רו"ח יוסי גינוסר: "ניהול סיכונים לא ימנע שוחד בתרבות ארגונית לקויה" - מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה בכנס איגוד המבקרים הפנימיים: "בתרבות עסקית לקויה, גם אם יש הנחיות פורמליות לא לשחד, הדרגים הנמוכים שרוצים לסגור עסקאות, ישחדו. אפשר להפיק ספר נהלים עב כרס, אבל אם התרבות היא בעייתית, בארגון יפעלו שלא לפי הנהלים אלא לפי התרבות הארגונית" "זרימת מידע שוטפת ומלאה מההנהלה לדרגים הנמוכים ומהדרגים הנמוכים להנהלה היא קריטית לניהול סיכונים אפקטיבי בכלל ולמניעת מעילות בפרט"

כלים
רו"ח יוסי גינוסר: "ניהול סיכונים לא ימנע שוחד בתרבות ארגונית לקויה"
רו"ח יוסי גינוסר: "ניהול סיכונים לא ימנע שוחד בתרבות ארגונית לקויה"

ניהול סיכונים לבדו לא יכול למנוע שוחד בחברות ובארגונים המאופיינים בתרבות ארגונית לקויה. כך אמר רו"ח יוסי גינוסר, מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel, חברה בת של פירמת רואי החשבון פאהן קנה. רו"ח גינוסר נשא דברים בכנס איגוד המבקרים הפנימיים (IIA) שנערך הבוקר (יום ה', 5.1) במתחם אווניו באירפורט סיטי.

לדברי רו"ח גינוסר, "למרות שיותר ויותר חברות מטפלות כחלק מהביקורת הפנימית גם באתגר הכרוך במניעת שוחד של עובדי ציבור זרים, ישנן עדיין חברות ישראליות רבות אשר לא פועלות בנושא ומסכנות את עצמן". רו"ח גינוסר העריך כי עליית המדרגה באכיפה של מתן שוחד לעובדי ציבור בכירים בחו"ל תיצור הרתעה ובעקבותיה מודעות גבוהה יותר להתגוננות כנגד סיכוני שוחד וצפה כי "נראה גם יותר כתבי אישום כנגד חברות ישראליות בנושא שוחד של עובדים זרים בשנים הקרובות".

"בכדי למנוע שוחד וסיכונים אסטרטגיים אחרים לארגון חובה לשלב לצד מינוי מנהל סיכונים מהלך של גיבוש וטיפוח של תרבות ארגונית טובה. מהלך זה דורש ממשל תאגידי איתן", הדגיש רו"ח גינוסר. "לצד זאת, זרימת מידע שוטפת ומלאה מההנהלה לדרגים הנמוכים ומהדרגים הנמוכים להנהלה, גם היא קריטית לניהול סיכונים אפקטיבי בכלל ולמניעת מעילות בפרט".

רו"ח גינוסר המחיש את דבריו בדוגמאות: "בתרבות עסקית לקויה, גם אם יש הנחיות פורמליות לא לשחד, הדרגים הנמוכים שרוצים למשל לסגור עסקאות באפריקה, ישחדו. במובן זה, תרבות ארגונית שדורשת הישגים בכל מחיר משליכה מייד על הסיכון בנושאים כמו שוחד. אפשר להפיק ספר נהלים עב כרס אבל אם התרבות היא בעייתית, בארגון יפעלו שלא לפי הנהלים אלא לפי התרבות הארגונית. בהיבט של הצורך בזרימת מידע דו-כיוונית בין הדרגים הגבוהים והנמוכים, יש להבין שזרימה עדכנית של מידע להנהלה יכול לסייע במניעת מעילה של עובד".

רו"ח גינוסר סיכם: "הארגון האמריקני COSO דייק כאשר קבע לפני כחצי שנה שארגונים צריכים להשתמש בהצהרת הייעוד, הערכים והתרבות שלהם כנקודת המוצא לאסטרטגיה הארגונית בנוגע לניהול סיכונים. ההנחיות של ארגון ה-COSO צריכות לעניין גם מנהלי סיכונים וגם מנהלים ודירקטורים אחרים בחברות, מכיוון שהאחריות לניהול סיכונים נמצא לפתחם. המשמעות המעשית ברורה: במידה ומנהל הסיכונים נתקל בתרבות ארגונית בעייתית, אשר עלולה להכשיל יישום ניהול סיכונים אפקטיבי, עליו לשים מראה מול עיני ההנהלה ולהגיד לה שרק שינוי של התרבות הארגונית יאפשר לו לבצע בהצלחה את תפקידו".