סוכנות התחבורה העירונית של סן פרנסיסקו מאסה בכמות ההרוגים חסרת הפרופורציה בתאונות של רכבים דו-גלגליים, אז היא החליטה לעשות עם זה משהו

לירון מילשטיין

תאונות של רכבים דו-גלגליים
תאונות של רכבים דו-גלגליים

בפברואר 2016 הכריז משרד התחבורה על ניסוי מקדים במסגרתו יורשו אופנועים וקטנועים לנסוע בנתיבים מרכזיים לתחבורה ציבורית בכמה כבישים בתל אביב. לניסוי היו שתי מטרות עיקריות: להפחית מעומסי התנועה שייצרה בניית הרכבת הקלה ולשפר את בטיחות רוכבי הדו-גלגלי ולהפחית את מספר התאונות בהן הם מעורבים. מתן עדיפות לכלי רכב דו-גלגלי עשויה לגרום לחלק מהנהגים להשתמש באופנוע במקום במכונית, כך הסיקו במשטרה, מה שעשוי לצמצם את העומס בכבישים.

על פי הרשות לבטיחות בדרכים בישראל, סיכויו של רוכב אופנוע להיהרג בתאונת דרכים גבוה פי 18 מזה של נוסעים ברכב. על פי פרסום של הרשות ממאי 2010, שיעור רוכבי האופנוע שנהרגו בתאונות דרכים עלה מממוצע של פחות מ-7% בשנים 2001-1999 לממוצע של 9% בשנים 2008-2. מאז תחילת 2016 נהרגו 371 בני אדם בתאונות דרכים בישראל, 43 מתוכם בתאונות בהן היו מעורבים רוכבי אופנועים וקטנועים.

משרד התחבורה הישראלי לא היה הראשון: בערים אירופאיות כלונדון, פריז, שטוקהולם, ברצלונה ואחרות ישנו אישור רכיבה בלתי מוגבל לדו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבורית. לרכב דו גלגלי יתרונות רבים: זריזות, יעילות, חניה קלה ונוחה, הימנעות מפקקים ובניגוד לרכב – קל יותר למצוא קטנועים ואופנועים קלים למכירה במחיר הוגן.

אך החשיבה על דו-גלגלי אינה עוצרת באירופה, וגם בסוכנות התחבורה העירונית של סן פרנסיסקו (SFMTA), המנהלת את כלל התחבורה בעיר, הושק בנובמבר 2016 קמפיין חינוכי ראשון מסוגו בשם Vision Zero. מטרת הקמפיין, שזכה למימון בגובה 188,267 דולר מהרשות לבטיחות בדרכים (OTS), היא להוריד את מספר תאונות הדרכים בהן מעורבים כלי רכב דו-גלגליים לאפס עד שנת 2024.

בשנים האחרונות נרשם גידול בשימוש בכלי רכב דו-גלגליים בסן פרנסיסקו. בשנת 2014 היו רשומים במחלקת הרכב של קליפורניה 22,853 אופנועים, גידול של 10% בחמש השנים האחרונות. העלייה במכירות אופנועים ומכאן בשימוש בהם, הביאה לגידול במספר תאונות הדרכים שהסתיימו בפגיעות ומוות. על פי מסד הנתונים של הלשכה לבטיחות בדרכים דורגה סן פרנסיסקו כעיר בעלת שיעור ההתנגשויות הקטלניות הגבוה ביותר מכל ערי קליפורניה (ערים בעלות למעלה מ-250 אלף תושבים) והחמישית מכלל מחוזות המדינה. בכמעט 20% מכלל תאונות הדרכים עם הרוגים בסן פרנסיסקו ב-2015 היו מעורבים אופנועים, אף על פי שהיוו חלק קטן מכלל הנסועה (קילומטראז').

"רוכבי אופנועים מהווים חלק מהמשתמשים הפגיעים ביותר בכבישים שלנו״, אמר ראש העיר סן פרנסיסקו, אד לי (Ed Lee). ״כדי להגיע למטרה, אנחנו צריכים לנקוט צעדים כדי למנוע התרחשות של תאונות דרכים ברחובות שלנו והתוכנית הזו תסייע להגיע לאוכלוסייה גדולה זו ולוודא שהם רוכבים בצורה בטוחה יותר״.

על מנת להפחית את מספר ההרוגים בקרב רוכבי דו-גלגלי עד לאפס, תעבוד סוכנות התחבורה העירונית של סן פרנסיסקו בשיתוף פעולה ישיר עם המשטרה ומחלקת בריאות הציבור העירונית ביישום קמפיין חינוכי-עירוני. במסגרת האסטרטגיה הכוללת ישמש הקמפיין החדש לחינוך האוכלוסייה הממוקדת וליישום קשת רחבה של אמצעי מניעה שנועדו לשנות התנהגויות פרטניות שמובילות הכי הרבה להתרסקויות, כולל מהירות לא בטוחה, נהיגה מסוכנת ונהיגה תחת השפעת אלכוהול.

"בכל הנוגע לקמפיין Vision Zero, ה-SFMTA נקטה בגישה מבוססת נתונים ומיקדה את השיפורים ההנדסיים ויוזמות החינוך שלה באנשים וברחובות הנזקקים ביותר״, אמר מנהל התחבורה של SFMTA, אד רייסקין (Ed Reiskin) . ״רוכבי אופנועים מייצגים חלק קטן מאוד מסך האנשים שמשתמשים בכבישים, אבל מהווים חלק לא פרופורציונלי מהנפגעים בתאונות דרכים קטלניות. הקמפיין החינוכי הממוקד הזה יקדם את המודעות העירונית לסוגיה ויסייע להפוך את הרחובות שלנו בטוחים יותר עבור רוכבי אופנועים״. כדי להגיע למטרה הנכספת, יוענקו מענקים לסוכנויות מקומיות ומדינתיות עבור תכניות המסייעות להן לאכוף את חוקי התנועה, לחנך את הציבור לבטיחות בדרכים ולספק אמצעים שונים ואפקטיביים להפחתת שיעור התמותה והפציעות כמו גם ההפסדים הכלכליים הנובעים מהם.

אז אחרי שנשאנו עינינו לאירופה, אולי כדאי שנלמד קצת מהנעשה בעולם החדש בנוגע לבטיחות בדרכים. ייתכן ולא נצליח לעמוד ביעדים שאפתניים כגון אפס הרוגים, אך נוכל להתקדם בדרך הארוכה הזו בעזרת מתן עדיפות לכלי רכב דו-גלגליים.