אושר לקריאה ראשונה: הבטחת הכנסה לכל שוהה במקלט לנשים מוכות מעל חצי חודש. הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת) אישרה היום (ב׳), פה אחד, לקריאה ראשונה, את הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון - זכאות לגמלה בתקופת שהייה במקלט לנשים מוכות) של ח"כ זהבה גלאון ואת הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון - זכאות אישה השוהה במקלט לנשים מוכות), של חה"כ עליזה לביא, אורלי לוי-אבקסיס, דב חנין, מיקי לוי וקארין אלהרר.

כלים
תמונה: אילוסטרציה
תמונה: אילוסטרציה

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: " ...נשים ששוהות במקלט לנשים מוכות נאלצות לעזוב את מקום מגוריהן ואת מקום עבודתן, ואינן יכולות לפרנס את עצמן ואת ילדיהן בשל אופי השהות במקלט. במהלך השהות במקלט עליהן לכלכל את ילדיהן (תשלום עבור שירותי בריאות, תשלומים לבית הספר וכו'). בד בבד, ממשיכים החובות השוטפים להצטבר, והמצוקה הכלכלית גורמת להן פעמים רבות לשוב אל בן הזוג האלים. ... תנאי זה שנקבע כתוצאה מהסתייגות של משרד האוצר, מסכל בפועל את זכאותן של מרבית הנשים השוהות במקלט לנשים מוכות לגמלת הבטחת הכנסה. זאת, משום שברוב המקרים הן לא היו זכאיות לגמלת הבטחת הכנסה טרם כניסתן למקלט לנשים מוכות, אם משום שעבדו, אם משום שלא עמדו במבחני הכנסה אחרים לפי החוק, ואם משום שהמצוקה והאלימות בה שהו לא אפשרה להן להתפנות למימוש זכויותיהן".

על פי הצעות החוק, אשר מוזגו על ידי הוועדה להצעת חוק אחת, יבוטלו התנאים לפיהם אישה השוהה במקלט לנשים מוכות תהיה זכאית לגמלה מכוח חוק הבטחת הכנסה, רק במידה שהייתה זכאית לה בחודש שקדם לכניסתה למקלט ואם היא שוהה במקלט תקופה שעולה על 30 יום.

במסגרת ההצעה נקבע כי כל אישה אשר תשהה במקלט לנשים מוכות מעל למחציתו של חודש קלנדרי, תהיה זכאית לגמלה מכוח חוק הבטחת הכנסה לאותו החודש, זאת ללא קשר לזכאותה לגמלה בתקופה שקדמה לכניסתה למקלט.

ח"כ גלאון ציינה כי "יש בעיות פרוצדורליות בחלוקת הכסף לנשים במקלטים. בהצעה הקודמת הוטל על המקלטים עצמם לגבות מהנשים 25% מהגמלה, בכדי לממן את שהייתן. מנהלות המקלטים אומרות שהן לא מצליחות וזה יוצר קונפליקט לא בריא ולא נכון בין המקלטים לנשים. רצינו לברך ויצאנו מקללות, לא רוצות לגרום לקריסה כלכלית של המקלט".

הוועדה הגיעה להסכמות עם נציגות משרד הרווחה והביטוח הלאומי, כי אופן העברת התשלום והגבייה מהנשים לא יוסדר בתקנות, אלא ייקבע נוהל, במקביל להליך חקיקת החוק, אשר יוצג לוועדה ויסדיר כי הביטוח הלאומי יעביר ישירות למקלטים את חלקם ואת גמלתה של האישה ישירות אליה, על מנת לפתור את הסוגיה.

אייל מידן, נציג אגף התקציבים באוצר, הודיע כי הם מתנגדים לשימוש במנגנון הבטחת ההכנסה, ומעדיפים לשנות את התעריף המשולם למקלט עבור כל אישה אשר שוהה בו באופן ישיר. ההתנגדות עוררה כעס רב בוועדה, אך מידן עמד על התנגדותו ואמר כי יבקשו להחזיר את הנושא לדיון בוועדת שרים לחקיקה.

ח"כ לביא: "השינוי יאפשר לנשים שעברו מסכת ייסורים להשתקם ולפתח עצמאות כלכלית. אחריותה הבסיסית של מדינה לסייע לנשים מוכות ביציאה מן המשבר ולא להערים קשיים. מקומם שכל גורמי המקצוע, הרווחה והביטוח הלאומי מציגים חזית אחת בעוד האוצר מתנגד אוטומטית ולא רואה את הפנים מאחורי המספרים".

ח"כ גלאון הדגישה כי חוק מקודם בתיאום עם משרד הרווחה ויו"ר הקואליציה, ואמרה: "האוצר הציג לי את הצעתו אתמול וגלגלתי אותם מכל המדרגות. אני מתכוונת לבוא בדברים עם שר האוצר ולהעמיד אותו על ההתנהלות שלכם, בה אתם מתנגדים למרות הסכמות משרדי הממשלה. מי שמכיר את המקלטים ורואה את הנשים והילדים שמגיעים לשם, מבין מדוע הנשים האלה זקוקות לגמלה. הן נעקרות מהחיים שלהן, צריכים להיערך מחדש למציאות, הנשים סוחבות חובות שבעליהן השאירו, ולא יכולות ללכת לעבודה מחשש לחייהן".

הוועדה, כאמור, אישרה את הצעת החוק, פה אחד, לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.