הישג לאכיפה בחוף אשקלון: צימרים ובריכה שהוקמו ללא היתר על אדמות מדינה פונו בעקבות פעולות האכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל תושב חלץ שהקים על אדמות מדינה בסמוך לביתו שני מבני מגורים ובריכת שחייה בבנייה בלתי חוקית ללא היתר, נאלץ להרוס אותם ולהשיב את הקרקע לקדמותה בעקבות פעילות אכיפה של מפקחי החטיבה לשמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.

כלים
צילום אילוסטרציה: רשות מקרקעי ישראל
צילום אילוסטרציה: רשות מקרקעי ישראל

מדובר בעבירות שימוש חורג ובנייה בלתי חוקית על אדמת המדינה בנייה בלתי חוקית של שני מבני צימרים בגודל של כ-100 מ"ר כל אחד, שחולקו למספר יחידות דיור, ובריכת שחייה שהוקמה בסמוך להם כשימוש חורג באדמות המדינה במושב חלץ שבחוף אשקלון, נהרסו ע"י תושב המושב, שהקים בנחלתו, בשטח המוגדר, שני מבנים להשכרה בניגוד לחוק וללא היתר.  מתחם נופש ללא רישיון. צילום: אילוסטרציה

malon3 8591c

הבנייה הבלתי חוקית והשימוש החורג באדמת המדינה, אותרו על ידי מפקחי רשות מקרקעי ישראל במסגרת הפעילות השוטפת שמקיימת החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל לאיתור עבירות מקרקעין על אדמות המדינה.

מפקחי רשות מקרקעי ישראל הגישו לתושב חלץ התראה והזהירו אותו כי מדובר בעבירה של בנייה בלתי חוקית וכן בשימוש חורג באדמת המדינה המיועדת למגורים בלבד ולא להשכרת צימרים או יחידות מגורים, וכי עליו להרוס את המבנים והבריכה הבלתי חוקיים ולהשיב את הקרקע לקדמותה, ואם לא יפנה את הקרקע בעצמו יוגשו נגדו תביעות כספיות בהן יידרש להחזיר לקופת המדינה את עלויות הפינוי, הכוללות את עלויות הפעלת כוח האדם והציוד המכני הנדסי בעקבות עברתו.

בעקבות ההתראה שהוגשה לו ושיחה שקיימו איתו מפקחי רמ"י וכן מפקחי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הוא הבין את נחישותם של גורמי האכיפה והחליט לפנות את הקרקע בעצמו כדי להמנע מהמשך תביעות – כספיות ופליליות - בגין עברתו. הוא פינה את הציוד, הרס את המבנים והבריכה בעצמו והשיב את הקרקע לקדמותה.

יואב ששון, מנהל מרחב ירושלים בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, אומר: "מדובר באדמת מדינה. הנמצאת בשימוש בר רשות, עליה ניתן לבנות רק עם תוכניות מסודרות ומאושרות ובהסכמת רשות מקרקעי ישראל וכמובן רק במסגרת השימושים להם יועדה הקרקע. אותו אדם, במקום לפעול לפי הנהלים פעל בניגוד לחוק לטובתו האישית בלבד. קרקעות המדינה אינן הפקר, ומפקחי רשות מקרקעי ישראל פועלים כל השנה לאיתור ובהגנה על האדמות הציבוריות לטובת הציבור כולו.

חשוב לציין שמדיניות האכיפה המחמירה מוכיחה את עצמה בשטח באמצעות המספר הרב של פולשים שמעדיפים לפנות את הקרקע בעצמם, על מנת שלא להסתבך בתביעות, דבר אשר חוסך בזבוז משאבים מיותרים, גם לעבריין הקרקע וגם לקופה הציבורית".