תוצאות מדד השלום החודשי של אוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה: הציבור מרוצה מהמצב הביטחוני והכלכלי; תמיכה בחנינה לאזריה; הרמטכ"ל זוכה לאמון רב יותר מהמפכ"ל ושרי הממשלה. מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב המפורסם היום (ג') מוצא, כי שנתיים לאחר הבחירות, הציבור בישראל בסך הכל מרוצה מתפקוד הממשלה בתחומי הביטחון, הכלכלה והרפואה

כלים
תמונה: אילוסטרציה
תמונה: אילוסטרציה
אך אינו מרוצה בתחום יחסי החוץ, החינוך והדאגה לחלשים בחברה. עוד נמצא, כי רוב הציבור תומך בחנינה לאלאור אזריה וסבור שנתניהו פעל נכון כשלא נענה לעסקה שהוצעה לו לפי הפרסומים במסגרת השיחות המדיניות שקיים.

להלן עיקרי הנתונים:

שנתיים לבחירות- במלאות שנתיים לבחירות, רוב הישראלים סבורים שמצבה של ישראל בתחומי הביטחון (62%), הכלכלה (58%) והרפואה (63.5%) טוב. עם זאת, בתחום יחסי החוץ (55%), החינוך (62.5%) והאחריות החברתית והדאגה לחלש (72%), רוב הישראלים סבורים שהמצב של ישראל אינו טוב.

האמון בנושאי המשרות הבכירים בישראל- 53% מהציבור סבורים כי ראש הממשלה נתניהו אינו מבצע את תפקידו טוב (לעומת 33% שסבורים הפוך); הציבור חצוי לגבי תפקודו של שר הביטחון ליברמן (45% סבורים שטוב ו-44%שאינו טוב); רוב בציבור (41% לעומת 30%) סבורים שהשר לביטחון פנים גלעד ארדן אינו מבצע את תפקידו טוב. בנוגע לממלאי תפקידים נוספים, 56% מהציבור (64% בקרב היהודים) סבורים שהרמטכ"ל מבצע את תפקידו בצורה טובה והדעות לגבי תפקודו של המפכ"ל חצויות באופן שוויוני (40% חושבים שהוא מבצע את תפקידו טוב ו-40% סבורים הפוך).

העם עם אלאור? ממצאי המדד מצביעים כי רק 22.5% מהישראלים סבורים שגזר הדין שניתן לאלאור אזריה מתאים לחומרת המעשה בעוד ש-23.5% סבורים שהוא קל מדי ו-28% סבורים שהוא כבד מדי. 15% סבורים שלא היה צריך לקיים את המשפט מלכתחילה. בקרב הציבור הערבי שני שליש סבורים שגזר הדין קל מדי. בחלוקה לגושים הפוליטיים: 48% בימין סבורים שגזר הדין כבד מדי, 54% בשמאל סבורים שגזר הדין קל מדי ו- 42% ממצביעי המרכז סבורים שגזר הדין הולם את המעשה. בנוסף, 58% מהציבור סבורים שיש לתת לאזריה חנינה (בקרב היהודים בלבד- 68% סבורים כך ובקרב מצביעי הימין 85% תומכים בחנינה).

שיחות השלום הסודיות של נתניהו- 57% מהציבור היהודי (ורק רבע מהציבור הערבי), סבורים כי נתניהו פעל נכון כשלא נענה להצעת שר החוץ האמריקאי קרי, כי במסגרת הסכם מדינות ערב יכירו בישראל כמדינה יהודית, ובתמורה יחודש המשא ומתן המדיני שבו תידון סוגית המדינה הפלסטינית בגבולות 67, תוך חילופי שטחים.

פגישת טראמפ-נתניהו- 62% מהציבור בישראל סבורים כי הפגישה היתה מוצלחת מבחינת ישראל. רוב הציבור (77%) סבורים כי נושא הסכסוך הישראלי פלסטיני אינו מרכזי בסדר היום של הנשיא טראמפ, ו-65% סבורים שגם אם טראמפ יחליט להתמקד בנושא פתרון הסכסוך, הוא לא ינסה לכפות פתרון בניגוד לעמדת ממשלת ישראל.

למדד המלא: .http://www.peaceindex.org/indexMonth.aspx?num=318

הסקר נערך על ידי פרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ופרופ' אפרים יער מאוניברסיטת תל-אביב באמצעות מכון המחקר "מדגם" בתאריכים 26-27 בפברואר 2017, בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית.