בין הסמטאות הקטנות של שוק הפשפשים, גילתה מבקרת המסעדות של Thepulse, שרי כהן, מסעדה טורקית. האם אונזה תפצה על הגעגועים לטורקיה?

כלים
פתיחים בסגנון טורקי באונזה. צילום: שרי כהן
פתיחים בסגנון טורקי באונזה. צילום: שרי כהן

מדי שנה נהגתי לטוס לטורקיה המדהימה רק כדי לחוות את התענוגות שהיא מציעה, את הפינוקים האינסופיים שהיא מעניקה. זכרונות מתוקים מטורקיה, הביאו אותי למסעדת אונזה בלב שוק הפשפשים. היה זה תחילתו של שבוע שהחל באווירה רגועה למדי. לאחר סיבוב קליל בין סמטאות השוק שהיה מאוד רגוע גם הוא, הגענו לאונזה. כבר בכניסה היה ניתן לשים לב שמשהו טוב קורה במסעדה הזו, מן אווירה נכונה שעוטפת אותך ברגע שאתה נכנס למסעדה לעומת הבחוץ, שם השוק די שקט, בכל זאת יום ראשון של השבוע.

בפנים המסעדה ניתן להרגיש את ההבדל, צלילי מוזיקה טורקית מתנגנים בווליום בינוני, לא רועש מידי, כזה שגורם לך להתחבר לאווירה. מקום שוקק חיים, מפתיע לתחילתו של השבוע. עיצוב לא מתאמץ, אפלוליות נעימה, בר שמח למדיי שדואג להשאיר את האווירה בשיאה לאורך כל הערב. מרגיש שלעובדים במקום בהחלט כייף לעבוד כאן. שני חללים למסעדה, קומה עליונה ותחתונה, כאשר הקומה העליונה יכולה לשמש לאירועים מיוחדים, בה גם נמצא הדיג'יי שדואג למוזיקה הטורקית. בקומת הבר ישנה גם מרפסת מקורה שצפויה להיפתח לקראת ימי הקיץ הקרבים. 

קבוצת הבעלים מחזיקה גם במסעדות קיטשן מרקט ומשייה המוכרות בעיר. על התפריט העותמאני אחראים השפים אריק דרחני ומולי מגריסו, התפריט מבוסס על מנות קטנות לצד שתיית אלכוהול. אונזה יכולה להתאים למי שרוצה להגיע רק לאלכוהול ונשנוש קליל על הבר או גם לארוחה טורקית עשירה. המארחת קיבלה את פנינו בשמחה ומיד התחלנו עם נשנושים על הבר, מנות המזה, פתיחים בסגנון טורקי. באונזה אפשר לשכוח מפיתות, במקומן מגיע הסימיט, בייגל טורקי חם ונהדר שאופים במקום ונמצא בכל פינה באיסטנבול. בייגל שהזכיר לי ימים של ילדות, בהם אבי נהג לקנות מהמאפייה הטורקית ליד ביתנו.הבייגל מוגש עם טחינה, בצל וסומאק, הוא היה כה קריספי מבחוץ וכה רך מבפנים, שהיה צורך להזמין כבר בהתחלה עוד אחד.

עוד מנות פתיחה הגיעו בשמחה לשולחננו, פאבה לימה, קרם שעועית טורקי חריף על בסיס לימון ופלפל, ממש השדרוג לחומוס מקומי. סלט חצילים חם בחמאה ופיסטוקים ולצדו מיני עלי גפן נימוחים וחמצמצים במקצת. היתה זו התחלה יפה לפתיחת הארוחה. אם לומר את האמת, לא הגעתי במטרה לנשנש ולכן התיאבון שלי נפתח והחל לצעוק אוכל! תפריט אוכל אחד, מתומצת אך מגוון, לא צריך יותר מזה. תפריט המשלב פתיחים בסגנון טורקי, דגים ופירות ים, בשר וכן מנות מהטאבון לצד תפריט דליל של משקאות אלכוהוליים, אך מגוונים גם הם. מחירי מנות הפתיחה 18-44ש״ח ומחירי המנות העיקריות 32-116 ש״ח. מחירים סבירים ביחס לגודל ואיכות המנות.

בזמן ההתלבטויות בין המנות קיבלנו פינוק נחמד, איירן טורקי, משקה יוגורט קר, חמצמץ ומפליא. משקה נקי, מרענן ומרגיע, כאשר בלגימה הראשונה ישנה הרגשה של טעם חמצמץ, אך גורמת לרצות לטעום ממנו עוד.

image1.jpegאיירן, משקה יוגורט טורקי. צילום:שרי כהן

למנות המזה הצטרפו גם מנות גדולות יותר, היישר מהים "סיפוד חנינא", קרם אפונה, שרימפס, קלמארי, ברוקומיני, בצל וכוסברה. מנה נפלאה, ניכרת בטריות פירות הים והירקות העשויים בצורה מדויקת, והניחוח..מעולה. פירות הים הקריספים במקצת משתלבים נפלא בטעמים עם קרם האפונה הקליל. לצד פירות הים הזמנו גם סלט שומר הדרים מרענן, משולב עם חמוציות, צ׳ילי ופטרוזיליה. חתיכות של תפוז על גבול החמצמץ מתוק עם חתיכות שקדים. סלט מומלץ ומרענן המתאים כתוספת לכל מנה.

המשכנו עם מנות בשר טורקיות מהמומלצות במסעדה, דונר טבוק, פרגית במרינדת יוגורט, קרם חציל שחור, סלט עלי טעם, תפוח אדמה ובצל מדורה. מנת בשר משביעה, לא מפתיעה במיוחד אך טעימה. הבשר עשוי במידה הנכונה בשילוב של בצל בתיבול פיקנטי, לטעמי היה ניתן לוותר על מרינדת היוגורט שהשתלטה על טעמי הבשר. 

לגימה מקוקטייל מרענן וחמצמץ, בומבאי טוניק, ג'ין שהושרה בעשבי תיבול וירקות גינה, ליים וטוניק השתלבה מצוין עם מנת הבשר הנוספת שהגיעה היישר מהטאבון הלוהט והחזירה אותי לניחוחות המטבח הטורקי שבלב איסנטבול, לזכרונות ולטעמים מהימים הטובים בטורקיה, למסעדות הטורקיות בסמטאות הצפופות בטורקיה ואיך לא, לפינוקי הקלאבים הבלתי פוסקים שבאנטליה. מנת הפידה לחמא בעג׳ין, בשר קצוץ טרי עשוי היטב, בצל מקורמל, טחינה ,עגבניות, פטרוזיליה ובהרט יפואי. כל המרכיבים על לחם דקיק קריספי, בצורה של פיצה. פשוט וקולע. בדיוק המנה לה ציפיתי, כל ביס גרם לי להבין כמה התגעגעתי לטורקיה!

image4.jpegפידה לחמא בעג'ין (68 ש"ח).צילום:שרי כהן

סיום מתוק מתפריט הקינוחים כבר הגיע, הכנאפה של אונזה, קדאיף קריספי, גבינת ג׳יבני, פיסטוקים ומי ורדים. במילה אחת וואו! ביס אחד של מתיקות חמימה, גורם לך להבין שעשית בחירה נכונה כשהגעת לאונזה.

אז לאחר ביקורי באונזה, הגעגועים לטורקיה עדיין קיימים ואף גוברים, אבל בהחלט היתה חוויה טורקית שווה במיוחד.

כנאפה (38 ש"ח). צילום:שרי כהןכנאפה (38 ש"ח). צילום:שרי כהן

״אונזה״, רבי חנינא 3, יפו. 03-6486060. א'-ש'.לא כשר