אתר חדשני לזכויות משפטיות של בעלי חיים - מדריך בעלי כלבים מה לעשות כשהכלב נחשד בנשיכה – במישור הפלילי ובמישור האזרחי. עו"ד סיון זבולון-נוה, עורכת דין חלוצה בתחום זכויות משפטיות של בעלי-חיים ובעליהם בישראל (במישור הפרטי) - השיקה לאחרונה אתר אינטרנט חדשני בשם דוג-בייטס (נשיכות כלבים בלע"ז) – המאגד בתוכו מספר רב של מדריכים כיצד לנהוג במקרה של תלונות על תקיפות כלבים.

כלים
עו"ד סיון זבולון-נוה, עורכת דין חלוצה בתחום זכויות משפטיות של בעלי-חיים ובעליהם בישראל
עו"ד סיון זבולון-נוה, עורכת דין חלוצה בתחום זכויות משפטיות של בעלי-חיים ובעליהם בישראל

לדברי עו"ד זבולון-נוה - בישראל נכלאים אלפי כלבים בשנה בהסגר בן עשרה ימים – וחלקם סובלים כתוצאה מכך מנזקים נפשיים קשים, ממחלות ואף ממוות. "כל תלונה נגד הכלב יכולה לשלוח אותו להסגר, ולא נערכת אף בדיקה אם התלונה אמיתית, והאם לא מסתתר מאחוריה רצון לנקום בבעל הכלב - כפי שהוכח במספר רב של הליכים משפטיים שניהלתי בעבר" אומרת עו"ד זבולון-נוה.

"מעבר לכך, החוק הפלילי מחמיר מאוד כלפי בעליהם של כלבים" טוענת עו"ד זבולון-נוה. לדבריה, די בתחושה של איום מצד עובר אורח וזאת מבלי שהכלב תקף באופן ממשי או גרם נזק בפועל – ואז עלול בעל הכלב לעמוד מול אישום פלילי על 'אי נקיטת זהירות בבעל חיים' (שדינה מאסר עד 3 שנים). –כתוצאה מהליך זה עלול לסבול בעל הכלב הנאשם מרישום פלילי שיכתים אותו ויפגע בו לאורך חייו.

"כידוע, מקצועות שלמים, וכן תפקידים רבים בשירות המדינה -חסומים בפני מועמדים עם רישום פלילי – וביניהם כבאים, שוטרים, רופאים, עורכי דין, שמאים, רואי חשבון ועוד – כך שהנזק מהבשלת הליך פלילי להרשעה - במקרה של נשיכת כלב - הוא עצום" טוענת עו"ד זבולון נוה. לדבריה, גם כאן, התערבות משפטית מהירה עשויה למחוק את כתב האישום, וכן למנוע רישום פלילי הרסני לבעל הכלב.

אך ההליך הפלילי איננו סוף פסוק בדרך החתחתים הצפויה לבעל כלב שכלבו הואשם בתקיפה. בעלי הכלב עלולים למצוא את עצמם בהמשך הדרך ניצבים גם מול תביעה אזרחית בנוגע לפיצויים שעלולים להגיע לסכומים לא מבוטלים– וגם כאן – לעצם ההרשעה הפלילית ואף לחתימה על הסדר טיעון מול משטרת ישראל בו מודה החשוד באשמה יש משמעות כבדת משקל – אשר מייתרת את הדיון בנוגע לקיומו של האירוע ו/או אחריות בעלי הכלב. לדברי עו"ד זבולון-נוה, בית המשפט רואה בהרשעת בעל הכלב בהליך הפלילי או בהסדר שנחתם מול המשטרה ע"י בעלי הכלב - הוכחה חותכת לאשמתו – ופונה ישר לדיון על הפיצויים בשל הנזקים.

"על-כן מניעת ההרשעה בהליך הפלילי משמעותה, לעיתים קרובות – גם הפחתה ניכרת בפיצויים הנפסקים נגד בעל הכלב בהליך האזרחי" טוענת עו"ד זבולון-נוה.

באתר החדשני אותו השיקה בימים אלה יכולים בעלי כלבים למצוא מידע רב כגון:

מה עושים אם הוגשה נגד הכלב תלונה על נשיכה?

איך על בעל הכלב לנהוג בחקירה משטרתית?

איך ניתן למנוע את העברת הכלב להסגר עירוני?

כמו כן, ניתן להזמין דרך האתר מדריך חינמי לדוא"ל האישי ששמו: 'איך להימנע מתביעות בגין נשיכות?'

לאחרונה עלה לכותרות התיקון לפקודה המנדטורית להסגר כלבים הנחשדים בנשיכה, לאחר שחברת כנסת ובעלה של חברת כנסת אחרת שביקרו במשכנו של ראש-הממשלה בנימין נתניהו ננשכו ע"י כלבת המשפחה, קאיה. "התקשורת עסקה רבות ב'חוק ביבי' – אותו תיקון עתידי שימנע הסגרת כלבים באופן אוטומטי להסגר העירוני בכל מקרה של חשד לנשיכה" אומרת עו"ד זבולון-נוה. אך לדבריה, רבים בציבור טועים לחשוב ש'חוק ביבי' כבר עבר - ושסכנת ההסגרה חלפה – ולא היא. "מדובר בטעות מצערת. התיקון לפקודה עדיין לא עבר – ולא ברור מתי יעבור, ועל כן עשרות כלבים ממשיכים להישלח להסגר בחודש על לא עוול בכפם" טוענת עו"ד זבולון-נוה.

האתר החדש בא לסייע לאותם בעלי כלבים - שניצבים מול תלונות והאשמות על נשיכות כלביהם – ונועד לאפשר להם לטפל במהירות וביעילות בתלונות – ולמנוע מכלביהם ומעצמם נזקים קשים.

http://www.dogbites.co.il/guide