מדיניות עקבית ונחושה של רשות מקרקעי ישראל מביאה לאכיפה ביצוע העבירות הפליליות בתחום פלישה לאדמות מדינה, בכל רחבי המדינה: פולשים תושבי המועצה האזורית לכיש שתפסו באופן בלתי חוקי שטח של כ-25 דונם אדמות מדינה וזרעו עליהן גידולים חקלאיים ללא היתר ובניגוד לחוק, אולצו לפנות את הקרקע בעקבות פעולות אכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל והסיירת הירוקה.

כלים
צילום אילוסטרציה: רשות מקרקעי ישראל
צילום אילוסטרציה: רשות מקרקעי ישראל

הפולשים הסירו בעצמם את הגידולים והשיבו את הקרקע לידי המפקחים שהשיבו אותה למאגר הקרקעות הציבורי מסיגי הגבול שהשתלטו על קרקע ציבורית, אולצו לפנות את קרקעות המדינה עליהן השתלטו שלא כדין בפלישה, לאחר שאותרו במהלך ביקורת של מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל והסיירת הירוקה במהלך פעילות שיגרתית לניטור עבירות מקרקעין על אדמות המדינה. הפולשים, תושבי המועצה האזורית לכיש, השתלטו על הקרקע הסמוכה למקום מגוריהם וזרעו אותה במטרה להשיג רווחים כספיים לכיסם הפרטי, כל זאת ללא היתר ובניגוד לחוק על חשבון הקרקע הציבורית.

המפקחים הגישו לפולשים התראה והבהירו להם כי אם לא יחזירו את הקרקע לקדמותה ולרשות למדינה תוגש נגדם תלונה פלילית למשטרה בגין עבירת הסגת גבול במקרקעי ציבור, עברה שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, ולאחר שיפונו הם אף ייתבעו בתביעה כספית, בה יידרשו להשיב לקופה הציבורית את עלויות השימוש בקרקע והוצאות הפינוי.

בעקבות פעולות האכיפה של מפקחי רמ"י, הבינו הפולשים, שטענו כי מדובר בטעות, כי המפקחים נחושים להחזיר את הקרקע לציבור והעדיפו לפנות את הקרקע בעצמם, על מנת להימנע מתשלום עלויות השימוש בקרקע ועלויות הפינוי, שמוטלות במקרה של פלישה לאדמת מדינה על הפולשים.

הפולשים פינו את הגידולים מהקרקעות הציבוריות אותן תפסו והחזירו את הקרקע לקדמותה ולידי המפקחים והמדינה. מפקחי רמ"י החזירו את הקרקע למאגר הקרקעות הציבורי ושילטו אותה בשלטים המתריעים מפני פלישות נוספות.

יואב ששון, מנהל מרחב ירושלים בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, אומר: "המדינה מאפשרת לשכור קרקעות חקלאיות ולעבדן בקלות ובמחירים שווים לכל נפש ברחבי הארץ. מוטב לחקלאים לפעול כחוק ובכך לוודא כי יבוליהם אינם מפונים מהקרקע. אין ספק כי אותם פולשים אשר פינו באופן עצמי את הקרקע, חסכו לעצמם ולקופה הציבורית בזבוז משאבים מיותרים".