גמלת אבל לעצמאים שיושבים שבעה - אושר בקריאה טרומית: ביטוח לאומי יעניק גמלת אבל לעצמאים בגין ימי השבעה. יוזמת החוק ח"כ שולי מועלם רפאלי "בעלי עסקים קטנים מפסידים לא רק מהוצאות הכרוכות באבל, אלא גם מאובדן הכנסה."

כלים
יוזמת החוק ח"כ שולי מועלם רפאלי
יוזמת החוק ח"כ שולי מועלם רפאלי

מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית את חוק גמלת אבל לעצמאים. על פי הצעת החוק בעל עסק עצמאי יהיה זכאי לגמלה עבור ימי אבל בהם ישב שבעה על אחד מבני משפחתו. נכון להיום מסגרת של הגנה כספית על עובד שנעדר מעבודתו קיימת עבור עצמאים בלבד – מה שאין כן לגבי עצמאים.

ימי השבעה יוצרים הפסדים כספיים לבעלי עסקים שסוגרים את העסק במהלך ימי האבל. בתקופה זו מאבדים לקוחות ובמקביל ישנן הוצאות כספיות רבות ובלתי מתוכננות.

יוזמת הצעת החוק יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי "עצמאים היושבים שבעה על אחד מקרוביהם שנפטרו מפסידים כספים רבים. בנוסף להוצאות הרבות סביב הקבורה והשבעה, נפגעות גם הכנסות בימים אלה. ימי האבל הם צורך נפשי ונוהג הקיים בכל הדתות המאפשר לאבלים להתאבל ולהמשיך את חייהם בהתמודדות עם האובדן. זהו מהלך חשוב שנועד לאפשר לעצמאים את התהליך האישי והמשפחתי תוך הגנה עליהם ותמיכה בהם במימד העסקי כלכלי."

"אני מודה לשר הרווחה חיים כץ על תמיכתו בחוק מתוך הראיה החברתית הכוללת שהוא מוביל ולשר האוצר משה כחלון על מהלך כולל ביחס לעצמאים וזכויותיהם."

עו״ד רועי כהן נשיא לשכת העצמאים והעסקים בישראל "מברך על צעד נוסף וחשוב בדרך למתן רשת בטחון סוציאלית לציבור העצמאים בישראל שמשלמים דמי ביטוח לאומי ולא זוכים לאותן זכויות כמו ציבור השכירים. רגעי אבל על קרובים מדרגה ראשונה הם שעתה של החברה הישראלית להפגין סולידאריות ותמיכה, גם כלכלית, בציבור העצמאים על מנת שדאגת הפרנסה לא תהווה עול נוסף על כתפיהם בעת שהם יושבים שבעה. אישור הצעת החוק יביא להפסקת המצב הבלתי נתפס בו עצמאים נאלצים לעבוד במהלך ימי השבעה על יקיריהם כדי לדאוג לפרנסתם."

"רשת הביטחון שהמדינה תעניק באמצעות תקציב שמשרד האוצר יקצה היא מילוי חובתה של המדינה כלפי אזרחיה ואני מברך את ח״כ מועלם שיזמה יחד עם להב את החוק ואת שרי האוצר והרווחה שתמכו בו."