שרגא ברוש לשי באב"ד: "אם אתם רוצים להוזיל את מחירי המזון בישראל, תיישמו מע"מ דיפרנציאלי על מזון" - נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, פנה למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד ואמר לו כי אם המדינה רוצה להוריד את מחירי המזון בישראל, יש ליישם מע"מ דיפרנציאלי על מזון. "הדרך להוריד את המחירים בישראל היא קודם כל מע"מ. ברוב ארצות ה- OECD המע"מ על מזון הוא 0 אחוז. אחרת, עם כל המיסים שהתעשייה בישראל צריכה לשלם למדינה, אין דרך להוריד את המחיר".

כלים
אימוץ של תזונה ים תיכונית- יותר פירות וירקות ודגים ופחות בשר. צילום: אילוסטרציה
אימוץ של תזונה ים תיכונית- יותר פירות וירקות ודגים ופחות בשר. צילום: אילוסטרציה

ברוש אמר את הדברים לבאב"ד בועידת התעשייה 2017 של התאחדות התעשיינים, שנערכה היום (ה') בתל אביב, במסגרת פאנל על תעשיית המזון בישראל, בשם "על שלוש רפורמות ותעשיית מזון אחת".

ברוש הוסיף ואמר לבאב"ד כי "כמובן שאם אומרים שהמחיר מקדש את הכל, אז אפשר גם לייבא את כל המזון בישראל. כל היצרנים הכי גדולים, יודעים גם לייבא הכי טוב, אבל אז לא תישאר פה תעשייה ולא יישארו פה מקומות עבודה".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד אמר בתגובה כי "שרגא צודק. יוקר המחייה הוא לא תולדה של התעשייה בישראל. מחקרים מראים שישראל יקרה ב- 30 אחוז בתחום מוצרי המזון ושרגא צודק שחלק ניכר מעלות המוצרים הם אנחנו המדינה, בתצורת מיסים ובירוקרטיה. אין ספק שצריך לטפל בכך, מתוך תפיסה שהמטרות של משרד האוצר והתעשייה הן מטרות משותפות". באב"ד הוסיף ואמר כי "אנחנו יודעים שאנחנו לא מטפלים מספיק במפעלים בארץ ובגלל זה גם התעשייה בישראל מצטמצמת ולכן צריך להתחיל לפעול לשינוי מגמה ואני שמח ששרגא דחף לכך שהממשלה תקים ועדה שתבחן כיצד ניתן לעודד את התעשייה בישראל".

מנכ"לית יצרנית הוופלים "מנעמים", התעשיינית ליאורה בירנהק, התייחסה בפאנל לפעילות ועדת האסדרה של משרד הבריאות ואמרה כי "מסקנות הועדה היו על הגב של התעשיינים. "משרד הבריאות והשר יעקב ליצמן מוביל פעולות שהופכות אותו לפופולארי בציבור, אבל מי שמשלם את המחיר הם אנחנו התעשיינים. לדוגמה הסימון האדום יופיע על השקיות שלנו למרות שכבר בשנת 99' הוצאנו את השומן טראנס מהמוצרים. אם רוצים שאנשים יאכלו בריא, צריך לשנות את זה על ידי חינוך- רופאים צריכים ללמד את המטופלים שלהם מה לאכול ולעודד אנשים לעשות ספורט, ולא להיטפל לתעשיית המזון". בירנהק הוסיפה ואמרה כי "צריך לזכור גם שכל שינוי רגולטורי שכופים עלינו כמו שינוי אריזות, עולה לנו עשרות אלפי שקלים, שהם נטל עצום על המפעלים הקטנים והבינוניים וכל הרגולציה הזו רק מובילה לסגירה של מפעלים כמו שלי. אם רוצים להוריד את מחירי המזון בישראל, צריך פה כמה שיותר מפעלים קטנים ובינוניים, ולא לעודד את הסגירה שלנו באמצעות רגולציית יתר".

ראש שירותי בריאות הציבור, של משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הוסיף ואמר כי "המטרה שלנו בועדת האסדרה היא לעודד יצרנים קטנים ובינוניים לייצר מוצרים יותר טבעיים ופחות מלאכותיים. המסר המרכזי שאנחנו רוצים להוביל הוא אימוץ של תזונה ים תיכונית- יותר פירות וירקות ודגים ופחות בשר".