ועדת הכלכלה החלה להכין לקריאה ראשונה הצעה לסגור פרצות בחוק לפיצוי בביטול טיסה; אל על: מאז שהחוק נכנס לתוקף הוצאנו מעל 8 מיליון דולר על פיצוי וסיוע לטסים. ח"כ פרי: אנחנו מבינים את החיוניות של חברות התעופה הישראליות אך גם דואגים לצרכן ונמצא את האיזון הנכון; חברות התעופה: ההצעה לאפשר לתבוע פיצוי לפי הדין האירופי תייתר את חוק טיבי; משרד התחבורה: כבר היום נוסעים היוצאים מאירופה יכולים לתבוע פיצוי לפי הדין האירופי

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

ועדת הכלכלה של הכנסת, החלה היום להכין לקריאה ראשונה את ההצעה של חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסאמה סעדי לתקן את חוק שירותי תעופה, העוסק במתן פיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה.

ח"כ יעקב פרי, שמילא את מקומו של היו"ר, הזכיר כי ההצעה נועדה לתקן את החוק שיזם ח"כ טיבי ואושר לפני כ-5 שנים, או עוכבה. ח"כ טיבי הוסיף כי מדובר באחד החוקים הצרכניים ביותר, שאף הביא לירידה משמעותית במספר הטיסות שעוכבו או בוטלו. עם זאת, חברות התעופה מנצלות פרצות בחוק ומכרטסות רק 24 שעות לפני הטיסה ופוגעות ביכולת של הצרכנים לתבוע פיצוי. לכן הציעו חברי הכנסת טיבי וסעדי לתקן את החוק.

סמנכ"לית השירות של אל על, יהודית גריסרו, אמרה כי החוק מוטמע היטב בחברה והיא מממשת אותו ככתבו וכלשונו. לדבריה, מאז נכנס החוק לתוקף, באוגוסט 2012, שילמה חברת אל על פיצויים וסיוע לנוסעים בסכום העולה על 8 מיליון דולר. היא הוסיפה כי אל על מתנגדת לתיקון החוק ואמרה כי הוא לא יאפשר לחברה להתחרות מול ענקיות התעופה בתנאים שווים. "אי אפשר להשוות בין חברות תעופה ישראליות, שלא מסוגלות להצטרף לבריתות תעופה, לבין החברות האירופאיות שמסוגלות להציע לטסים הרבה יותר פתרונות", אמרה. סמנכ"ל השיווק של ישראייר, גיל סתיו, העריך כי החברה שילמה קרוב ל-3 מיליון שקל לנוסעים כפיצוי וסיוע. הוא הוסיף כי לא ניתן לכרטס תוך 24 שעות, שכן לעיתים הלקוח משלם לסוכן וחברת התעופה עדיין לא קיבלה את הכסף. ח"כ פרי אמר כי הוועדה מבינה את החיוניות של חברות התעופה הישראליות, הן בעתות שלום ובמיוחד בחירום, אך לעומת זאת רואה לנגד עיני גם את טובת הצרכן ותעשה הכל למצוא את האיזון הנכון בין השניים.

נציגי חברות התעופה אף התנגדו להצעה לאפשר לנוסעים היוצאים מחו"ל לבחור האם לתבוע פיצוי בהתאם לדין הישראלי או לדין האירופי. גריסרו אמרה כי הדבר ייתר את החוק הישראלי. סמנכ"ל ארקיע, עו"ד אהוד שבתאי, אמר כי לפי הדין האירופי עיכוב של 3 שעות כמוהו כביטול טיסה, בעוד שלפי החוק בישראל מדובר בעיכוב של 8 שעות והדבר יפגע בחברות הישראליות. עו"ד רון חלפון ממשרד התחבורה אמר מנגד כי כבר כיום החוק מאפשר לנוסעים היוצאים מחו"ל לבחור לפי איזה דין לתבוע את הפיצוי. לדבריו, "שום אמירה בדין הישראלי לא יכולה לשלול את חולת הדין האירופי של נוסע מאירופה לישראל, והוא לא צריך לשאול אף אחד לפי איזה דין לתבוע פיצוי". חלפון הוסיף כי עמדת משרד התחבורה היא שהכרטוס יכול להתבצע תוך 72 שעות, ולא תוך 24 שעות כפי שהציעו חברי הכנסת טיבי וסעדי.

נציגת הרשות להגנת הצרכן, עו"ד אגם דניאל, התייחסה לחברות הלואו קוסט הפועלות בישראל ואמרה כי יש בעיה לאכוף עליהן את החוק. עם זאת, נציג רשות התעופה האזרחית, ישי דון יחיא, הבהיר כי הרשות דורשת מכל חברה זרה למנות נציג בישראל גם לצורך אכיפה ותביעות. לדבריו, "חוק טיבי נאכף על ידנו במלואו וחברות הלואו קוסט עומדות בו". בעקבות זאת ביקש ח"כ פרי מרת"א את הרשימה המלאה של החברות הזרות עם פירוט מלא למי מהן יש נציג בישראל, ואף דרש מהרשות להגנת הצרכן התייחסות באשר לאכיפה על החברות הזרות.

ח"כ פרי סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה לא תצביע היום על ההצעה. הוא דרש לקבל את כל הנתונים הן מחברות התעופה, באשר לפיצוי ששילמו, והן מרת"א ומהרשות להגנת הצרכן באשר לאכיפת החוק על החברות הזרות, כדי שחברי הוועדה יוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה.