רשות הטבע והגנים משיקה לקהל הרחב את המתחם המתחדש בגן לאומי בית גוברין עם אמפיתאטרון ייחודי ודמויות רומיות שמתעוררות לחיים. המתחם המתחדש, בשם "עיר בני החורין", ממוקם בחלקו הצפוני של הגן וכולל במרכזו אמפיתיאטרון מרשים וייחודי מסוגו באזור ומונומנטים ארכיאולוגיים נוספים; המתחם מושק לקהל הרחב עם שלל אמצעי המחשה מרהיבים ויצירתיים הממחישים את רוח העבר ומזמינים את הקהל למסע חוויתי בלתי נשכח וחווייתי בין גלדיאטורים קשוחים, רומאים נהנתניים וצלבנים.

כלים
צילום יח"צ
צילום יח"צ

בשבת הקרובה ה- 1.4 ייחנך המתחם בפעילות חוויתית לכל המשפחה שתחזיר אתכם בזמן אל העיר בתקופה הרומית דרך הצגת קרב גלדיאטורים, משחקים עתיקים וסיורים מודרכים

גן לאומי בית גוברין, שהוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית ונחשב לאחד מהגנים הלאומיים הפופולריים של רשות הטבע והגנים, זוכה למתיחת פנים חדשה ומשמעותית עם השקת מתחם מתחדש לקהל הרחב בחלקו הצפוני של הגן המכונה "עיר בני החורין". מתחם זה כולל במרכזו אמפיתאטרון מרשים ומרהיב, שתוכנן לארח כ-3,500 איש ונחשף כמעט בשלמותו – דבר שהופך אותו לממצא אדריכלי וארכיאולוגי יחיד מסוגו באזורנו והיחיד בישראל הפתוח לביקור. מוקדי עניין נוספים במתחם המתחדש הם כנסייה צלבנית, שבה אולם ושני אגפים משניים, שם ניתן להבחין במגוון מרצפות, עמודים וכותרות שנמצאו באזור ושימשו את הצלבנים לבניית הכנסייה. בנוסף לזאת באתר שרידי חומת מבצר ובית מרחץ, החושפים את רוח התקופות השונות באזור.

המתחם החדש, שהושק בטקס חגיגי במעמד השר להגנת הסביבה זאב אלקין ומנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, נפתח לקהל הרחב לאחר מספר רב של חודשי תכנון ועבודה מאומצת מצד רשות הטבע והגנים. במסגרת פרויקט זה, שילבה הרשות באתר מערך המחשה חדש, מעניין ויצירתי, המוסיף תוכן וחיים לאבנים ולמונומנטים הארכיאולוגיים המיוחדים שכלולים בו, באמצעותו המבקרים באתר יוכלו להציץ על חייהם של אנשי בית גוברין בתקופות שונות בהיסטוריה ולצאת למסע חווייתי מלהיב ובלתי נשכח לכל המשפחה – מהקטנים ועד הגדולים. בין אמצעי ההמחשה הייחודים שבאתר ניתן למנות דמויות של חיילים רומאים, סרגלי זמנים צבעוניים, מתקן-משחק ללימוד ספרות רומיות, ואיורי שחזור של מוקדי עניין שונים ברוח התקופה. לצד זה ישנם גם לוחות קומיקס המתארים בהומור את חיי הגלדיאטורים וממחישים את לבושם, כלי הלחימה שלהם ואת בעלי החיים שליוו את מופעי הראווה.

לצד זה מוצג באתר לא רק העבר ושרידיו אלא גם האופן הייחודי בו נחשפו הממצאים, באמצעות מייצג דמויות ארכיאולוגים העוסקים נמרצות במלאכת החפירה ושלטי הסבר מפורטים.

השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת השר זאב אלקין ציין: "האתר ההיסטורי של בית גוברין הוא מקום מרתק המקפל בתוכו מפגש של שנים רבות בין היסטוריה יהודית להיסטוריה כללית. לפני עשרים שנה כסטודנט להיסטוריה וכמדריך צעיר עברתי הכשרה להדרכה כאן ואני רואה עד כמה המקום הזה השתנה בצורה דרמטית בזכות הפיתוח וההשקעה בשנים האלה בכלל ובמאמץ של השנה האחרונה בפרט. אני מברך את אנשי רשות הטבע והגנים על העבודה החשובה ומקווה שבמאמצים משותפים נדע לחשוף את הפוטנציאל העצום שאתר זה יכול לספר לישראלים ותיירים רבים.״

לדברי שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, "מתחם 'עיר בני החורין' המתחדש בבית גוברין הנו אתר ארכיאולוגי חשוב ומעניין אשר הוכר בשנת 2015 כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו, לאחר מאמצים רבים של רשות הטבע והגנים לקבלת הכרה בחשיבותו התרבותית. מתחם עיר בני החורין עבר מתיחת פנים משמעותית בחודשים האחרונים והיום נחשף ונפתח לקהל הרחב. השקענו משאבים ומחשבה בהפיכת האתר למרהיב ונגיש יותר, הממחיש באמצעות כלים יצירתיים מרשימים את רוח התקופה הרומית. אני מזמין את הציבור הרחב, במיוחד לקראת חג הפסח הקרב, להגיע וליהנות מחוויה מוחשית וייחודית של תרבות, ארכיאולוגיה והיסטוריה ומכל מהפעילויות המושקעות המתוכננות".

בתוך כך תקיים רשות הטבע והגנים במהלך חג הפסח הקרוב, בין שלל הפעילויות שהיא מציעה לכל המשפחה בגנים הלאומיים ושמורות הטבע ברחבי הארץ, פעילויות מיוחדות במתחם המתחדש בראשם קרב גלידאטורים "אמיתי" ומרהיב שיבוצע על ידי שחקנים מיומנים לקול צהלות הקהל.

הכניסה למתחם המתחדש - העיר הצפונית – עיר בני החורין, סמוכה לתחנת הדלק שליד קיבוץ בית גוברין (כביש 35) והיא בתשלום, כאשר מנויי מטמון נכנסים ללא עלות. כרטיס הכניסה תקף לשני מתחמי הגן.