כבכל שנה, כנס 'לימוד ערבה' (התשיעי) בשיתוף 'שותפות ערבה-אוסטרליה' ומועצה אזורית ערבה תיכונה יארח גם השנה את טובי המרצים בארץ ויקיים שיח יהודי-ישראלי ער על הזהות שלנו ואיך ייראה העתיד שלנו יחד. התחדשות בערבה על רקע נוף הערבה הבראשיתי, בלב ליבו של המדבר, נאספים זו השנה התשיעית מאות אנשים לחוויית לימוד מדברית המתמודדת עם סוגיות היסוד של הזהות היהודית, הציונית והישראלית.

ישראל, ערבה. צילום: אילוסטרציה
ישראל, ערבה. צילום: אילוסטרציה

סוגיות אקטואליות בוערות יעלו בכנס ויאפשרו דיון רלוונטי לחיינו, תוך גישה לארון הספרים היהודי. במהלך יומיים, 24-23 בפברואר 2017, מזומנת לבאי הכנס חוויית לימוד מרתקת הכוללת לימוד בחברותא, סדנאות, הרצאות, סרטים, פאנלים, מופעים וסיורי מדבר מודרכים.

הרב בני לאו, פרופ' משה נגבי, ישי שריד, עודד גרנות, רות קלדרון, מלכה פיוטרקובסקי, הרב איריס יניב, ד"ר שמעון אזולאי, הרב אלקנה שרלו, ד"ר אדיר פרידור, ד"ר אורית קמיר וצור שיזף הם רק חלק מהמשתתפים כאשר בערב קובי אוז יופיע בפני הקהל.

כנס 'לימוד ערבה' יתקיים בתאריכים 24-23 בפברואר 2017, כ"ז-כ"ח בשבט התשע"ז, ביישוב ספיר שבערבה התיכונה

דוברים ומרצים מן השורה הראשונה מגיעים לכנס בהתנדבות מלאה, בהתאם לעקרונות ארגון 'לימוד' העולמי. ההרצאות יהיו בתחומים מגוונים הנוגעים לתרבות יהודית, חברה ישראלית ואקטואליה. בנוסף, בערב יתארח קובי אוז בהופעה 'התחנה הישנה', שלוקח את הקהל למסע נוסטלגי מרגש ומלא הומור עם להיטים מכל התקופות השזורים היטב בחיים הישראליים ולמחרת תתקיים סדנת בישולי ערבה לקראת שבת ובמקביל משבצת לימוד קידס תפנה אל ילדים מכל הגילאים.

בין ההרצאות הצפויות בכנס: איריס יניב תשוחח על השאלה "במה מאמינים יהודים חילוניים?" שמעסיקה את ישראל 2017 המסורתית שמתחבטת לגבי יחסה ליהדות. על רקע תמורות בחברה הבדואית, תשוחח אלהאם אל כמלאת על מעמד האישה הבדואית ועל פועלה להעצמת נשים בדואיות באמצעות ידע. הסופר ישי שריד יעלה את נושא בית המקדש השלישי וישוחח על מיתוס המקדש – על קסמו וסכנותיו – עקב ספרו הבדיוני. ואיך נראתה מיניות להט"בית בספרד המוסלמית, היא אנדלוסיה? ערן גבע-כהן יעמוד על התרבות המינית באנדלוסיה כפי שמשתקף בשיריהם ההומו-ארוטיים של אבן גבירול, שמואל הנגיד ומשה אבן עזרא וישווה אותה לתרבות הלהט"בית המודרנית בישראל.

כנס לימוד ערבה מתקיים זו השנה התשיעית ביישוב ספיר שבערבה. הכנס הינו חווית לימוד המאפשרת התעמקות בארון הספרים היהודי לאו דווקא בהיבט הדתי, אלא בתור כלי לשיח פלורליסטי. פרט להרצאות, לבאי הכנס צפויה גם השתתפות בסדנאות, סרטים ולימוד חוויתי ב'חברותא' – אותה מסורת ביהדות המבוססת על ניסיון בן אלפי שנות לימוד בבתי מדרש. כנס 'לימוד בערבה' נועד לאפשר שיח משותף של אנשים ממגזרים שונים מכל הארץ, ומפגש עם טובי הדוברים במהלך יומיים באווירה מיוחדת בתוך נוף מדברי קסום.

'שותפות ערבה – אוסטרליה' פועלת במסגרת מיזם 'שותפות ביחד' של הסוכנות היהודית המחבר בין מאות קהילות יהודיות ברחבי העולם לבין עשרות קהילות בישראל. במהלך 20 שנות השותפות, תמכה הקהילה היהודית של אוסטרליה במגוון פרויקטים קהילתיים בערבה התיכונה בהיקף של עשרות מיליוני ש״ח והייתה שותפה מרכזית לפיתוח הכלכלי, התיירותי, החינוכי והאמנותי באזור. 'לימוד ערבה' – מיסודו של ארגון 'לימוד' העולמי, מקיים פעילות בכ-70 קהילות ברחבי העולם ומבטא מגוון רחב של השקפות בנושאי תרבות וזהות יהודית וישראלית, חברה ומסורת מתחדשת.

מידע נוסף באתר: http://www.jewishagency.org/he/limmud-arava