאפשר מעבר לתזונה שהיא בריאה ויעילה.

במסגרת הועידה המדעית לתזונה ניתן לשמוע בין השאר את: ד"ר אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית באוניברסיטת אריאל, משמשת כיו"ר ועידת המזון הדוקטורנטית אביגיל נברו: סודות הדיאטות האופנתיות בישראל