אלי גידור מומחה לקמעונאות וסחר וחבר במועדון החמש הישראלי מציג במאמר זה את ההיבטים השונים הנוגעים לרכבי אספנות.

"נוסטליה היא רגש חזק מאוד. אחרי הכל, אין הסבר אחר לכך שאלפי ישראלים - ועשרות מיליונים בעולם - מחזיקים בכלי רכב ישנים שגם אם נחשבו לטובים ומוערכים לפני עשרות שנים, כיום יש להם בעיקר ערך נוסטלגי. שכן מכל בחינה שימושית או בטיחותית, הם נחותים משמעותית מהיצע הרכב העכשווי"

בישראל מוגדר רכב אספנות ככלי רכב שיוצר לפני שלושים שנה ויותר, שנרשם שכזה במשרד התחבורה ושהינו אופנוע, מכונית, אוטובוס או משאית (שמשקלה אינו עולה על 12 טון). לאחרונה הוכרו גם "רכבי חילוץ" בני 30 שנה ומעלה כרכבי אספנות אלי גידור(אמבולנס, כבאית). ככל הידוע, רכב האספנות הותיק ביותר, הנע על כבישי ישראל, הינו משנת 1924.

בישראל רשומים אלפי כלי רכב בקטגורית "רכב אספנות", חלקם יובאו כרכבי אספנות וחלקם נשתמרו לאחר שימוש בישראל. חלקם הגדול של בעלי רכבי האספנות, רשום באחד ממועדוני האספנות הקיימים בישראל, כאשר המועדון הגדול והמוביל הינו "מועדון החמש" המאוגד במסגרת עמותה ובה כאלף חברים.

לבעלי רכבי האספנות קיימות מספר הטבות שמטרתן שימור הרכב כפריט אספני ושימור המורשת המוטורית: העברת בעלות גם ללא רישיון רכב תקף, הנחה של 75% בביטוח החובה, ביצוע מבחן רישוי שנתי (טסט) אחד בשנה, ופטור מבדיקת מעבדה מוסמכת במידה ורישיון הרכב לא בתוקף בתקופה העולה על שנתיים. מאחר והרכב נע בכבישים בדרך-כלל בסופי השבוע, נקבע כי למול ההטבות בביטוחים, רכב אספנות אינו רשאי לנוע בין השעות 07:00-09:00 בבקרי ימי החול, לא כולל ימי שישי, ערבי חג וחגים וחול המועד.

"מכוניות קלאסיות מהלכות קסם גם על מי שאינו "חובב רכב". משהו בקימורים של אותן אצילות קשישות מושך את מבטו של מי שלא יזרוק אפילו מבט על מכוניות יוקרה חדישות. אולי זו הנוסטלגיה לימים שהיו ואינם, אולי הערכה למי ששרדה כל כך הרבה, אולי זה המופע הכל כך ייחודי, ואולי זה המעמד האייקוני שכמה מהן זכו לו; גיבורות תרבות של ממש" (מגזין "אוטו"). אספנות הרכב, ככל אספנות אחרת, מבוססת על אינדיבידואליות בנושא סטייל המכוניות, תקופת הייצור, מקום הייצור (אנגליה, גרמניה, צרפת, איטליה...), יחודיות, שימושיות (גג פתוח, רכב שטח, לימוזין...) ועוד.

בשנים האחרונות התווספו מכוניות אספנות רבות לשוק הישראלי, בקצב חודשי של 10-20 מכוניות, כתוצאה מהפישוט בתהליך ייבואן לארץ וכתוצאה מההתעניינות הגוברת של אספני הרכב ב"מכירות ברשת", המאפשרות להתמודד במכרז אינטרנטי על רכישת מכונית אספנות במחיר "הולם" ובבטחון יחסי לגבי אמינות תהליך המכירה (לוחות רכב מקומיים בעיקר בארה"ב ובאירופה, EBay ועוד).

מותר לייבא רכב, שגילו 30 שנה ויותר, המצויד במנוע בנזין, לשימוש אישי ולא עסקי. מכונית אספנות יכולה להימכר רק לאחר שנה מיום ייבואה לישראל. כך, למעשה מובטח שיבוא מכוניות אספנות ישמש בעיקר לשימוש אישי של אספנים ופחות למסחר ועסקנות (משרד התחבורה,אגף הרכב ושירותי תחזוקה,גף יבוא, הוראות נוהל 004/13 בתוקף מיום 6/10/14, עדכון מס'2 מיום 11/9/16).

עלויות יבוא רכב אספנות לישראל כוללות את הרכיבים הבאים:1 רכישת כלי הרכב בחו"ל 10,000 $ 20,000 $2 הובלה יבשתית לנמל בחו"ל 300-1,000 $ 1,000 $ 1,000 $3 הובלה ימית לישראל וביטוח 1,500-2,000 $ 1,500 $ + 200 $ 1,500 $ + 200 $4 סה"כ עלויות בחו"ל 1+2+3 12,700 $ = 48,000 ₪ 22,700 $ = 86,000 ₪5 מיסי יבוא (בהתאם למדינת המוצא) 102-117% 56,000 ₪ 100,600 ₪6 עמילות, טיפול ביבוא 1,500 $ 6,000 ₪ 6,000 ₪7 רישום במשרד הרישוי, טסט, הכשרה במוסך 2,000-3,000 $ 8,000 ₪ 8,000 ₪8 סה"כ עלויות ליבוא הרכב כ- 100,000 כ- 200,000 ₪

עלות יבוא רכב אספנות מחו"ל לישראל עולה בשקלים פי 10 ממחירה הדולרי בחו"ל. הכלל הזה תופס בעיקר במכוניות שעולותן בטווח שבין 5000-15000 דולר.

עלויות הייבוא מחו"ל, ובעיקר מיסי הייבוא/המכסים, אינם מאפשרים מכירת רכב שיובא בעבר לישראל, לחובבי רכבי אספנות בחו"ל (resale). לאמריקני או לאירופאי, מכונית אספנות המצויה בישראל תעלה 200-300% יותר ממחיר מכונית מקבילה בארצו.

מבחינה עסקית, רכבי אספנות, נמכרים כחפצי אומנות, בכל העולם, ללא מגבלת טריטוריות, אבל עם הפרש מהותי בכדאיות. מכונית אספנות שיובאה לישראל, תוכל להימכר כנראה רק בישראל, לישראלים או לתושביה, והיבוא הוא למעשה דרך חד-סיטרית.

ניתן בהחלט להוסיף לעלויות אספנות הרכב את עלויות האחזקה השוטפות. מכונית אספנות זקוקה לטיפול תחזוקתי שוטף ולמיגון מתנאי האקלים שלנו (שמש, לחות, אבק, סופות חול). עלות שנתית של אחזקת רכב אספנות נעה בין 3,000 ₪ ל-10,000 ₪ - תלוי במצבו הטכני, מקום איחסונו, האם הטיפול עצמי או במוסך, קלות (או קושי) בהשגת חלקי חילוף, מכון רישוי, ביטוחים וגרירה. כמובן, שעלויות אלה אינן מכסות טיפול מהותי במנוע או צביעת כלי הרכב.

בצד החברתי, האספנים נוהגים (תרתי משמע) להציג את כלי הרכב בהתכנסויות מזדמנות או בפעילויות השונות של מועדוני האספנות. המפגש של מספר אספנים עם כלי הרכב, מאפשר את נסיעתם המינימאלית והרצתם, כי אחרת יתבלו במהרה.

מפגשי אספנים נהוגים בארץ, במתכונת חו"ל, כאשר בעלי הרכבים מתכנסים במגרש מסודר, מציגים את הרכבים לפי דגמים/ארץ מוצא, מותגים או שנים, ונושא השיח הינו סביב רכישות כלי רכב, חלפים או תערוכות. הצד האומנותי בנושא אספנות כלי רכב דומה למקובל בקרב אספנים של תמונות או מטבעות. מועדון האספנים יוצר מסגרת חברתית לצד מסגרת מקצועית.

כמו בכל אספנות, גם בקרב אספני הרכב מצויים אספנים מסוגים שונים. יש שרכשו או שיפצו מכונית זהה או דומה לרכב שהיה בעבר בבעלות המשפחה, יש שמשפצים מכונית שבה חשקו במשך שנים, יש המייבאים רכב שהתאים לשאיפותיהם ויש גם סוחרי רכב שהחלו להתמחות בתחום ומוצאים דרכים, אם צריך, ל"עקוף" את מגבלות הרגולוציה.

ואז...נשאלת השאלה העסקית המתבקשת: האם אספנות רכב יכולה להיות גם כדאית מבחינה כלכלית? כלומר, האם ניתן למכור רכב אספנות (לאחר שנה ויותר מיום יבואו במידה ויובא) במחיר הגבוה ממחיר העלות הריאלי? התשובה לכך, מתבססת כמובן על שיטת החישוב של העלות הריאלית.

רכב שמצוי בידי הבעלים הנוכחי מספר שנים, נרכש מקומית בהזדמנות ("שמחו להיפטר מהגרוטאה"), שופץ, תוחזק ונשמר כהלכה במשך השנים, תוך הקפדה על מקוריות, מניעת שחיקה וטיפול שוטף – יש ויימכר במחיר גבוה מהעלות הנאספת במשך השנים. במקרים בהם בעלי רכבי אספנות ממהרים למכור או נאלצים למכור – אפשר למצוא מציאות בקניה ולייצר ערך כלכלי בשימכור (resale).

אבל...בדרך-כלל, רכבי אספנות איכותיים דורשים תחזוקה שוטפת מקצועית ומחיר רכישתם נעשה על-בסיס מחירון מוסכם או מחירון ידוע. קיימים מספר מחירונים המקובלים גם על רשויות המיסים בישראל ובחו"ל.

בשימוש יותר תדיר נמצאים מחירוני , Hagerty, NADA Kelley ו-Krause , המבססים את המחיר על-פי מצב הרכב (3-6 מצבים). רכבים שמורים ואיכותים נמכרים בעיקר בין אספנים, ו"מחליפים ידיים", במחיר ראוי המשקף את ייחודיותו של הרכב. משיחות עם אספנים ותיקים, ברכבים איכותיים הנמכרים בישראל, לא גלום רווח במכירה, אם מחשבים כראוי את כל העלויות שהיו כרוכות בשימורו של הרכב.

צעדים הננקטים במכירת רכב אספנות (How to Make Money Selling Classic Cars,"Car Direct"Feb. 2012) :

1. למד היכן מחפשים רכב אספנות – ניתן לרכוש רכב אספנות במצב טוב או ניתן לרכוש רכב שזקוק לשיפוץ ברמות שונות. ניתן למצוא רכבי אספנות במחירי מו"מ ב- Ebay או אצל דילרים של מכוניות המפרסמים באינטרנט. ניתן לחפש גם בעיתוני רכב, בלוחות מקומיים ובפורומים של אספנים. בכל האפשרויות הנ"ל יש צורך להבין את מצב הרכב בכדי להעריך את ערכו הריאלי.

2. הערכת העלויות, התיקונים והשיפוץ – בקניית רכב אספנות קלאסי יש צורך בהערכת כל העלויות הנדרשות לשיפוצו. מומלץ להיעזר במומחה שיעריך איזה תקציב יידרש כדי להחזיר את רכב האספנות למצבו המקורי, הדרו ומראהו המיוחד. בעת מכירת הרכב השאיפה היא כמובן ל"החזיר" את עלויות התיקונים והשיפוץ, וברור ששיפוץ איכותי ייקל על מכירת הרכב.

3. השגת המידע הנחוץ לגבי היצרן ומודל הרכב – נסה להיות מומחה לגבי הרכב שרכשת כמעט כמו היצרן שייצר אותו. קרא ספרי היסטוריה על היצרן ומפעליו, לצד ספרים וחוברות על הדגם הספציפי ודרך ייצורו. מקור נוסף למידע על רכב מסוים ניתן לקבל ממועדוני אספנים של הרכב ומבעלי רכב המחזיקים ברכב מהדגם הרלבנטי.

השתמש במספר הסידורי של הרכב (VIN=Vehicle Identification Number) בכדי לזהות את מודל הרכב, הסדרה, והאם הרכב מסדרה מוגבלת או מייצור שוטף. צרף מידע זה למידע שצברת אודות המכונית שלך, לספר הרכב (manual) להיסטוריית הטיפולים ונסה למצוא פרטים על בעליו ההיסטוריים, אם יש לך. בעלי רכבי אספנות אוהבים לשמר את ספרי הרכב, כתבות אודותיהם, היסטורית טיפולים וכרונולוגית הבעלים.

4. מחקר שוק ומגמות - השווה את רכב האספנות שקנית לרכבי אספנות של אחרים והשתמש במחירונים מתפרסמים לגבי שווי רכבך. קיימת גם אפשרות להערכת שווי בידי מומחה או שמאי רכב המתמחה ברכבי אספנות. מידע זה ישמש אותך בקביעת מחיר הרכב למכירה והמחיר הנמוך ביותר שתסכים לקבל. בקביעת המחיר עליך לשקלל גם את עלויות השיפוץ והתיקונים וכל ההוצאות הנוספות שצברת עד כה.

5. הכן תכנית שיווקית ראויה – זהו השלב החשוב ביותר לקבל מחיר מכסימאלי עבור הרכב שברשותך. למד את מבנה השוק הפוטנציאלי לרכב שלך, מיהם לקוחות היעד ואיך לפנות אליהם. למד מפרסומי מכירה של רכבי אספנות אחרים, ראה רעיונות וגישות יצירתיות ובנה "פרופיל" מרשים לרכבך. הכן חבילה שיווקית של מידעון מקצועי הכולל את כל תכונות המכונית (car specifications), שילוטים ותמונות מקצועיות, מיקום ומחיר.

6. הכן את המכונית למבדק ע"י הלקוח - הרכב צריך לעבור תהליך של שטיפה ופוליש מקצועי ("detailing"). הרכב יוצג לרוכשים פוטנציאליים במיקום מתאים. הכן גם את הערכה השיווקית עם המפרט הטכני של המכונית.

7. היכן למכור? בחו"ל קיימות גם תערוכות מקומיות וגם תערוכות בינלאומיות למכירת רכבי אספנות. בישראל, נמכרים רכבי אספנות בעיקר באמצעות פרסום מודעה בפורומים של אספנים ובלוחות "יד-שניה".

אספנות רכב הינה בעיקר תחביב, לא זול, הדורש השקעה של כסף וזמן, מרדף אחרי יחודיות ואורגינאליות והכי חשוב -דורש רצון והתמדה מצד האספן (the collector). מרבית העסקאות של מכירת כלי רכב מאספנות בישראל אינן מגלמות את העלות האמיתית שכרוכה ברכבים. הכלל האחרון הוא, שמכירה בארץ של רכב האספנות שיובא מחו"ל וחלו עליו עלויות היבוא (3,000-4000$) ומיסוי (102-117%), כנראה איננה עסק אלא חשק....